تکنولوژی

سامسونگ با میلیون ها نوت 7 برگشت خورده چه می‌کند؟

در زمینه مشکل نوت 7 سامسونگ تا کنون پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه نکرده، اما یک چیز واضح است” نیاز مبرم به طراحی بهتر. با این حال سوال اصلی این است که فعلا با گوشی‌های برگشت خورده چه برخوردی صورت خواهد گرفت. 

در اکتبر امسال، سامسونگ دستور فراخوانی تمامی گوشی‌های  Note7 را اعلام کرد. این گوشی‌ها به دلیل دود کردن و آتش گرفتن موجب آتش‌سوزی منازل و تاخیر در پرواز‌ها شده‌اند. خیلی زود مشخص شد این محصولی نبود که بخواهد آیفون را شکست یدهد. نوت 7  پیچیده‌ترین گوشی شرکت سامسونگ تا به مروز به حساب ‌می‌آید اما تبدیل به بزرگترین شکست این کمپانی شده است. از مجموع 4.3 میلیون گوشی تولید شده‌ی این شرکت، 1.8 میلیون دستگاه در 10 کشور به فروش رسید که همه‌ی آنها توسط شرکت پس گرفته شده و از رده خارج می‌شوند.

با اینکه این شرکت از چنین شکست عظیمی متضرر شده، باید گفت که محیط زیست ضربه‌ی بزرگتری خواهد دید چرا که سامسونگ تا کنون نحوه دفع این گوشی‌ها را به طور واضح اعلام نکرده‌ است. این شرکت در مصاحبه‌ای اعلام کرده که این گوشی‌ها تعمیر نشده و هرگز دوباره فروش مجدد نخواهند رسید.

خیلی تکان‌دهنده است وقتی بدانیم گوشی هایی که جمعا حاوی 730000 کیلوگرم قطعات فوق پیشرفته هستند، قرار است به طور کامل دفع شوند. این گوشی‌ها که حاوی فلزات گرانبهایی از جمله کبالت، تنگستن، پالادیوم، نئودیوم و طلا هستند، استخراج آنها زیان یزرگی را به زمین وارد کرده و بازگردانی آنها به طبیعت اقدامی صحیح به شمار می‌آید.

” با اینکه این گوشی‌ها کمتر از یک پوند وزن دارند، در سال 2013 مؤسسه مهندسی الکترونیک اعلام کرد برای ساخت هر گوشی نیاز به استخراج چیزی نزدیک به 165 پوند سنگ خام معدنی خواهد بود و از آنجایی که Note7 یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین گوشی‌های ساخته شده است، این مقدار مواد خام خیلی بیشتر تخمین زده شده.

شرکت “Greenpeace” بر سر این موضوع در مقابل سامسونگ قرار گرفته و با تلاش برای جمع کردن درخواست‌نامه‌ای به همراه 25هزار امضا، از سامسونگ درخواست دارد که تا حد امکان، قطعات و مواد سالم  Note7را بازیافت و دوباره استفاده کند یا حد اقل یرنامه‌های آینده خود را درباره این گوشی به طور واضح بیان کند. تا کنون سامسونگ پاسخ قانع کننده‌ای ارائه نکرده

” طراحی ناقص”، بزرگترین مشکل

همانطور که سایت “Motherboard” اشاره کرد، پس از اینکه باتری Note7 به عنوان ایراد اصلی این گوشی‌ها شناخته شد، سامسونگ هیچ راهی به جز فراخوانی گوشی‌ها نداشت، چرا که باتری‌های این گوشی قابل جداسازی از بدنه نبودند. عدم قابلیت جداسازی باتری به منظور کاهش وزن و باریک‌تر شدن گوشی صورت می‌گیرد اما تقریبا آنها را غیر قابل تعمیر می‌کند.

کارشناسان می‌گویند این گوشی آخرین نمونه انفجار تلفن‌های همراه نخواهد بود.

یک کارشناس امنیت گوشی در این زمینه می‌گوید: ” مطمئنا این آخرین باری نیست که شاهد گرم شدن یا انفجار باتری اسمارت‌فون‌ها خواهیم بود. ما در حال ساخت بمب‌های کوچک در درون دسستگاه‌های الکترونیکی هستیم و این وسط ترکیبات شیمیایی چالش برانگیز گسترده‌ای رخ می‌دهد.”

باید امیدوار باشیم سامسونگ به انتقادات گوش داده و تصمیمی خلاقانه و هدفمند در مورد قطعات میلیون‌ها Note7 این شرکت بگیرد. شرکت می‌تواند از فرصت استفاده کرده و در زمینه بازیافت قطعات و توسعه روش‌های قدیمی آن، تبدیل به پیشتاز این عرصه شود.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا