تکنولوژی

سیستم جدید ماهواره‌ای گالیله و بهبود خدمات موبایل

“گالیله” سیستم مکان‌یابی ماهواره‌ای جدیدی است که مکان‌های بیشتری را تحت پوشش قرار میدهد.

و از سیستم‌های مکان‌یابی(GPS) امروزی دقیق‌تر عمل خواهد کرد و حالا آماده به کارگیری شده است. زمان تکمیل این سیستم طبق انتظارات سال 2020 خواهد بود و تا آن زمان 20 سال و 10 میلیارد دلار زمان و هزینه صرف آن خواهد شد. اما سیستم که توسط اتحادیه اروپا ساخته شده، باعث افزایش کارایی تلفن همراه و ارائه امکانات جدید به کاربران خدمات دولتی و شرکت‌ها خواهد شد.

با رونمایی از سیستم “گالیله” که ماه گذشته انجام گرفت، ارائه دهندگان خدمات و دستگاه‌های مرتبط با “GPS” برای تولیدکنندگان موبایل و خودرو‌سازان می‌توانند سیگنال این سیستم را به لیست ماهواره‌های سیستم GPS آمریکا و سیستم GLONASS روسیه اضافه کنند. در حال حاضر حداقل 17 شرکت آماده انجام این کار هستند، در میان این شرکت‌ها، تولیدکنندگان گوشی از جمله هوآوی و BQ نیز دیده می‌شوند. 

“Richard Langley” متخصص جغرافیایی در دانشگاه “New Branswick” کانادا و از اعضای گروه تحقیقاتی فعال در زمینه کاربردهای سیستم “گالیله” می‌گوید: “هرچه سیگنال‌های ماهواره‌ای بیشتری وجود داشته باشند، گیرنده‌های شما نیز انتخاب‌های بیشتری خواهند داشت.اگر ساختمان‌ها بین تلفن همراه شما و سیگنال‌ها قرار بگیرند، تلفن شما قادر خواد بود سیگنال‌های با نویز کمتری را از ماهواره‌های دیگر دریافت کند. این یعنی  ماهواره‌های “Galileo” دریافت سیگنال در مکان‌هایی که پوشش ماهواره‌ای ضعیف است را آسان‌تر خواهد کرد، برای مثال شمالی‌ترین قسمت‌های اروپا. همچنین موقعیت‌یابی را به دقت و سرعت بیشتری فراهم خواهد کرد.

“Lukasz Bonenberg” از دانشگاه “ناتینگهام” بریتانیا که در ساخت “گالیله” نقش داشته، در خصوص این سیستم اینگونه توضیح می‌دهد: “وقتی تلفن شما سیگنال‌های با نویز کمتری را پیدا کند، پردازشگر تلفن را برای انجام وظایف بکار می‌گیرد. این ویژگی به توسعه دهندگان علی‌الخصوص توسعه دهندگانی که در هکاتون “گالیله” شرکت داشتند این امکان را می‌دهد که نرم‌افزاری را طراحی کنند که بیشتر بر روی اطلاعات مکانی تمرکز کند و زمان کمتری صرف تفسیر داده‌ها کند. 

همچنین سیستم “Galileo” عملیات‌های جستجو ونجات را تسریع می‌بخشد. امروزه ممکن است تایید موقعیت سیگنال‌های وضعیت اضطراری توسط ماهواره‌های نزدیک به سطح زمین چند ساعت طول بکشد. ماهواره‌های مکان‌یاب که در سطوح دورتری از کره زمین قرار دارند، برای انجام این وظایف مناسب‌تر هستند، اما سخت‌افزارهای مورد نیازبرای انجام این مسئولیت فقط درجدیدترین ماهواره‌های سیستم GPS و GLONASS یافت می‌شوند. خوشبختانه تمامی ماهواره‌های سیستم “Galileo” مجهز به این ویژگی هستند و قادربه مکان‌یابی دقیق سیگنال‌های اضطراری در 10 دقیقه خواهند بود. همچنین یک کانال رمزگزاری شده به منظور  بهره‌مندی سازمان‌های نجات و سازمان‌های دولتی از این سیستم، تعبیه خواهد شد.

در حال حاضر، مجموعه “گالیله” شامل 18 ماهواره می‌شود و 6 ماهواره دیگر که برای پوشش کامل زمین کافی خواهد بود،  طی 3 سال آینده توسط “سازمان فضایی اروپا” (European Space Agency) پرتاب خواهند شد.

“گالیله” تنها یکی از سیستم‌های مکان‌یابی ماهوارهای در حال پیشرفت به حساب می‌آید. چین نیز در حال ساخت سیستمی با نام “BeiDou” است که زمان تکمیل آن سال 2020 اعلام شده است. دیگر کشورها از جمله ژاپن و هند نیز سیستم‌های مکان‌یابی در حال پیشرفتی را در اختیار دارند.

این سیستم‌ها دارای ویژگی‌ سازگاری با یکدیگر هستند و محققین در سرتاسر دنیا در حال ساخت الگوریتم‌های کارآمدی جهت ترکیب سیگنال‌های سیستم‌های ماهواره‌ای مختلف با یکدیگر هستند. همینطور که ماهواه‌های بیشتری به کار گرفته می‌شوند، کیفیت اطلاعات مکانی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

 

 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا