تکنولوژی

سرویس‌های آنلاین سفارش مواد اولیه غذاها

Blue Apron یک سرویس ارسال رایگان مواد غذایی نیمه آماده در شهر نیویورک است که از سال 2012 تا کنون توسعه زیادی پیدا کرده است.

این سرویس که توسط Matt Salzberg و Ilia Papas تاسیس شده است، در زمینه ارسال مواد اولیه غذایی از پیش آماده به آشپزان خانگی و همچنین ارائه دستورهای پخت غذاهای مختلف تخصص دارد. این دستورهای پخت، هرگز در طی یک سال، دو بار ارسال نمی‌شوند، همیشه نوآورانه و خلاقانه هستند و همچنین شامل 500 تا 800 کالری در هر وعده هستند. ارسال خدمات این سرویس رایگان است و مشتریان با ثبت نام قادر خواهند بود مناسب‌ترین زمان را برای ارسال سفارش‌های خود انتخاب کنند. مواد غذایی همچنین به صورت یخچالی برای مشتریان ارسال می‌شوند تا تازه بمانند. شهرت اصلی شرکت Blue Apron به دلیل ارسال مواد غذایی تازه و طبیعی (نبود آنتی‌بیوتیک و هورمون در مواد غذایی) به همراه وزن دقیق (که برای رژیم‌های غذایی مختلف استفاده می‌شوند) است.

استفاده از سرویس‌های شرکت Blue Apron چندان ارزان نیست، ارسال 3 دستور غذا در هفته برای دو نفر 59.94 دلار( 9.99 دلار برای هر پرس) خرج بر می‌دارد. اگر مشتری بخواهد از برنامه غذایی خانواده این شرکت استفاده کند و در هفته 2 الی 4 دستور غذایی دریافت کند، باید در هفته مبلغ 69.92 دلار الی 139.84 دلار در هفته ( حدود 8.74 دلار برای هر پرس) پرداخت کند.

Blue Apron در زمینه ارسال بسته‌های غذایی ویژه تنها نیست. در حقیقت این بازار رونق زیادی دارد و کار مشتریان برای انتخاب بهترین سرویس با این سبک بسیار سخت است. یکی از بزرگ‌ترین رقبای Blue Apron، شرکت Palated  است. این دو شرکت تقریبا مانند هم هستند اما Palated تلاش می‌کند تا با ارسال غذاهای متفاوت و همینطور انواع دسرها، عملکرد خود را از رقیبش متفاوت‌تر ارائه دهد. ثبت نام در این سرویس‌ها از 48 دلار در هفته ( شامل دو وعده شام برای دو نفر، ارسال رایگان) تا 168 دلار ( شامل7 وعده شام برای دو نفر، ارسال رایگان) متغیر است. این منوها، همه شامل مواد غذایی تازه و همینطور تکه گوشت‌های وزن‌شده و قطعه‌شده است و مواد اولیه غذاهای دریایی بر اساس نرخ بازار عرضه می‌شود.

HelloFresh از دیگر رقبای این بازار است. درست مانند Blue Apron و Palated ، هلو فرش نیز بسته‌های پیش‌آماده مواد غذایی وزن‌شده عرضه می‌کند که به همراه دستورهای پخت غذا ارائه می‌شوند و هر هفته به در خانه مشتریان ارسال می شوند. ارسال هفتگی سرویس‌های این شرکت از 69 دلار تا 99 دلار متغیر است و حتی یک برنامه رژیمی مخصوص گیاهخواران نیز در بین سرویس‌ها وجود دارد که از 59 دلار تا 109 دلار در هفته متغیر است. برنامه خانواده سرویس هلوفرش، بین 79.95 دلار تا 105 دلار در هفته هزینه دارد.

شرکت Purple Carrot  نیز در زمینه ارئه دستورهای غذایی مخصوص گیاهخواران تخصص دارد و در هفته، بین 68 دلار تا 74 دلار هزینه دارد.

شرکت Sun Basket نیز، مخصولات ارگانیک، برنامه غذایی مخصوص رژیم‌های مخصوص و منوی گلوتن فری ارائه می‌کند.

از مزایای سرویس ارائه بسته‌های از پیش آماده مواد غذایی، می‌توان به غذاهای سالم‌تر، راحتی کار و زباله کمتر اشاره کرد. این سرویس‌ها، نوآوری تازه‌ای در زمینه آشپزی ارائه کرده‌اند و می‌توان به جرئت گفت که در بهترین شرایط وارد دنیای دیجیتال و /انلاین شده‌اند. تا پیش از این، رستوران‌ها و شرکت‌های سازنده غذاهای آماده سلیقه غذایی مردم را تعیین می‌کردند اما حالا سلیقه مردم به تقاضای مواد غذایی تازه‌تر و ارگانیک و همچنین آشپزی راحت‌تر،تمایل پیدا کرده است و به نوعی شیوه زندگی مردم تغییر پیدا کرده است. از بزرگ‌ترین مزایای شرکت‌های نوآورانه‌ای همچون Blue Apron، تشویق مردم به تولید زباله کمتر است که می‌تواند در حفظ محیط زیست کمک‌کننده باشد.

این نوع از سرویس‌ها، معایبی نیز دارد که برجسته‌ترین آن، قیمت آنهاست. شرکت  Blue Apron در واقع یکی از ارزان‌ترین گزینه‌های موجود در این بازار است. بیشتر غذاهای نیمه‌آماده، قیمتی مابین 10 تا 15 دلار برای  هر وعده غذایی دارند که تقریبا هزینه بالایی است. این شرکت‌ها با ارائه مواد خام اولیه، زحمت آشپزی را نیز از روی دوش خود برداشته‌اند.

 جولای سال گذشته، در گزارش بلومبرگ عنوان شد که Blue Apron قصد دارد سرمایه خود را افزایش دهد و حتی ممکن است سهامش را برای تبدیل‌شدن به یک شرکت عمومی عرضه کند. این شرکت در حال حاضر 2 میلیارد دلار ارزش دارد و بودجه کل صاحبان سهام آن مبلغ 193 میلیون دلار است. این شرکت که هنوز به مرحله سود‌دهی بالا نرسیده است، در سال گذشته 750 میلیون دلار درآمد داشت. طبق گزارش نیویورک تایمز، این شرکت هر ماه، 8 میلیون بسته غذایی به دست مشتریان می‌رساند که این رقم در ماه اکتبر سال 2015، 5 میلیون بسته بود.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا