تکنولوژی

دیدار ترامپ و مدیران ارشد شرکتهای تکنولوژی

پرسروصدای دونالد ترامپ با برخی از روسای مشهورترین شرکتهای تکنولوژی برگزار شد.

دونالد ترامپ هنگامی که نامزد ریاست جمهوری بود، به دلیل اینکه نامزد منتخب نخبگان Silicon Valley رقیب وی بود، بارها علیه مدیران ارشد قطب تکنولوژی جهان پرچم جنگ برافراشت و حالا بعد از آرام شدن جو انتخابات، سعی دارد از آنها دلجویی کند و خود را مدافع آنها نشان دهد.

در جلسه‌ای که در برج ترامپ برگزار شد رییس جمهور منتخب آمریکا گفت: ” این افراد عالی هستند، عملا هیچ کس در دنیا به پای آنها نمیرسد. ما هرکاری بتوانیم برای این گروه انجام می‌دهیم و پشت آنها هستیم.(خطاب به مهمانان)دولت من هر زمان که شما بخواهید در خدمت شماست و نیازی به رسوم معمول  برای برقراری ارتباط با دولت وجود نخواهد داشت.”

مرتبط : جنجال در سیلیکون ولی بر سر حمایت پیتر تیل از ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری

ظاهرا پاسخ مهمانان ترامپ به این دعوت صلح ،مثبت بود. مدیر عامل شرکت آمازون و صاحب روزنامه واشنگنتن پست Jeff Bezos  ، با وجود اینکه در دوران قبل از انتخابات بسیار سرسختانه مخالف ترامپ بود در این جلسه عنوان کرد:” من واقعا هیجان زده هستم چون به نظرم این دولت، دولت نوآوری است.” جف بزوس قبلا گفته بود باید ترامپ را به فضا فرستاد.

حتی اپل هم که قبلا به صراحت  اعلام کرده بود در انتخابات ریاست جمهوری از نامزد جمهوری‌خواهان حمایت نمی‌کند  سایر شرکتها هم  طول انتخابات اکثر آنها به طور آشکارا از حریف ترامپ در انتخابات حمایت می‌کردند و مانند خیلی از مخالفان او در رسانه، از پیروزی او در انتخابات کاملا حیرت زده شدند.

تیم کوک مدیر عامل شرکت اپل اما بعد از این جسه اشتیاق خود را برای مذاکره و صحبت بیشتر با رئیس جمهور منتخب به منظور پیش برد و توسعه اهداف دولت اعلام کرد. شرلی سندبرگ مدیر عملیات شرکت فیس بوک هم گفت  که مشتاق است در مورد مشاغل ،با رئیس جمهور منتخب بیشتر صحبت کند. 

 

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا در برج ترامپ 

 

برایان کرزانیچ مدیرعامل اینتل در برج ترامپ

 

جف بزوس مدیرعامل آمازون در برج ترامپ

لری پیچ مدیر عامل شزکت آلفابت  ، ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت و  ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا موتورز، طی این جلسه، خود دارتر به نظر آمدند و اظهار نظری درباره آن نکرده اند. 

این جلسه نمونه‌ایی از چهره دو پهلو و دو رنگ واقعی سیاست بود. ترامپ عملا به رهبران تکنولوژی دره سیلیکون ولی نشان داد که اوست که حرف اول و اخر را می‌زند و به اصطلاح گربه را دم حجله کشت! 

مرتبط: واکنش تند سیلیکون ولی به انتخاب ترامپ

غیبت یکی از مدیران برتر این صنعت به طرز آشکاری به چشم می‌آمد و او کسی نبود جز جک دورسی مدیر عامل شرکت توییتر، کسی که در دوران مبارزه انتخاباتی ،تبلیغ ضد کلینتون ترامپ را بلاک کرد ( طبق گزارش Politico ، ترامپ قصد داشت از طریق توییتر، هشتگ #CrookedHillary و ایموجی بر ضد رقیبش را منتشر کند که  البته معاون ترامپ این اتهام را رد کرده است).

لازم به ذکر است که از میان 25 صندلی جلسه، فقط 4 صندلی مخصوص افراد خانواده ترامپ، دو پسر ، یک دختر و داماد وی بود و Peter Thiel نماینده شرکت Palantir  نماینده تنها شرکت خصوصی بود که در جلسه حضور داشت.

مدیران سیلیکون ولی تا قبل از انتخاب ترامپ به جدایی تکنولوژی از دنیای سیاست بسیار معتقد بودند. Bill Gurley ، یکی از سرمایه گزاران Benchmark Capital ، آگوست امسال عنوان کرد که یکی از دلایلی که سیلیکون ولی تاکنون انقدر موفقیت اآمیز عمل کرده است، فاصله 2.849 مایلی از قطب سیاست آمریکا، یعنی شهر واشگنتن بوده است. وی معتقد است که انتخاب ترامپ نمیتواند تاثیر چندان وحشتناکی به روی جزئیات سیستم صنعت تکنولوژی داشته باشد.

کارکنان سیلیکون ولی ، هفته گذشته قسم نامه‌ایی امضا کردند و طی آن اعلام کردند که  از هرگونه فرمان ضد حقوق بشری  و یا دستور اخراج افراد و یا دیگر دستورات مشابه از سوی دولت جدید آمریکا ، سر باز خواهند زد. 500 نفر از کارکنان شرکت‌های گوگل، استرایپ، آی بی ام و پلنت لب ، اعلام کردند که  در طرح “اخراج و دیپورت مسلمانان” که ممکن است توسط دولت ترامپ اجرا شود، همکاری نخواهند کرد. قسم نامه مشابهی روز بعد توسط موسسین برتر ، مخترعین و مدیران ارشد سیلیکون ولی امضا شد که طی آن همگی قسم یاد کردند بدون قید و شرط ، با هرگونه قانون و دستور ضد حقوق بشر مخالفت خواهند کرد.

Dilawar Syed  رئیس  Freshdesk ،  در مصاحبه‌ایی عنوان کرد  :

”  برای داشتن محیطی رو به رشد در حوزه تجارت ، باید مطمئن شویم که آزادی‌های حقوق بشر شهروندان آمریکایی نقض نمی‌شود،  باید مطمئن شویم که بازار تجارت آمریکا در دسترس همه وجود دارد.”

اما با پیروزی ترامپ، شاید سلیکون ولی مجبور شود روند خود را شبیه به دیگر شرکت‌ها و صنعت‌های این کشور کند و به نوعی وارد بازی سیاست شود.قبل از انتخابات ریاست جمهوری،  جامعه تکنولوژی رسما طرفداری خود را از هیلاری کلینتون اعلام کرد. رئیس هیات مدیره Alphabet ، Eric Schmidt رسما در طرفداری هیلاری کلینتون فعالیت‌هایی انجام داد.95 درصد کارمندان و مدیران ارشد حوزه تکنولوژِی ، در زمان انتخابات طرفداری خود از نامزد دموکرات را اعلام کردند و تنها 4 درصد طرفدار دونالد ترامپ بودند. 

مرتبط: پیش بینی‌های طنز آمیز از صحبت‌های طرفین قبل از برگزاری جلسه ترامپ و رهبران صنعت تکنولوژی 

منبع: qz.com

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا