تکنولوژی

بهترین کارت‌‌های حافظه برای دوربین‌های DSLR

برای بسیاری از افراد عادی، خرید کارت حافظه SD مناسب در بازار شلوغ لوازم جانبی دوربین‌های عکاسی، می‌تواند کار پیچیده‌ای باشد. کاربر باید برای خرید چنین محصولی، فاکتورهای زیادی را مد نظر قرار دهد مانند نوع کارت، سرعت، ظرفیت و غیره. در ادامه می‌خواهیم بهترین کارت های حافظه اس دی را در بازار کنونی معرفی کنیم به امید اینکه کار افراد علاقه مند به این حوزه، کمی آسان شود. نکات بررسی شده در این مقاله، انواع کاربران دوربین‌های عکاسی، از مبتدی گرفته تا حرفه‌ای را در بر می‌گیرد.

نوع کارت

دو فاکتور مهمی که هر کاربری برای انتخاب کارت اس دی باید مدنظر قرار دهد، فرمت SDHC(ظرفیت بالای امن دیجیتال) و SDXC( ظرفیت بالای گسترده امن دیجیتال) است. تنها تفاوت این دو فرمت، میزان ظرفیت ذخیره سازی است که هر کدام از آنها ارائه می‌دهد. کارت‌های SDHC، از 4 تا 32 گیابایت ظرفیت دارند، درحالیکه در کارت‌های SDXC، میزان ظرفیت معمولا بین 64 گیگابایت تا 2 ترابایت متغیر است.

ظرفیت

در صورتی که کاربر ظرفیتی بیش از 32 گیگابایت احتیاج داشته باشد، باید به دسته بندی کارت‌های SDXC نگاه بیندازد. یک کارت 32 گیگابایتی برای یک عکاس معمولی و یا افرادی که تعداد بیشتری کارت با ظرفیت پایین نیاز دارند (به دلیل حفظ امنیت)، مناسب است. البته یک کارت 64 گیگابایتی در این شرایط می‌تواند ایده آل باشد زیرا عکاسان معمولا تمایل دارند نسخه اصلی عکس‌ها و فیلم‌ها را نیز نگه دارند.

سرعت انتقال داده‌ها

کلاس سرعت یا Speed Class، کمی پیچیده است. SD Association، جدولی را در این زمینه منتشر کرده که در ادامه توضیح می‌دهیم.

کارت‌های اس دی برای یک عکاس سطح متوسط در 4 کلاس سرعت طبقه بندی می‌شود: 2،4،6،10. کارت‌های کلاس 2، کم‌سرعت‌ترین و کارت‌های کلاس 10 پرسرعت‌ترین کارت‌ها در انتقال داده هستند. شماره‌های این کلاس‌ها به سرعت مگابایت در ثانیه اشاره دارد و کلاس 2 یعنی سرعت 2 مگابایت در ثانیه، کلاس 4 یعنی سرعت 4 مگابایت در ثانیه، کلاس 6 یعنی سرعت 6 مگابایت در ثانیه و کلاس 10 یعنی سرعت 10 مگابایت در ثانیه.

مسلما خرید یک کارت پر سرعت، منطقی‌تر است به خصوص اگر کاربر معمولا عکس‌ها و فیلم‌ها را به صورت خام و با کیفیت بالا ذخیره می‌کند. برای چنین کاربری، کارت کلاس 10 به همراه قابلیت UHS(سرعت فوق العاده بالا) می‌تواند مناسب باشد.

قابلیت UHS به بالاترین سرعت تئوری یک کارت گفته می‌شود. حداکثر سرعت کارت‌هایی که این قابلیت را دارند، 104MB/s است و کارت‌هایی که قابلیت UHS-II دارند، حداکثر سرعت  312 MB/s را دارند.

در کلاس‌های مختلف سرعت کارت‌های اس دی، درجه بندی U1 و U3  هم وجود دارد. این درجه بندی، کم ترین سرعتی که یک کارت اس دی می‌تواند داشته باشد را نشان می‌دهد. در واقع این درجه بندی نشان می‌دهد که سرعت انتقال داده‌ها، هرگز از رقم اعلام شده کم‌تر نخواهد بود. U1 تا حداقل 10 مگابایت سرعت انتقال را پشتیبانی می‌کند و  کارت‌های U3 نیز تا سرعت حداقل 30 مگابایت در ثانیه را پوشش می‌دهند. اگر کاربر بیشتر با تصاویر 4K سر و کار دارد، بهتر است یک کارت اس دی U3 تهیه کند.

 

بهترین کارت های اس دی در بازار کنونی

SanDisk Extreme Pro

SanDisk Extreme Pro، تمام قابلیت‌های یک کارت اس دی ایده آل را دارد. این کارت از کلاس 10، وهمراه با قابلیت UHS-I/ U3 است و قادر است عکس‌ها و فیلم‌های Full HD، 1080p، 4K Ultra HD و 3D را ذخیره کند. این کارت همچنین از فرمت خام عکس‌ها نیز محافظت خواهد کرد. این کارت همچنین بالاترین سرعت را در خواندن اطلاعات ذخیره شده (95 مگابایت در ثانیه) دارد. این کارت در آزمایش CrystalDiskMark، به سرعت 92.9 مگابایت در ثانیه هم رسید. کارت اس دی سندیسک در همین آزمایش، عنوان پر‌سرعت‌ترین کارت در انتقال اطلاعات را نیز از آن خود کرد.

کارت اس دی سندیسک اکستریم پرو، همراه با ضمانت مادام العمر عرضه می‌شود که برای کاربران حرفه‌ای خبر بسیار خوبی است. این کارت در دو ظرفیت 32 و 64 گیگابایت در سایت آمازون به فروش می‌رسد.

Lexar Professional 2000x SDXC

این کارت اس دی یک پله از کارت سندیسک بالاتر است و برای عکاسان حرفه‌ای گزینه مناسبی است. این کارت همراه با قابلیت UHS-II/U3 ارائه می‌شود و قادر است فیلم‌های Full HD 1080p، 4K Ultra HD و 3D را ذخیره کند. قیمت این کارت دو برابر Sandisk Card و گران است. کاربر با خرید این کارت همچنین یک آداپتور SD UHS-II نیز برای انتقال راحت‌تر اطلاعات و فایل‌ها دریافت می‌کند. اگر کاربر به هر دلیلی فایل‌های خود را از دست بدهد، شرکت Lexar یک نرم افزار Image Rescue نیز ارائه می دهد که کاربر می‌تواند از این طریق اطلاعات خود را بازیابی کند. این کارت در دو ظرفیت 32 و 64 گیگابایتی در آمازون به فروش می‌رسد.

بهترین کارت‌های اس دی ارزان قیمت

اگر تصمیم دارید یک کارت اس دی ارزان قیمت بخرید، کارت  PNY Elite Performance SDHC می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این کارت در دو کلاس سرعتی، بر اساس ظرفیت انتخابی کاربر عرضه می‌شود.نسخه 32 گیگابایتی این کارت UHS-I / U1 است و قابلیت ذخیره فایل‌های Full-HD را دارد. نسخه 64 گیگابایتی این کارت همراه با قابلیت UHS-I / U3 است و فایل‌های Full HD 1080p، 4K Ultra HD و 3D را ذخیره می‌کند.

هر دو مدل این کارت می‌توانند اطلاعات را تا سرعت 95 مگابایت در ثانیه انتقال دهند که به نسبت قیمت محصول، قابلیت خوبی محسوب می‌شود. شرکت سازنده این کارت که در دو ظرفیت 32 و 64 گیگابایت عرضه می شود، ضمانت مادام العمر ارائه می‌کند.

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا