تکنولوژی

شرکتهای چینی برنده فاجعه نوت ۷ سامسونگ

غیر منطقی نیست اگر فکر کنیم که افتضاح “Note 7” باعث صعود رقیب دیرینه این شرکت یعنی اپل به رکوردهای جدید در بخش فروش، خواهد شد. چیزی که تحلیلگران بعد از مدتی به آن رسیده‌اند، به این شکل است. شرکت تحقیقاتی “KGL Securities” سرسختانه اعتقاد داشت  که “کوپرتینو” در سه‌ماهه سوم سال 2016 بین 5 تا 7 میلیون افزایش سفارش خواهد داشت. اما این ادعا کمی دور از واقعیت بود. بنابر آمارهای “Gartner”، برندهای چینی از جمله “Huawei” و “Oppo” بیشترین سود را از شکست سامسونگ به دست آورده‌اند.

به سرعت پس از فراخوانی گوشی‌های “Note 7” توسط سامسونگ، سهم بازار  این شرکت در سه‌ماهه سوم امسال از 23.6 به 19.2 سقوط کرد، که بیشترین مقدار سقوط سهام در تاریخ این شرکت به حساب می‌آمد. جالبتر اینکه اپل نیز به همین مشکل دچار شد، اپل شاهد کاهش سهم از بازار این شرکت از 13 یه 11.5 درصد در سه‌ماهه سوم سال بود که پایین‌ترین مقدار ممکن در 7 سال گذشته است. بیشترین سقوط این شرکت نیز در آمریکا و چین رخ داد که فروش آیفون به ترتیب 8.5 و 31 درصد کاهش پیدا کرده بود. “Gartner” در گزارشی آورده: ” علیرغم تصمیم سامسونگ در فراخوان Note7، اپل با آیفون 7 به سختی تلاش می‌کند به فروش سال گذشته خود برسد.

در طرف دیگر، برندهای چینی به منافع زیادی رسیده‌اند. “Gartner” اعلام کرد که شرکت‌های چینی “Oppo” و “BKK”، در سه‌ماهه سوم امسال، سهم خود را در بازار دوبرابر کرده‌اند. فروش این شرکت‌ها در چین تقریبا 81 درصد برای “Oppo” و 89 درصد برای “BKK” افزایش داشته است. شرکتهای “huawei” با 9.3 درصد سهم از بازار و “Oppo” با 7 و “Vivo” با 5.8 درصد، سه‌ماهه سوم امسال را پشت سر گذاشتند.

اما اوضاع برای اپل خیلی هم وخیم نبوده. این شرکت موفق به فروش 45.5 آیفون در مقایسه با 48 میلیون دستگاه فروخته در مدت مشابه سال قبل شد. این اتفاق البته بخاطر روند کند فروش گوشی‌ها در آمریکا اتفاق افتاد. فروش گوشی‌های ساخت چین با 1 درصد افزایش به 362.9 میلیون دستگاه در مقایسه با 259.3 میلیون در سه‌ماهه سوم سال گذشته، رسید. بنا به گزارش وبسایت “9to5mac”، اپل هنوز سودی بیش از 100 درصد را از صنعت اسمارت‌فون‌ها بدست می‌آورد.

همواره اخبار نشانگر تحت فشار بودن اپل به دلیل عدم رشد این شرکت در بازار چین است. از ابتدای 2016 فروش آیفون به مقدار چشمگیری کاهش یافته که اپل سه‌ماهه اول سال را کم سودترین سه‌ماهه این شرکت در 13 سال اخیر اعلام کرد. اپل باور دارد سه‌ماهه تابستان آغاز جهش در فروش آیفون 7 و 7 پلاس خواهد بود.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا