تکنولوژی

چرا سیستم کاری « Agile Computing» محبوب شرکتهاست

چه دوست داشته باشید چه نه، احتمالا رئیستان از شما این انتظار را دارد به سبک برنامه نویسان سریع کار کنید.

از دفتر موزه‌ی سیدنی استرالیا گرفته تا بنگاه معاملات خودرو در آمریکا و دپارتمان تکنولوژی شرکت “Allstate”، نیروی‌های کاری در حال تغییر روند خود به سمت شیوه‌ی جدیدی به نام “محاسبه سریع” (Agile Computing) هستند.

بدون شک، شرکت‌های “Silicon Valley” در تغییر روند کاری به نحو بهتر یا بدتر تاثیر گذار بوده، اسمارت‌فون‌ها ما را با دفتر کار در ارتباط قرار می‌دهد و جستجوی اینترنتی اطلاعات جهان را به زیر انگشت‌هایمان می‌آورد.

اما مردم تشخیص نمی‌دهند که این جنبه‌های کاری ظریف شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی، چه تاثیری عمیق‌تری بر دیگر صنایع خواهد داشت.

توضیح قسمت “سریع” این سبک مدیریت نوظهور و پرطرفدار بسیار ساده است: ” به جای انجام پروژه‌های عظیم که چند ماه یا حتی چند سال زمان می‌برند، تیم‌های کوچکی که هر کدام وظیفه کوچکی را انجام می‌دهند تشکیل دهید. با این شیوه، مشکلات کوچک تبدیل به معضلات بزرگ در نظام مدیریتی نخواهند شد. و همچنین پیشرفت‌های هر پروژه را در هر قدم می‌توان همزمان مشاهده کرد.

حدود 15 سال از ظهور این ایده می‌گذرد. شرکت‌های کوچک فعال در زمینه تکنولوژی مانند “Twilio” با استفاده از این مدل روزانه 40 تغییر را در محصولات خود ایجاد کردند و طولی نکشید که این سازمان موفق شد راهی برای ورود به صنایع دیگر و حتی بخش‌های مختلف شرکت‌ها، پیدا کند.

“Douglas Safford” معاون بخش نوآوری تکنولوژی شرکت “َAllstate” می‌گوید: ” تمام بخش‌ها و تخصص‌ها در حال دسته بندی به قسمت‌های کوچکتر هستند. با این کار می‌خواهیم به جای یک سال، در یک هفته ایده‌ی جدیدی را در اختیار کاربران قرار دهیم.”

 

راهیابی تکنولوژی به دیگر صنایع خبر جدیدی نیست. چند دهه پیش، مدیران “Intel” سعی به تشکیل سبک مدیریت برابر را داشتند که در آن مدیرعامل شرکت در وسط کارکنان می‌نشست و همه‌ی اعضای شرکت نظرات خود را درباره منافع و خطرات طرح مورد نظر اعلام می‌کردند.

در سالهای اخیر، گوگل برای رسیدگی به نیاز‌های کارکنان(جهت تمرکز بیشتر کارکنان بر روی کار) ، از جمله رفت و آمد و خشکشویی لباس‌ها، در صنایع دیگر نیز اجرا شده و با موفقیت همراه بوده است.

حالا کار از طریق سرویسهای مبتنی بر ابر (Cloud Computing) که اطلاعات و نرم‌افزار کاری خود را بر روی سرور اطلاعاتی عظیمی قرار می‌دهید و از طریق اینترنت در هر جایی قابل دسترسی است(جهت رسیدگی به کارها حتی در منزل)، تاثیر بسیار گسترده‌ای بر روند کاری گذاشته است. این سبک کاری و شیوه مدیریتی “محاسبه سریع” ثابت کرده‌اند که تلفیقی قدرتمند برای افزایش سرعت تولید محصولات حتی سریعتر از دیگر رقبا هستند.

ریسک کاری در سبک کار از طریق “Cloud” به نظر کمتر از مدل‌های دیگر است. کارمندان به طور میانگین ساعات کاری انعطاف‌پذیرتری خواهند داشت. تعریف دقیقتر این سبک به این شکل است که از کارمندان انتظار می‌رود تمام وقت مشغول به کار باشند و انتظار می‌رود در مقابل درخواست‌های مدیرشان سریعتر از قبل و با  امکانات مختلف پاسخگو باشند.

“Pamela Hinds” از استادان دانشگاه “استنفورد” در رشته‌ی علوم مدیریت و مهندسی در اینباره می‌گوید: ” امروزه شیوه‌ی کار تغییر کرده است و همه نیازمند کسب تخصص‌های جدید و همفکری بیشتری هستند. پروژه‌هایی که در حال رقابت هستند، به سرعت بیشتری در انجام آنها نیاز است و افراد بیشتری باید برای انجام این پروژه‌ها وقت بگذارند.”

در موزه و نمایشگاه علوم وهنر کاربردی سیدنی، تعویض اجباری کامپیوترهای سنتی به سیستم‌های مجهز به دسترسی به “Cloud” از طریق دولت، همه را به فکر انداخته که با برگزاری نمایشگاه، از طریق “Jira” کسب درآمد کنند. “Jira” ابزار توسعه و تسریع نرم‌افزارهای مدیریت یروژه‌ها از طریق “Cloud” است.

سرگروه بخش دیجیتال و رسانه نمایشگاه سیدنی گفت: ” در “Jira” ما وظیفه تعویض لامپ‌ها را بر عهده داریم و بدین شکل برنامه ریزی و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف را انجام می‌دهیم. از طریق این برنامه همه چیز سریعتر و برگزاری جلسات و ملاقات حضوری خیلی کمتر انجام می‌شود. امروزه ابزارهای اجرایی از چارت‌های سازمانی اهمیت بیشتری پیدا دارند.”

نمایندگی شرکت “Chrysler” در ایالت نیوکاسل آمریکا، نرم‌افزار”Hipchat” را در نمایندگی خود استفاده می‌کنند که مانند “Jira” توسط کمپانی “Atlassian ” تولید شده است.

” از طریق این برنامه رسیدگی به کار خیلی آسانتر شده است. هرجای شرکت باشم، می‌توانم دستور بدهم که فشار باد لاستیک در یکی از چرخ‌ها را یک درجه کمتر کنند و این کار دقیق انجام می‌شود. کارمندان قدیمی در بخش فروش علاقه زیادی به استفاده از این سیستم ندارند، اما بچه‌های بخش سرویس و خدمات به خوبی از این سرویس استفاده می‌کنند و نتیجه کار را هم می‌بینند. افزایش سرعت عملکرد در همه‌ی بخش‌های کار دیده می‌شود.”

از آنجایی که برنامه نویسان شرکت‌های تکنولوژی به خوشگذرانی‌‌های شبانه معروفند، احتمال اعمال این سبک زندگی در زندگی روزمره آنها، تبدیل به نگرانی شده است.

یکی از مسئولین موزه‌ی سیدنی می‌گوید: ”  صحبت‌های زیادی درباره اینکه چقدر انجام کار در خانه راحت‌تر است می‌شنویم. بعضی از کارکنان ابزارهای جدیدی در سیستم “Cloud” یافته‌اند که می‌توانند به قسمت‌هایی که بعد از ساعت 7 بعد از ظهر تعطیل هستند، دسترسی پیدا کنند و با انجام اضافه کاری، در طول روز وقت آزاد بیشتری خواهند داشت.”

همچنین مسئله هویت در محل کار هم مطرح است. اگر از شما خواسته شود که در کارتان انعطاف پذیر باشید و بدون درنگ از یک پروژه به پروژه بعدی بروید، چه حس مالکیتی نسبت به کار برایتان باقی خواهد ماند؟

“Pamela Hinds” در اینباره می‌گوید : ” مثل این است که هر روز وارد مکانی محصور شوید و بدون تجدید قوا، به سرعت محصولات را تولید کنید. انسان‌ها همواره با مشخصه‌ی خاصی شناسایی می‌شوند، اگر قرار باشد به طور مداوم از یک تیم به تیم دیگر بروید، هویت شما چه خواهد شد؟

 اگر سبک “حسابرسی سریع” قرار است الگوی سازمانی جدیدی باشد، طبق سنت قدیمی که شرکت‌ها خود را با تکنولوژی مورد استفاده وفق می‌دهند، اجرا خواهد شد. اما شرکت‌های بزرگ با سبک مدیریتی استاندارد مانند  کارخانه‌های خط‌ مونتاژ عمل می‌کنند که در آنها وظایف خاص جهت تولید، همگی از پیش تعیین شده‌اند.

“Rayan Mullenix” یکی از طراحان شرکت معماری در سیاتل آمریکا می‌گوید: “حال به دنبال کشف شیوه صحیح تعامل هستیم. چرا که افراد به سرعت به وسایل تحت کنترل خود مانند وسایل گرمایشی یا محلی آرام برای استراحت کوتاه در محل کار عادت می‌کنند و با تغییر وظایف آنها و فعالیت در بخش دیگر، عادت کردن به شرایط جدید تبدیل به مسئله‌ی بزرگی شده است”

شرکت “Chef” یکی از سازندگان ابزار سیستم “Cloud”، مشاورانی را به شرکت‌ها اعزام می‌کند تا نحوه عملکرد کلی سیستم کاری جدید را به کارکنان توضیح دهند.

مدیر عمل شرکت “Chef” می‌گوید: ” درباره ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی صحبت نمی‌کنیم، ما درباره تلفیق زندگی شخصی و ساعات کاری صحبت می‌کنیم. کارمندان جوان به دنبال یکپارچگی در زندگی و کارشان هستند و نمی‌خواهند در طول روز از سیستم جدا شوند.

“Safford” مدیر عامل شرکت “Allstate” می‌گوید: ” نمیخواهید مانند برنامه نویس‌ها زندگی کنید؟ دوست دارید همیشه در پروژه‌ها شکست بخورید؟ برایتان آرزوی موفقیت می‌کنم. خیلی از کارکنان با این سبک کاری جدید کنار نمی‌آیند و در پایان در بحث با آنها به این سؤال می‌رسیم : واقعا می‌خواهی در مقابل این سیستم مقاومت کنی؟ به نظرت می‌توان این سیستم را تغییر داد؟”

 

 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا