تکنولوژی

ماجرای رفع فیلتر تلگراف و توییت رییس جمهور

ماجرا از فیلتر شدن تلگراف شروع شد سایتی که همین هفته گذشته به همراه برخی امکانات دیگر توسط تلگرام راه‌اندازی شده است. یک میکروبلاگ خیلی ساده که کاربران می‌توانند با گذاشتن تیتر و نام نویسنده و متن ( عکس یا ویدیو) به راحتی یک مطلب بنویسند بدون آنکه نیاز باشد در جایی ثبت‌نام کنند.

تلگرام این سرویس را به همراه قابلیت Instant View ( نمایش سریع ) معرفی کرد به این ترتیب هر کس مطلبی در این سرویس بنویسد با قابلیت نمایش سریع در تلگرام قابل اشتراک گذاشتن است. 

روز گذشته خبر رسید که سرویس تلگراف فیلتر شده است با توجه به اینکه اساسا چند روز از معرفی آن نمی‌گذشت این سوال برای کاربران به وجودآمد که چرا این سرویس فیلتر شده است حتی برخی از اشتباه فیلتر شدن آن سخن می‌گفتند. شهرام شریف سردبیر سایت آی تی ایران در یک توییت خطاب به توییتر روحانی به این موضوع اعتراض کرد :

 

چند ساعت بعد روحانی هم به وی اینگونه پاسخ داد. 

 

روحانی همچنین در توییت دیگری خطاب به آی تی ایران چنین پاسخ داد 

 

به دنبال این توییت فیلترینگ تلگراف برداشته شد . این حل و فصل سریع یک سایت فیلتر شده در چنین سطحی کم سابقه و حتی بی سابقه است اینکه رییس جمهور به سرعت دستور بازگشایی سایتی را داد که احتمالا افراد زیادی از آن استفاده نکرده بودند نشان دهنده اهمیتی بود که این موضوع – فیلترشدن یک شبکه اجتماعی – برای وی داشت. 

این اقدام رییس جمهور در بازگشایی سریع یک سرویس فیلترشده واکنشهای زیادی را در برداشت. بسیاری از سایت‌های خبری و کانال‌های تلگرامی این اقدام رییس جمهور را بازتاب دادند. در توییتر نیز بسیاری آن را یک حرکت به موقع تلقی کردند و بسیاری دیگر در توییت‌های دیگری از رییس جمهور خواستند تا مقدمات بازگشایی سرویسهای فیلتر شده دیگر را هم فراهم کند. البته در مقابل اظهارنظرهای منفی هم وجود داشت هرچند برخی دیگر با توجه به این موضوع خواستار توجه رییس جمهور به مشکلات موجود در این زمینه شدند. در همین زمینه مدیرعامل سرویس آپارات در توییتی در این زمینه خطاب به رییس جمهور گفت که « آقای روحانی همانطور که از سرویس‌های خارجی حمایت می‌کنید لطفا برای عدم اعمال سلیقه در سرویس‌های بومی مثل آپارات و کافه بازار هم پیگیری نمایید». 

به نظر نمی‌رسد مشکلات ناشی از فیلترینگ با این دستور حل شده باشد کما اینکه در زمینه استفاده از شبکه‌های اجتماعی ( چه داخلی و چه خارجی ) در کشور اختلاف سلیقه‌های زیادی وجود دارد. اما به هر حال اینکه راه حل به حذف و مسدود کردن یک سرویس منتهی نشده جای امیدواری دارد. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا