تکنولوژی

محصولات جدید اپل چه چیزی را ثابت می‌کنند؟

مطمئنا اعضای تیم سرفیس در جایی از ردموند، کنفرانس WWDC اپل که روز دوشنبه برگزار شد را به‌طور کامل مشاهده کرده‌ و به‌این نتیجه رسیده‌اند که تیم کوک و تیم همراهش محصولات فوق پیشرفته مایکروسافت (سرفیس) را به‌طور غیر مستقیم به رسمیت شناخته‌اند و از آن حساب می‌برند.

در چند سال اخیر، مایکروسافت با خلق هوشمندانه محصولات سرفیس و به‌کارگیری ویندوز 10 در آنها، موفق به ترسیم چشم‌اندازی کلی از مسیر تکنولوژی در سال‌های آتی شده است. اپل نیز با دنبال کردن همین مسیر ثابت کرده که چشم‌انداز و اقدامات مایکروسافت در این بخش کاملا صحیح و آگاهانه بوده‌اند.

جدی‌ترین رقیب سرفیس ‌پرو، آی‌پد پرو محسوب می‌شود. اپل بازهم به‌طور غیرمستقیم اشاره داشت که مک‌بوک پرو در حال حاضر در کانون نوآوری‌های شرکت قرار ندارد و اخیرا تلاش کرده که آی‌پد پرو را به عنوان رایانه شخصی مناسب برای کاربران معرفی کند.

با این حال هنوز این سوال در مورد آی‌پد بی‌پاسخ باقی مانده است: “آیپد برای چه گروهی از کاربران مناسب است؟” در حال حاضر آی‌پد پرو را می‌توان در موارد مختلفی استفاده کرد، برای مثال به‌لطف داشتن صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت، استفاده جهت نمایش فیلم و کتاب‌های دیجیتالی بسیار عالی و مناسب به‌نظر می‌رسد و قلم اپل نیز در افزایش کارایی‌های این تبلت در بخش طراحی نقش به‌سزایی دارد. اما تصور آی‌پد پرو به‌عنوان یک کامپیوتر تمام و کمال با وجود سیستم‌عامل محدود کننده آی‌اواس کمی مشکل و غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد.

اپل در کنفرانس WWDC روز دوشنبه قصد داشت با نمایش تغییرات شکل گرفته در ای‌آواس 11، آی‌پد پرو جدید را بیش از پیش به‌عنوان یک کامپیوتر با سیستم‌عامل آی‌او‌اس نمایش دهد. قابلیت مولتی تسکینگ (Multitasking) و استفاده همزمان از برنامه‌ها نسبت به‌قبل بهبود پیدا کرده‌اند و همچنین حالت سوییچ بین برنامه‌ها که از سیستم‌عامل مک (MacOS) وارد شده و به‌کارگیری اپلیکیشن مدیریت فایل‌ها، نشان از تمایل هرچه بیشتر اپل در جهت گسترش آیپد پروها به‌عنوان کامپیوترهای نسل جدید دارد.

در حقیقت با دیدن این تغییرات می‌توان گفت که آیپد پرو و تمامی مجموعه آیپدها در حال به چالش کشیدن مجموعه مک بوک و مک بوک پرو‌های شرکت اپل هستند اما در مقایسه با دریای وسیع لپ تاپ‌های ویندوزی، لپ تاپ/تبلت‌ها و اولترابوک‌ها که بسیاری از افراد در سراسر دنیا از آنها استفاده می‌کنند، تلاش اپل برای جایگزینی آیپد به‌جای مکبوک‌ها در جهت رقابت با محصولات ویندوزی، تصمیمی بسیار ریسکی خواهد بود.

همانطور که در کنفرانس WWDC دیدیم، اپل از مک بوک پروهای جدید در این کنفرانس رونمایی کرد و از چیپست‌های Kaby Lake در آنها استفاده کرد اما فراموش نکنیم که مایکروسافت ماه‌ها پیش از این چیپ که اخرین و برترین محصول شرکت اینتل محسوب می‌شود در لپتاپ‌های مجهز به ویندوز 10 خود استفاده کرد. شکی نیست که مایکروسافت و شرکای او در بخش تولید، در حال تلاش بی‌وقفه بر روی نسل جدید لپتاپ و تبلت‌های ویندوزی هستند و این در حالیست که اپل تمام تلاش خود را برای جا نماندن از به‌کار گرفته است. با این حال سرفیس پرو و سرفیس بوک مایکروسافت هنوز هم نسبت به مکبوک‌های شرکت اپل ضعف‌هایی دارند که مایکروسافت با معرفی سرفیس لپتاپ می‌تواند به راحتی به جنگ این لپتاپ‌های سرسخت کمپانی اپل برود.

درون لپتاپ‌های سرفیس و تمامی دستگاه‌های مجهز به ویندوز 10، دستیار هوشمند صوتی مایکروسافت یعنی کورتانا وجود دارد اما ظاهرا مایکروسافت در این بخش از بقیه رقبا کمی جا مانده است. در حال حاضر شرکت آمازون و گوگل اسپیکرهای هوشمند خود را به بازار معرفی کرده‌اند و اپل نیز قرار است فروش اسپیکر هوشمند خود را از دسامبر امسال آغاز کند که این یک زنگ خطر برای مایکروسافت محسوب می‌شود. اما برای اینکه مایکروسافت از این قافله جا نماند، باید تا قبل از دسامبر امسال فرصت کورتانا را در اسپیکرهای شرکت‌هایی از جمله HP و یا هارمن کاردون (Harman-Kardon) به‌کار گیرد و به‌نظر فرصت کافی برای انجام این کار حتی قبل از ورود اسپیکر هوشمند اپل به بازار را نیز دارد.

تمایل و حرکت مایکروسافت به سمت واقعیت افزوده شباهت زیادی به مسیر حرکت مایکروسافت در دستیابی به هولولنز دارد. هولولنز شرکت مایکروسافت بر روی سرر قرار می‌گیرد در حالی که اپل قصد دارد آن را درون تلفن‌های همراه جای‌گذاری کند، البته اصول و تکنولوژی‌های به‌کاررفته مشابه یکدیگر هستند. اما به دلیل اینکه تیم هولولنز فعالیت در این زمینه را خیلی زودتر آغاز کرده، انتظار می‌رود در آینده نزدیک بخش اعظمی از بازار واقعیت افزوده را به‌خود اختصاص دهد.

در این میان تنها مشکل این است که کمپانی‌هایی که به عنوان اولین شرکت چنین تکنولوژی‌هایی را ابداع و معرفی می‌کنند، معمولا با شکست مواجه می‌شوند. اما کمپانی‌هایی که به‌عنوان دومین شرکت فعالیت در این زمینه را آغاز می‌کنند، اصولا با کسب تجربه از اشتباهات شرکت اول و بهبود نواقص این تکنولوژی‌ها، می‌توانند پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه داشته باشند و سهم اعظمی از بازار را به‌خود اختصاص دهند. شکی نیست که سهم بالای اپل در بازار می‌تواند در پیشرفت این شرکت در زمینه تکنولوژی واقعیت افزوده بسیار تاثیرگذار باشد اما وقتی کاربران به‌دنبال یک قهرمان جدید با تنوع محصولات بیشتر باشند، مایکروسافت بهترین گزینه برای انتخاب خواهد بود.

 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا