تکنولوژی

چگونه صحبت کنیم تا دیگران شنونده بهتری برایمان باشند؟

نام نویسنده: میترا فتحی *

افراد زیادی مشکل شنیده نشدن در روابط خود را دارند. برخی می‌گویند هنگامی که صحبت می‌کنند انگار زیاد جدی گرفته نمی‌شوند و دیگران به صحبت‌های آنها توجهی نمی‌کنند. اگر چنین است، پس چطور صحبت کنند که بیشتر توجه بگیرند و بهتر شنیده شوند؟ در این مقاله می‌خواهیم چند راهکار را درباره این مساله به شما ارائه دهیم:

 

برای بهتر شنیده شدن

اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. افرادی که اعتماد به نفس دارند ناخودآگاه این پیام را به دیگران نیز ارسال می‌کنند و در نتیجه، به‌طور غیرمستقیم، مخاطبان خود را متقاعد می‌کنند که آنها را جدی بگیرند، زیرا مردم کسی را جدی می‌گیرند که خودش را باور کرده باشد. در این میان برخی با اعتماد به نفس ناسالم هم از جانب دیگران جدی گرفته می‌شوند اما بعید نیست که پس از مدتی نتیجه معکوس از جانب دیگران گرفته و بی‌اعتبار شوند.

زبان بدن خود را مدیریت کنید. اگر هنگام صحبت کردن خود را ضعیف نشان دهید، دیگران متوجه این ضعف می‌شوند و چندان اعتباری برای شما قائل نمی‌شوند. به‌عنوان مثال، صاف بنشینید یا بایستید، کمر و شانه‌های خود را صاف و در حالت صحیح نشستن/ ایستادن نگه دارید، سر خود را بالا نگه دارید اما نه آنقدر بالا که آدم مغروری به نظر بیایید و مستقیم رو به شنونده باشد. هنگام گوش دادن به شخص گوینده لبخندی ملایم بر لب داشته باشید.

تن صدای خود را مدیریت کنید. افرادی که خیلی با صدای آهسته صحبت می‌کنند، پیام ضعف در اعتماد به نفس را به شنونده می‌رسانند. اگر می‌خواهید شنیده شوید باید با صدای بلند صحبت کنید، اما نه آنقدر بلند که شنونده را آزار دهد. آهسته صحبت کردن شما، مخاطب را آزار می‌دهد زیرا او به سختی می‌افتد و با تلاش می‌خواهد صدای شما را بشنود و همین مساله باعث می‌شود که قید گوش دادن به شما را بزند. همچنین، این مساله باعث می‌شود که ناخودآگاه مخاطب شما اعتباری برای شما قائل نشود. مخصوصا در دنیای کار و حرفه‌ای باید تن صدای خود را خوب مدیریت کنید زیرا شدیدا زیر ذره‌بین و بررسی هستید.

توجه داشته باشید که تن صدای شما نباید آن‌قدر بلند باشد که مخاطب را اذیت کند یا به او این پیام را القا کند که قصد حمله به او را دارید، وگرنه هیچ بعید نیست که مخاطب از شما فرار کند. اما اگر صحبت کردید و به حرف شما گوش ندادند، می‌توانید بلند‌تر صحبت کنید تا بالاخره توجه‌شان به شما جلب شود! هیچ اشکالی ندارد! علاوه بر این، هنگام صحبت کردن باید مراقب باشید که روی یک خط صاف صحبت نکنید! صدای شما باید افت و خیز داشته باشد، روی کلمات مهم تاکید کنید، سوالات خود را با هیجان بپرسید و جملات خبری را سوالی بیان نکنید.

در ادای کلمات دقت کنید. بسیاری از افرادی که اعتماد به نفس ضعیفی دارند کلمات را کامل ادا نمی‌کنند و سریع از آنها رد می‌شوند. اگر می‌خواهید به شما گوش دهند باید حرف زدن صحیح را تمرین کنید. کلمات را کامل ادا کنید طوری‌که هیچ حرفی از آنجا نماند و تک‌تک کلمات و حروف آنها پر قدرت بیان شوند. آرام صحبت کردن را تمرین کنید، سپس می‌توانید سرعت کلام خود را مدیریت نمایید.

حرکات چشم خود را مدیریت کنید. اگر هنگام صحبت کردن به مخاطب خود اصلا نگاه نکنید پیام بی‌اهمیتی و بی‌احترامی به او القا و او را سردرگم می‌کنید. مخاطبان ما دوست دارند هنگامی که با آنها صحبت می‌کنیم به آنها نگاه کنیم، در این‌صورت احتمال اینکه به صحبت ما گوش دهند بسیار است.

در زمان مناسب شروع به صحبت کنید. هر زمانی مناسب صحبت کردن نیست، مثلا زمانی که فردی مشغله دارد، احتمال اینکه به حرف شما گوش دهد خیلی کم است. در این‌صورت بهتر است که از آن شخص بخواهیم یک فرصت مجزا و مناسب برای صحبت کردن به شما بدهد. یا مثلا، اگر در شرایطی هستید که در همان لحظه حتما باید صحبت کنید (مثلا صحبت کارمند با کارفرمای خود) از وی بخواهید که برای (مثلا) پنج دقیقه به حرف شما گوش دهد.  همچنین، این مساله به خانم‌ها، در ارتباط با آقایان بسیار کمک می‌کند. در این مدت سعی کنید صریح، دقیق و شفاف صحبت کنید و از حاشیه‌ها دوری کنید. همچنین، بسیار مهم است که مدت زمان دقیقی که برای صحبت لازم دارید را درخواست کنید، مثلا بگویید که قرار است پنج دقیقه، پانزده دقیقه، بیست دقیقه و… وقت‌شان را بگیرید. اگر مدت زمان را مشخص نکنید از میانه صحبت رها می‌شوید و مخاطب شما دیگر به حرف‌تان گوش نخواهد داد زیرا نگران کار خودش است.

بی‌تفاوت نباشید. افراد زیادی وجود دارند که وقتی با کسی صحبت می‌کنند و آن فرد توجه کاملی به آنها ندارد، باز هم به صحبت خود ادامه می‌دهند. در این شرایط غالبا گوینده متوجه بی‌توجهی مخاطب می‌شود اما چون نمی‌داند چه برخوردی باید داشته باشد صحبت خود را ادامه می‌دهد اما همزمان سناریو‌های ذهنی او فعال شده‌اند و این مساله که مخاطب به حرف‌شان گوش نمی‌دهد و چرایی آن، ذهنشان را درگیر کرده است. هوش هیجانی و هوش اجتماعی به ما یاد می‌دهند که در این شرایط جلسه یا صحبت را متوقف کرده و به مخاطب توجه کنیم.

*مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی

منبع : دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا