تکنولوژی

دو رمان تاثیرگذار در موفقیت ایلان ماسک

قبل از اینکه ایلان ماسک عملیات پرتاب راکت به فضا و حفر تونل مخصوص قطار پر سرعت را در زیر شهر لس آنجلس آغاز کند، مثل همه ما دوران کودکی و نوجوانی را پشت سر گذاشته و به گفته خودش در این دوران، اشتهای سیری ناپذیری برای خواندن کتاب داشته است.

طبق گزارشی از بلومبرگ، ایلان در سن 9 سالگی بعد از خواندن بیشتر کتاب‌های کتابخوانه مدرسه‌اش، سراغ کتاب 32 هزار صفحه ای دایره المعارف بریتانیکا رفت. جای تعجبی هم ندارد! به نظر چندان عجیب نمی‌رسد که مدیر عامل نابغه شرکت‌های اسپیس اکس و تسلا بیشتر کتاب‌های مربوط به علوم ساخت موشک‌های فضایی و فیزیک را در دوران نوجوانی مطالعه کرده باشد. وی همچنین با استفاده شیوه خود آموزی انحصاری خود، هر آنچه در مورد علوم فضایی نیاز بود را آموخته است.

ماسک همچنین اذعان کرده است که کتاب‌های داستان یا رُمان نیز تاثیر زیادی به روی زندگی‌اش داشته است. در ادامه به دو نمونه از رمان‌هایی که بیشترین تاثیر را در زندگی این میلیاردر و اسطوره دنیای تکنولوژی داشته است، اشاره می‌کنیم.

رمان “Lord of the Flies”  اثر ویلیام گلدینگ

رمان کلاسیک گلدینگ که در مورد رقابت و پیروزی است تاثیر زیادی به روی ماسک گذاشت. اثر متقابل دو شخصیت اصلی داستان، ماسک را از هدف اصلی زندگی خویش آگاه کرد: نجات بشر.

ماسک در مصاحبه‌ای با The New Yorker گفت:” قهرمانان داستانی که من خواندم همیشه نجات دنیا را وظیفه خود می‌دانستند”. در این رمان رالف، یکی از پسرهایی که در جزیره دورافتاده داستان زندگی می‌کند، می‌خواهد با ایجاد خط قرمزهای اخلاقی و معنوی راهی برای نجات بشر پیدا کند و جک که حرص و طمع زیادی به قدرت دارد، شخصیت دوم و متخاصم داستان است.

درگیری این دو شخصیت، داستانی را روایت می‌کند که نشان می‌دهد اگر بشر به حال خود رها شود چه اتفاقی می‌افتد. این رمان جهانبینی ماسک و دیدگاهش نسبت به آینده را تغییر داد. به عنوان مثال، ماسک در بسیاری از سخنرانی‌ها از نگرانی‌هایش در مورد تکنولوژی هوش مصنوعی در دستان بشر می‌گوید و اینکه مردم تا چه اندازه باید در این زمینه محتاط و هوشیار باشند.

رمان “Foundation” یا “بنیاد” اثر آیزاک آسیموف

اولین کتاب از مجموعه علمی تخیلی “بنیاد” اثر آسیموف، در مورد پیدا کردن “بشریت” است. این داستان، زندگی مردی را روایت می‌کند که سعی دارد تا با تشکیل یک امپراتوری جدید، دنیارا دجات دهد. دنیایی که وی می‌سازد، “بنیاد” نام دارد و جهانی است که در آن علم، تکنولوژی و هنر به مردم پناه می‌دهند. ماسک در مصاحبه‌ای در سال 2013 با گاردین اعلام کرد که کتاب‌های آسیموف به وی این حقیقت را یاد داد: “تمدن‌ها در چرخه حرکت می‌کنند” و همین نکته به ماسک انگیزه داد تا اهداف غیر معمول خود را دنبال کند. ماسک می‌گوید: “با فرض بر اینکه در 4.5 میلیارد سال گذشته، این اولین بار است که بشر موفق شده است فراتر از زمین را کشف کند، باید از این موقعیت بیشترین بهره را ببریم و به این نکته فکر نکنیم که برای استفاده از این فرصت، زمان زیادی در دست داریم. بدیهی است که ما در چرخه رو به بالا هستیم که امیدواریم به همین شکل باقی بماند اما حقیقت این است که شاید وقت زیادی نداشته باشیم”. البته ماسک همیشه هم کتاب‌های سنگین نمی‌خواند، او در مصاحبه خود گفت: “من به کامیک (کامیک یا تصاویر فکاهی یک راه واسط برای انتقال بصری ایده‌ها از طریق تصویر می‌باشد) نیز علاقه زیادی دارم و هر کتاب کامیکی که در فروشگاه باشد را می‌خرم!”

مطلب مرتبط: ایلان ماسک کیست؟

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا