تکنولوژی

روبات‌ها می‌توانند نیمی از کارمندان را حذف کنند

با ورود تکنولوژی به زندگی روزمره انسان‌ها، به زودی شاهد جابهجایی جای کارمندان با روبات‌ها خواهیم بود. طبق گزارش McKinsey، روبات‌ها همین حالا قادر هستند در سرتاسر دنیا 50 درصد شغل‌های انسانی را از آن خود کنند. نکته قابل توجه در این زمینه این است که این شغل‌ها کارهای کم درآمدی هم نیستند و مجموع درآمد در شغل‌هایی که قابل جابه‌جایی با روبات‌ها است، 17 تریلیون دلار در سرتاسر دنیا و 2.7 تریلیون دلار فقط در آمریکا است. البته  احتمالا تا سال 2055 یا 2035 یا حتی 2075 این اتفاق رخ نخواهد داد! با وجود این بازهم تصور اینکه شغل امروز شما ممکن است روزی توسط یه ماشین به راحتی انجام پذیرد، ممکن است ترسناک به نظر برسد.

نگران نباشید، اینکه روبات‌ها بتوانند جایگزین انسان‌ها شوند به این معنا نسیت که درصد بیکاری بالا می‌رود زیرا روبات‌ها نمی‌توانند همه کارها را انجام دهند(مثلا مشاغلی که احتیاج به خلاقیت و ابتکار دارد). سال گذشته، McKinsey گزارشی درمورد ماهیت شغل‌هایی که ممکن است به دلیل ورود روبات‌ها از بین برود منتشر کرد که خبرنگاری هم قطعا یکی از همین شغل‌ها است زیرا از همین حالا نیز روبات‌های خبرنگار مشغول کار هستند.

مک کینزی اعلام کرد: در حال حاضر روباتی وجود دارد که در یک ساعت 360 برگر تهیه می‌کند ولی از آنجا که یک آشپز ساده در یک رستوران تقریبا 10 دلار در ساعت  دریافت می‌کند، برای کارفرما به صرفه نیست که نیروی انسانی را فعلا با نیروی ماشینی جایگزین کند.

این مطلب را از دست ندهید: ربات‌ها تا کجا پیش می‌روند؟

علاوه بر این، کارفرما با جایگزینی روبات‌ها در مشاغل مختلف می‌توانند میزان زیادی پول صرفه جویی کند و همچنین زمان زیادی نیز برای افراد فراهم می‌شود‌ و مردم می‌توانند خود را مشغول کارهای دیگری کنند و از زمان اضافه خود بهره بیشتری ببرند.

این همبرگر را یک روبات درست کرده است

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا