تکنولوژی

ساخت پرسرعت‌ترین ابر کامپیوتر در ژاپن

به گزارش سی‌ان‌ان، ژاپن با هدف تبدیل شدن به یک قطب تحقیقاتی برای تکنولوژی هوش مصنوعی، در حال توسعه و ساخت سریع‌ترین سوپر کامپیوتر جهان یا ابر کامپیوتراست. این ابرکامپیوتر قرار است با سرعت 130 پتافلاپ اجرا شود که یعنی این دستگاه قادر است 130 کوادریلیون( 130 میلیون میلیارد) محاسبه پیچیده در هر ثانیه انجام دهد!

بعد از اتمام این پروژه ( زمان مدنظر آوریل 2018 است)، دستگاه AI Bridging Cloud Infrastructure(ABCI) به عنوان قدرتمندترین سوپرکامپیوتر جهان شناخته خواهد شد که از قهرمان فعلی دنیا، Sunway TaihuLight  چینی که با سرعت 93 پتافلاپ اجرا می‌شود نیز پیشی خواهد گرفت.

چه چیزی یک کامپیوتر را به یک “سوپرکامپیوتر” تبدیل می‌کند؟

ابرکامپیوتر ABCI نه موس دارد و نه صفحه نمایش و با تعریفی که ما از کامپیوتر خانگی داریم کاملا متفاوت است و تنها فرضیه‌ای که می‌توان درمورد این سوپرکامپیوتر داشت این است که با این سرعت فوق تصور، قطعا بسیار بسیار بزرگ خواهد بود.

Satoshi Sekiguchi، یکی از مدیران موسسه صنعت ملی علم و تکنولوژی ژاپن در این‌باره می‌گوید:” سیستم این ابر کامپیوتر، یک میلیون بار پرسرعت‌تر از یک کامپیوتر خانگی است. طبق محاسبات ما، کاری که این ابرکامپیوتر در یک روز انجام می‌دهد، یک کامپیوتر خانگی کنونی می‌تواند در 3 هزار سال انجام دهد! در مقیاس “اندازه”، این ابر کامپیوتر ژاپنی را می‌توان با یک پارکینگ با ظرفیت 30 تا 40 خودرو، مقایسه کرد. این ابر کامپیوتر فعلا در مرحله ساخت است و فضایی معادل هزار متر مربع را اِشغال کرده است.”

کاربرد این ابر کامپیوتر چیست؟

به گفته Sekiguchi، ابرکامپیوتر ABCI به شرکت‌های ژاپنی در زمینه توسعه تکنولوژی‌هایی مانند خودروهای خودران، ربات‌ها و تشخیص پزشکی کمک خواهد کرد:” یک کامپیوتر در چنین ابعاد پردازش اطلاعات، برای توسعه زمینه‌های ذکر شده بسیار کمک کننده است. سرعت فراصوت این دستگاه برای پیشرفت در زمینه‌هایی مانند تکنولوژی هوش مصنوعی و زیر مجموعه‌های مانند “یادگیری عمیق” نیزکاربرد خواهد داشت.”

وزارت اقتصاد، صنعت و تجارت کشور ژاپن تصمیم دارد 19.5 میلیارد یِن( 173 میلیون دلار) برای ساخت ابرکامپیوتر ABCI و دو مرکز تحقیقاتی دیگر، سرمایه گذاری کند. Sekiguchi می‌گوید:” دولت می‌داند که تکنولوژی “هوش مصنوعی”، کلید آینده است و برای ورود به عرصه پر رقابت دنیا، این صنعت باید تقویت شود.”

در سال 2011 کامپیوتر K  ژاپنی که با سرعت 10 پتافلاپ اجرا می‌شد، به مدت 6 ماه توانست عنوان پرسرعت‌ترین کامپیوتر جهان را در اختیار داشته باشد. قبل از آن، این عنوان در دست محصولاتی از کشورهای آمریکا و چین بود.

ابر کاپیوتر K

اما Sekuguchi  معتقد است که در درحال حاضر، صرفا مسئله رقابت برای ساخت پرسرعت‌ترین کامپیوتر جهان مطرح نیست:” تا پیش از این، “رقابت” در زمینه صنعت کامپیوتر حرف اول را می‌زد اما حالا بحث بر سر این است که این کامپیوتر برتر، چه کارهایی انجام می‌دهد و چه قابلیت‌هایی دارد. حالا رقابت صرف مد نظر ما نیست. ما می‌خواهیم دستگاهی خلق کنیم که کارآمد است و برای حل معضلات جامعه بشری به کار می‌آید.”

ابرکامپیوتر Sunway-TaihuLight

ابر کامپیوتر چینی Sunway-TaihuLight در حال حاضر پرسرع‌ ترین ابرکامپیوتر جهان محسوب می شود که با سرعتی معادل 93 پتافلاپ اجرا می‌شود یعنی 93 کوادریلیون(میلیون میلیارد) اطلاعات را در یک ثانیه پردازش می کند.

کشور چین از این ابر کامپیوتر در زمینه پیش بینی وضع آب و هوا، طراحی صنعتی و تحقیقات پزشکی  و دارویی استفاده می کند.

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا