تکنولوژی

ثبات بازار کامپیوترهای سنتی در خاورمیانه

بازار کامپیوترهای سنتی حالا به شدت تحت تاثیر محصولات جدید و رقیب در این بازار است و با این اوصاف به نظر می‌رسد که روند کاهش را طی کند. حالا جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات کامپیوترهای شخصی سنتی به اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA) در فصل چهارم سال 2016 روند ثبات را پشت سر گذاشته است تا رشد سالانه نزدیک به صفر و برابر 2/ 0- درصدی را به ثبت برساند. در نهایت میزان صادرات کامپیوترهای شخصی سنتی به این منطقه در فصل چهارم سال گذشته میلادی به 7/ 20 میلیون دستگاه رسیده است.

در میان کامپیوترهای شخصی سنتی، نوت‌بوک‌ها در کل منطقه عملکرد خوبی داشته و رشد سالانه 9/ 2 درصدی را به ثبت رسانده‌اند. به این ترتیب، بازار نوت‌بوک‌ها در اروپای غربی رشد سالانه 7/ 2 درصدی و در منطقه اروپای مرکزی، اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا رشد سالانه 3/ 3 درصدی داشته است. تقاضای بالای بخش تجاری که در اروپای غربی 1/ 10 درصد و در اروپای شرقی و مرکزی 2/ 1 درصد رشد داشته است، نقش مهمی در رشد بازار نوت‌بوک‌ها دارد. تقاضا برای نوت‌بوک‌ها در بازارهای مصرفی هم در اروپای شرقی و مرکزی با 4/ 4 درصد و در خاورمیانه و آفریقا با 8/ 5 درصد رشد، مثبت بوده است. این در حالی است که تقاضا در بازارهای مصرفی اروپای غربی رو به کاهش بوده و کاهش سالانه 4/ 2 درصد داشته است.

در حالی که نوت‌بوک‌ها در فصل چهارم سال 2016 رشد خوبی را تجربه کرده‌اند، اما کامپیوترهای رومیزی یا دسکتاپ‌ها همچنان روند کاهش دارند و به دنبال کاهش تقاضا در بازارهای مصرفی شاهد کاهش سالانه 9/ 6 درصد در میزان صادرات جهانی خود به این منطقه بوده‌اند. به طور کلی اما صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی سنتی در سال 2016 با کاهش سالانه 1/ 6 درصدی به 6/ 71 میلیون دستگاه رسیده است. در این سال بازار نوت‌بوک‌ها رونق نسبتا بهتری نسبت به کامپیوترهای رومیزی داشته و مدل‌های اولترابوک و فوق باریک آنها طرفداران زیادی در بازار پیدا کرده‌اند. این در حالی است که برخلاف تصور کارشناسان، ویندوز 10 کمک چندانی به رونق بازار و عرضه مدل‌های جدید و متنوع نکرد. در مقابل اما کروم‌بوک‌های ارزان قیمت و کاربردی به خصوص در بخش آموزش بازار پررونقی داشته‌اند، به خصوص در نیمه دوم سال و فصل مدارس. «آندرا مینون» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «بازار کامپیوترهای سنتی مانند نوت‌بوک‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ در منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا روند رشد نسبتا ثابتی در سال گذشته میلادی داشته است.

هر دو بخش‌های تجاری و مصرفی حالا برای محصولات جدید و متنوع‌تر چشم به این بازار دوخته‌اند. در این میان فروش فصل تعطیلات کریسمس نسبتا خوب و قانع‌کننده بوده است.» در بازار کامپیوتر این منطقه شرکت HP با در اختیار داشتن سهم 5/ 25 درصدی از این بازار، جایگاه اول را در میان دیگر شرکت‌های تولیدکننده به خودش اختصاص داده است. محصولات این شرکت بیشتر در بازار مصرفی فروش داشته‌اند، اما این شرکت در بازار تجاری هم حضور موفقی داشته است. بعد از آن Lenovo که پرفروش‌ترین تولیدکننده کامپیوترهای شخصی جهان است، در بازار منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا در رتبه دوم قرار دارد و سهم 1/ 21 درصدی از این بازار را در اختیار گرفته است.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا