تکنولوژی

برترین اکوسیستم‌های استارتاپی در جهان

این روزها دنیای استارتاپ‌ها رونق زیادی دارد و تاکنون قطعا سیلیکون ولی-Silicon Valley-  به عنوان قطب اصلی استارتاپ‌ها در جهان شناخته ‌شده است اما دیگر شهرها، میدان رقابت را ترک نکرده‌اند و تلاش زیادی می‌کنند تا تاج پادشاهی را از سر سیلیکون ولی بردارند.

وبسایت Startup Genome، رتبه بندی جدید “گزارش جهانی سال 2017 از اکوسیستم استارتاپ‌ها ” را منتشر کرده است و در آن به تمام شهرهایی که در این میدان رقابت حضور دارند اشاره شده است. این گزارش 150 صفحه‌ای، بر اساس یک سال تحقیق متخصصان ، بررسی 10 هزار استارتاپ و 300 شرکت مرتبط انجام گرفته است و منتشر شده است. این سومین گزارش رسمی و جامع وبسایت Startup Genome است که با جمع اوری حجم عظیمی از اطلاعات و گفتگو با کارآفرینان مختلف انجام شده است.

وبسایت Startup Genome، میزان آمداگی شهرهای مختلف برای شکل‌گیری و توسعه استارتاپ‌ها را از طریق بررسی 8 فاکتور مختلف، تخمین ‌زده است. این فاکتورها عبارتند از: سرمایه‌گذاری مالی، میزان دسترسی به بازار، میزان اتصال به جامعه جهانی، تعداد استعدادهای بالقوه متخصص، تجربه شکل گیری استارتاپ‌ها، میزان جذب منابع، میزان فعالیت‌ شرکت‌های بزرگ و میزان بلند همتی و استراتژی موسسان.

سه منطقه برتر در این لیست عبارتند از سیلیکون ولی، نیویورک و لندن، اما این گزارش حاوی اطلاعاتی فراتر از مشخص کردن سه شهر برتر است. مدیریت  وبسایت Startup Genome در مصاحبه‌ای، جزئیات بیشتری درباره این گزارش افشا کرده است که در ادامه خلاصه آن را می‌خوانید. 

طبق گفته مدیرعامل این شرکت ، نفوذ آمریکا در شهرهای آسیایی و اروپایی رو به افول است. مثلا شهرهای لس‌آنجلس و شیکاگو بیشترین میزان رکود را در بین 20 شهر اول این لیست داشته‌اند که بیشتر این رکود به دلیل کمبود فاکتور ” اتصال به جامعه جهانی” بوده است. با این وجود سلطه آمریکا هنوز پابرجاست. در بین 20 شهر اول، 7 شهر فقط مختص به این کشور است.

سیلیکون ولی هنوز سرآمد دیگر منطقه‌هاست، با این وجود فاکتور” تعداد استعدادهای متخصص” این شهر هنوز از سنگاپور عقب است. وجود حقوق های درخواستی بالا و همچنین عدم توانایی استارتاپ‌های نوپا در جذب استعدادهای متخصص در مراحل اولیه شکل گیری ، از دلایلی است که سیلیکون ولی را در این زمینه کمی به عقب می‌راند.

مونترآل و سائوپائولو دو شهری هستند که نسبت به سال پیش پیشرفت زیادی داشته‌اند و اکوسیستم‌های مناسب‌تری برای استارتاپ‌ها فراهم کرده‌اند. شهر تورنتو نیز خود را بالا کشیده و حالا به دلیل اتصال بالا به جامعه جهانی، در جایگاه 16 این لیست قرار دارد. مشکل عدم توانایی استارتاپ‌های نوپا در جذب استعدادهای متخصص نیز در این شهر وجود دارد. 

جایگاه شهرهای اروپایی در لیست بیست شهر برتر لیست قابل توجه است.لندن(سوم)، برلین(هفتم)، پاریس( یازدهم) استکهلم( چهاردهم) و آمستردام(نوزدهم).

شهر لندن با جهش سه پله‌ای نسبت به سال گذشته و با توسعه فاکتورهای سرمایه گذاری و تجارب استارتاپ‌ها، توانست فضای بهتری برای رشد استارتاپ‌ها نسبت به سال 2015 فراهم کند. لندن، با وجود 4300 تا 5900 استارتاپ، هنوز پایتخت تکنولوژی اروپا و یکی از چهار شهر برتر دنیا در زمینه بازدهی استارتاپ‌های نوپاست.

یکی از جالب‌ترین نتایج اعلام شده در گزارش امسال، ارتقا جایگاه شهر استکهلم بوده است. این شهر که تا سال گذشته در ردههایی بالاتر از 20 شهر برتر قرار داشت، امسال جایگاه 14 لیست را از آن خود کرد. فاکتورهایی که شهر استکهلم را بالا کشیدند میزان اتصال به جامعه جهانی،  کیفیت سرمایه گذاری و بازدهی بالا بوده است. دو نمونه از استارتاپ‌های موفقی که در این شهر ریشه دارد، Spotify  و King است. King شرکت سازنده بازی فوق العاده محبوب Candy Crush است.

شهرهای آسیا و اروپا، در رقابتی نزدیک تلاش می‌کنند تا آمریکا را از مسند این قدرت به در کنند. بسیار از دولت‌های آسیایی و اروپایی رسما اهداف روشنی در زمینه حمایت از اکوسیستم‌های نوآورانه اعلام کرده‌اند. سنگاپور یکی از این شهرهاست. دولت سنگاپور نقش فعالی در زمینه ایجاد اکوسیستم‌های حامی استارتاپ‌ها دارد.این شهر امسال رتبه اول را در زمینه تعداد استعدادهای متخصص دارد که یکی از دلایل ان، تصویب قوانین حمایت از مبتکران و مخترعان در دهه 1990 است. بلند نگری ، نقش اصلی را ارتقا شهر سنگاپور داشته است. این شهر با وجود داشتن دولتی حامی و صبور توانست امسال در بین 10 شهر برتر این لیست قرار بگیرد.

چین نیز از دیگر شهرهای آسیاست که یکی از اکوسیستم‌های با کیفیت و حامی استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا را دارد و با ارتقا فاکتورهایی مانند بازدهی بالا، سرمایه گذاری و اتصال به جامعه جهانی توانست جایگاه معقول و قابل قبولی در این لیست داشته باشد.

هیچ شهری از قاره آفریقا در بین 20 شهر برتر گزارش امسال وجود ندارد اما این بدین معنی نیست که اکوسیستم‌های روبه رشدی برای استارتاپ‌ها در بین شهرهای آفریقایی وجود ندارد. سه شهر آفریقایی اشاره شده در این لیست، لوگوس در نیجریه، کیپ تون و ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی است.

اکوسیستم استارتاپ‌ها در لوگوس جایگاه چندان بالایی ندارد اما در کل قاره آفریقا، این شهر در بین برترین‌هاست. این شهر اتصال چندان خوبی با جامعه جهانی ندارد و شرکت‌های پا گرفته عمدتا بدون تجربه هستند اما بهkr دلیل وجود مهندسان متخصص کم توقع، این شهر جای پیشرفت زیادی دارد. شهر کیپ تون در صدر کشورهای آفریقایی است. این شهر مانند لوگوس اتصال چندان پیشرفته‌ای به جامعه جهانی ندارد ولی فاکتورهای “سرمایه گذاری” و وجود متخصصین کم توقع، می‌تواند این شهر را به زودی بالا بکشد.

منبع

 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا