تکنولوژی

خرید یک میلیارد دلاری آمازون در خاورمیانه : سوق

طبق گزارش‌ها ،شرکت آمازون قرار است سایت عربی Souq.com  را با قیمت 1 میلیارد دلار بخرد. سایت Souq.com که مرکز اصلی ان در دبی است، به عنوان یکی از مهمترین سایت‌های حوزه تجارت الکترونیک در خاورمیانه شناخته شده است. این معامله اگر انجام شود سود کلانی برای آمازون به همراه خواهد داشت.

اوایل امسال گزارش شده بود که شرکت آمازون پیشنهاد 1 میلیارد دلاری برای خرید تمام امتیازات Souq.com  عنوان کرده است که برای بسیاری شوک برانگیز بود، اما دلیل اصلی اینکه شرکت آمازون حاضر به انجام چنین خرید گزافی شده این است که سایت Souq.com ، زیرساخت‌های اساسی بازار را در دست دارد، که کمتر شرکتی در حال حاضر به آن دسترسی دارد. این معامله می‌تواند برای شرکت آمازون منفعت‌های چند جانبه فراوانی داشته باشد.

ترکیب استراتژیک امازون و سوق

ظاهرا Souq.com ، وب سایت برتر منطقه خاور میانه در حوزه تجارت الکتریک است و از ترکیب تجاری مشابهی با شرکت آمازون برخوردار است. جدا از اینکه این وب سایت ، به عنوان یک فروشگاه برای واسطه‌های بازاری محسوب می شود، به طور مستقیم و بی واسطه نیز به صورت آنلاین محصولات ارائه شده را می فروشد. . هایپر مارکت آنلاین این وب سایت اوایل ماه گذشته 

راه اندازی شد که محصولاتی همچون “مواد غذایی و حبوبات” ، زیبایی و بهداشتی” ، “لوازم خانگی”، “ملزومات حیوانات خانگی”، و ” وسایل کودکان” را در کشورهای امارات متحده، عربستان سعودی، کویت و مصر عرضه می‌کند.

 بعد از افزایش سرمایه 275 میلیون دلاری ابتدای سال این وب سایت ، ارزش آن به 1میلیارد دلار رسید که این افزایش سرمایه عنوان” عظیم ترین تجارت حوزه الکترونیک در خاورمیانه” نام گرفت. با در دست داشتن طیف وسیعی از بازاریان و مشتریان، طبق گزارش سایت بلومبرگ، تا اخر امسال، ارزش این وبسایت به 20 میلیارد دلار خواهد رسید.

طبق گزارش‌ها، آمار بازدید ماهیانه این سایت 45 میلیون بازدید در ماه بود که تا تاریخ 25 جولای سال 2015، 50 درصد بازدید‌های ماهیانه این وب سایت از طریق گوشی های موبایل انجام می گرفت، البته فقط 10 درصد معاملات از طریق گوش انجام شد. و این موضوع نشان می داد که نبود زیرساخت‌های حمایتی پرداخت الکترونیک دیجیتال می‌تواند یکی از دلایل این امر باشد که این وبسایت بعد از آن به روی گسترش آن تمرکز کرد.گفته می‌شود که وبسایت Souq.com با تولید زیرساخت‌های اساس این حیطه، کار آمازون را به نوعی بسیار آسان‌تر کرده است.

“استفاده از کارتهای اعتباری در خاور میانه چندان مرسوم نیست.این وب سایت با تولید و عرضه کارت های اعتباری از پیش ساخته شده ،کار را برای مشتریان بسیار راحت تر کرده است. به عبارتی این وبسایت روش پرداخت انحصاری خود را دارد که با نام Payfort  شناخته می شود.”

جدای از موضوع پرداخت، حیطه دیگری که این وب سایت زیرساخت‌های اساسی آن را تولید کرده است ،پشتیبانی وب سایت است.

Souq.com با معرفی سیستم تحویل کالای منحصر به خود، راه جدیدی برای دیگر شرکت‌های حوزه تجارت الکترونیک باز کرد و آمازون با خرید این وب سایت می‌تواند تمام منافع این سیستم‌های ابتکاری را از آن خود کند.

حدس و گمان‌های زیادی پیرامون میزان درآمد این وبسایت زده شده است ، 136 میلیون دلار در سال 2014 و 270 میلیون دلار در سال 2015 . با در نظر گرفتن این موضوع که این وبسایت در سال 2011 کار خود را از یک فروشگاه کوچک آنلاین آغاز کرد، میزان پیشرفت این شرکت در طی فقط 5 سال، واقعا چشم گیر است.

با تمام این تفاسیر، این یک معامله برد برد برای آمازون است که با در نظر گرفتن رشد این وبسایت تا اخر امسال، به نظر نمیاید رقم عنوان شده برای خرید Souq.com چندان رقم بالایی باشد.

منبع: amigobulls

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا