تکنولوژی

نگاهی نزدیک به Asus Zenfone 3 Zoom

این روزها همه به دنبال باتری با دوام هستند. با گذشت هر سال، گوشی‌های هوشمند باریک‌تر، پر سرعت‌تر، قدرتمند‌تر و با صفحات نمایش با کیفیت‌تری عرضه می‌شوند. ولی همه این امکانات جدید، مصرف انرژی دستگاه را بالا می‌برند و باتری‌های لیتیومی کنونی نیز دیگر جوابگوی این نیاز نیست. در حال حاضر هیچ راه حل دائمی برای این مشکل وجود ندارد و گوشی‌های هوشمند زیادی وجود ندارد که با یک بار شارژ، مدت زمان طولانی مثلا تا یک هفته روشن باقی بماند.

به جرئت می‌توان گفت Asus Zenfone 3 Zoom یکی از بهترین باتری‌ها را میان محصولات کنونی بازار دارد. این گوشی که آخرین محصول شرکت تکنولوژیک تایوانی ایسوس است، یک گوشی سطح متوسط اندرویدی است که مشابه آن در بازار زیاد است. با این حال، با احتساب باتری قدرتمند 5 هزار میلی آمپری، پردازنده کم مصرف و صفحه نمایش با کیفیت، این گوشی از بیشتر محصولات قدرتمند‌تر در بازار نیز جلو می‌زند.

در ادامه نگاه دقیق‌تری به این گوشی 330 دلاری می‌اندازیم:

گوشی Asus Zenfone 3 Zoom گوشی زیبایی است. تا حدودی شبیه به آیفون است. کناره‌های خمیده این گوشی، قاب آلمینیومی مات دارد. این دستگاه نه خیلی سبک وزن و نه خیلی باریک است، دو قابلیتی که در حال حاضر در دنیای گوشی‌های هوشمند بسیار روی بورس هستند. اما برای برخی شاید زیادی بزرگ باشد. با وجود اینکه صفحه نمایشی هم اندازه با آیفون پلاس دارد، اما سبک‌تر و جمع و جورتر به نظر می‌آید و به علاوه باتری بسیار قدرتمندی نیز در مقایسه با آیفون دارد.

این گوشی شاید حقیقتا از لحاظ طراحی به پای ساموسنگ گلکسی اس 8 یا اچ تی‌سی‌یو11 نرسد. جنس آلومینیوم استفاده شده درقاب خوب است اما قسمت‌های بالایی و پایینی دستگاه از جنس پلاستیک ارزان قیمت تولید شده‌اند. این گوشی ضد آب نیست و کاربر همیشه باید مراقب قطرات آب پاشیده شده به روی دستگاه خود باشد. حاشیه‌های دورتادور صفحه نمایش نیز تا حدودی بزرگ به نظر می‌آید که که با توجه به قیمت کم این گوشی، معقول است.

روی صفحه نمایش و قاب پشتی دستگاه به راحتی خش ایجاد می‌شود. اما با وجود همه اینها، طراحی خوبی دارد. مانند Lenovo’s Moto G5 Plus که رقیب اصلی این محصول به شمار می‌رود، این گوشی نیز با وجود قیمت ارزان، گوشی بی‌کیفیتی نیست.

با اینکه این دستگاه از خروجی یو‌اس‌بی پر سرعت‌تر USB-C  بهره برده است، از NFC یا سیگنال‌های 5GHz WiFi  پشتیبانی نمی‌کند که تا حدودی نا امید کننده است اما بازهم به دلیل قیمت پایین، توجیه پذیر است.

گوشی زن فون 3 زوم تنها با شبکه‌های اپراتوری محدودی مانند AT&T و T-Mobile عرضه می‌شود و همچنین از باند  LTE 12 که پوشش بهتری به خصوص در داخل ساختمان‌ها دارد نیز پشتیبانی نمی‌کند.

این گوشی خروجی هدفون ندارد اما جزو معدود دستگاه‌هایی است که از فایل‌های High-Res صوتی پشتیبانی می‌کند. در کل کیفیت پخش صدای خوبی دارد.

اسپیکرهای تعبیه شده در زیر دستگاه، صدای تقریبا بلندی ارائه می‌دهند. اسکنر اثر انگشت این گوشی که در پشت دستگاه قرار دارد نیز با کیفیت و سریع است.

صفحه نمایش زن فون 3 زوم ، قابلیت خاصی ندارد اما بی‌کیفیت نیست. یک صفحه نمایش 5.5 اینچی با کیفیت 1080p یعنی تصاویر ارائه شده رضایت‌بخش خواهد بود. همچنین یک پنل AMOLED نیز وجود دارد که کنتراست بیشتر و رنگ‌های زنده‌تری را به نسبت پنل‌های ال سی دی، نمایش می‌دهند.

زنفون 3 زوم از پردازنده اسنپ دراگون 625 و 3 گیگابایت رم بهره برده است که دقیقا مشابه پردازنده موتو جی5 پلاس است. با وجود این پردازنده، سرعت چندان بالایی نمی‌توان از این گوشی توقع داشت با این حال بازهم جوابگوی نیازهای روزمره یک کاربر عادی است.

صرفا جهت اطلاع: با پرداخت 100 دلار بیشتر می‌توانید گوشی هوشمندی مانند OnePlus 3T را عملا بدون هیچ محدودیتی خریداری کنید.

یکی از بزرگ‌ترین فواید اسنپ دراگون 625 این است که کارآمد است و با ترکیب صفحه نمایش نه چندان پر مصرف، اعمال تکنولوژی صرفه جویی در مصرف انرژی OLED Tech و باتری قدرتمند، این دستگاه تبدیل به محصولی شده که به مدت طولانی می‌توان  بدون نیاز به شارژ از آن استفاده کرد.

نکته منفی باتری بزرگ این دستگاه این است که زمان شارژ شدن نسبتا طولانی دارد و حتی با وجود قابلیت شارژ سریع نیز بازهم زمان بر است.

بزرگ‌ترین عیب گوشی زن فون 3 زوم، نرم افزار آن است. این گوشی از نسخه اندروید 6.0.1 مارشملو پشتیبانی می‌کند که در حال حاضر دو سال از زمان انتشار آن می‌گذرد. خیلی از برنامه‌های جدید در این نسخه از اندروید پشتیبانی نمی‌شود و همچنین فاقد پچ‌های امنیتی گوگل است. ایسوس ثابت کرده است که علاقه زیادی به ارائه به روز رسانی ندارد و حالا با وجود نسخه جدید اندروید O که در راه است، شاید برای بسیاری از کاربران استفاده از دستگاهی که قابلیت به روز رسانی ندارد، سخت باشد.

گوشی زن فون 3 زوم از دو دوربین در قاب پشتی خود بهره برده است  که هر دوی آنها 12 مگا پیکسلی هستند. همچنین قابلیت ضبط فیلم با کیفیت 4k  نیز وجود دارد. دوربین این گوشی، تصاویر را با جزئیات، بدون نویز زیاد، دقیق و همراه با رنگهای طبیعی ثبت میکند و همچنین از قابلیت فوکوس سریع نیز بهره برده است.

شاید کیفیت عکس های به پای گلکسی یا گوگل پیکسل نرسد ولی برای یک گوشی با قیمت متوسط، خوب است و می‌توان به جرئت گفت که حتی از موتو جی5 پلاس نیز بهتر است.  پرتره‌ای که با دوربین این گوشی عکس‌برداری شده را در ادامه مشاهده می‌کنید.

قابلیت زوم دوربین کیفیت بالایی دارد. عکس های زیر نمونه‌ای از تصویر عادی و تصویر زوم شده است.

تنها مشکل دوربین این است در فضاهای تاریک، رنگ‌ها به خوبی دیده نمی‌شوند و نویز زیادی در تصویر وجود دارد. دوربین سلفی 13 مگا پیکسلی هم کیفیت خیلی بدی ندارد.

گوشی زن فون 3 زوم یکی از بهترین گوشی‌هایی است که در رده گوشی‌های هوشمند متوسط قرار دارد. باتری فوق العاده، دوربین با کیفیت، صفحه نمایش زنده و در کل امتیازان مثبت زیادی دارد. اما با در نظر گرفتن قیمت 300 دلاری، گوشی موتو جی 5 پلاس شاید در کل کمی بهتر باشد زیرا نرم افزار به روزتری دارد و همچنین توسط اپراتورهای بیشتری در دسترس است. به علاوه 30 دلار هم ارزان‌تر است!

 اما شاید برای شما باتری قدرتمند‌تر، یک اولویت باشد که در آن صورت درباره زن فون نباید شک کنید.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا