تکنولوژی

اظهار نگرانی سیا درباره افشاگری ویکی‌لیکس

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) افشاگری ویکی‌لیکس در مورد ابزارهای جاسوسی این سازمان را ضربه به منافع ملی آمریکا خواند و اعلام کرد که این افشاگری آمریکایی‌ها را در معرض خطر قرار خواهد داد.

بر اساس اسناد منتشر توسط شرکت ویکیلیکس که روز سه شنبه درمورد دولت‌های 9هزار کشور مختلف منتشر کرد، مشخص شده است که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا یا سیا تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند و دیگر وسایط دیجیتال را هک کرده است. در این اسناد همچنین به هک تلویزیون‌های هوشمند، به خصوص تلویزیون‌های ساخته شده توسط شرکت سامسونگ توسط سیا نیز اشاره شده است.

پاسخ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به ویکی‌لیکس به نوعی نشان‌گر صحت این اطلاعات است هرچند این سازمان صحت اسناد را تاییدنکرده است. 

درست چند ساعت بعد از انتشار این خبر توسط وبسایت ویکی لیکس، بسیاری از افراد نگرانی خود را در مورد وضعیت امنیتی برنامه‌های پیغام‌رسانی نیز ابراز کردند و حتی امنیت برنامه‌هایی که پروتکل رمزنگاری End-to-End ارائه می‌دهند مانند برنامه Whatsapp نیز زیر سوال رفتند. اما طبق گفته سخنگوی ویکی لیکس، حقیقت این است که دولت‌ها  با کمک ابزارهای هک کردن، ‌‌برنامه‌ها را به کلی دور زده و فایل‌های صوتی و اطلاعات ترافیکی را قبل از اجرای رمزگذاری جمع آوری می‌کنند. به عبارت دیگر، مشکل اصلی میزان امنیت خود برنامه‌ها نیست و بیشتر به آسیب پذیری سیستم‌های عامل مانند آی او اس اپل و اندروید گوگل اشاره دارد.

شرکت اپل روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای به افشاگری ویکی‌لیکس در مورد ضعف سیستم‌عامل خود واکنش نشان داد و اعلام کرد بخش قابل توجهی مشکلات امنیتی که ویکی‌لیکس به آن اشاره کرده را در به‌روزرسانی ژانویه سال گذشته iOS رفع کرده است. 

ویکی لیکس سازمانی غیرانتفاعی و بین‌المللی است که به ارسال و افشای اسناد از سوی منابع ناشناس می‌پردازد و به خاطر افشاگری‌هایش در مورد ایمیل‌های نامزد انخابات ریاست جمهوری، هیلاری کلینتون، در مرکز جنگ‌های سیاسی سال گذشته قرار داشت و همچنین به جاسوسی برای دولت روسیه نیز متهم شده است.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا