تکنولوژی

توصیه‌های ایلان ماسک در دوبی برای همزیستی انسان و ماشین

با گسترش روز افزون تکنولوژی، زندگی نژاد بشر بیش از پیش در معرض تحت الشاع قرار گرفتن توسط تکنولوژی‌های جدید مثل “هوش مصنوعی” قرار می‌گیرد و باید بیش از قبل برای برقراری ارتباط با انواع ماشین‌ها، ربات‌ها و کامپیوترها تلاش کرد به طوری که این هم‌زیستی به صورت کاملا مسالمت آمیز ادامه داشته باشد.

طبق گزارش CNBC،  Elon Musk، بنیان گذار میلیاردر شرکت تسلا، در کنفرانس World Government Summitدر دبی، علاوه بر اعلام خبر راه اندازی خودروهای تسلا در این کشور، در سخنان خود خطاب به حضار گفت که معتقد است با گذشت زمان، دو حوزه “هوش بیلوژیکی بیولوژیکی ” و “هوش مصنوعی” با هم ادغام خواهند شد. 

ایده هم زیستی بین کامپیوتر و انسان، جدید نیست. 57 سال پیش  J.C.R Licklider، روان‌شناس و محقق علوم کامپیوتری، به طور گسترده‌ای در مورد ” همکاری و ارتباط بین کامپیوترهای الکتریکی و انسان” تحقیق کرد و مقاله‌های متعددی در این‌باره منتشرکرد. دستاوردهای لیکلیدر، بعدها منبع آموزشی بسیاری از محققان و مهندسان شد. وی در یکی از گزارش‌های تحقیقی خود در سال  1960 تحت عنوان ” هم زیستی انسان و کامپیوتر” نوشت:

” امید داریم که در آینده نه چندان دور، ذهن انسان و ماشین‌های کامپیوتری با هم تلفیق شوند تا مغزی تشکیل شود که برتر از مغز انسانی کار می‌کند و سیستم پردازشی تولید شود که فرای قدرت ماشین‌های امروزی عمل می‌کند. این جا، دقیقا جایی است که نتیجه این تلفیق ، خارق العاده خواهد بود.”

امروزه، با صحبت از هم زیستی بین انسان و ماشین، تصاویری از ارتشی با کلاه خود  F-35 Gen III Mounted Display System و یا نمایشگر سربند واقعیت مجازی  Oculus Rift در ذهن شخص متبادر می کند.

ماسک در ادامه سخنانش توضیح می‌دهد که “سرعت ارسال ودریافت اطلاعات” یا ” پهنای باند”  است که رابطه بین انسان و ماشین را تفکیک می‌کند. ماشین‌ها با سرعت ارسال 1 میلیارد بایت در ثانیه،ارتباط برقرار می‌کنند، درحالیکه اوج سرعت ارتباطی انسان ( که معمولا تایپ در گوشی‌های هوشمند است)، فقط 10 بایت در ثانیه است.

” اگر بتوانیم یک رابط افزایش دهنده پهنای باند برای ارتقای سرعت ارسال و دریافت اطلاعات توسط مغز پیدا کنیم، هم‌زیستی انسان و کامپیوتر ممکن می‌شود و مشکلاتی همچون “کنترل گر” شدن ماشین‌ها و “بی‌استفاده ماندن” انسان‌ها، حل خواهد شد.”

به عقیده ماسک، مغز انسان برای دسترسی سریع به اطلاعات و در اختیار گرفتن کامل تکنولوژی “هوش مصنوعی”، باید تکامل یابد. اما چگونه؟ 

جواب این سوال فعلا مشخص نیست اما ماسک راه حلی دارد. وی برای قابل درک بودن ایده خود، مسئله جانشین شدن راننده‌های انسان توسط تکنولوژی خودروهای خودران را مثال زد.وی گفت:

” خودروهای خودران امنیت بیشتری دارند اما در حال حاضر افراد زیادی هستند که از طریق شغل رانندگی امرار معاش می‌کنند. برای حل این مسئله باید خیلی سریع ،نقش جدیدی برای راننده‌های واقعی در جامعه پیدا کنیم.” 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا