تکنولوژی

در فروشگاه‌های اینترنتی تقلبی چه می‌گذرد؟

نام نویسنده: میثم لطفی

مسلسل، داروهای ممنوعه، کارت‌های اعتباری سرقت شده، بلیت برگشت به شهر هستینگز انگلستان و… تنها بخشی از وسایلی هستند که روی اینترنت حراج می‌شوند و همه کاربران عادی می‌توانند آنها را خریداری کنند. فهرست اجناسی که در بخش وب تاریک (dark web) بساط می‌شوند انواع مختلف کالاهای ممنوعه یا قاچاق شده را شامل می‌شود و البته، آن طور که به نظر می‌رسد دسترسی به این کالاها مشکل نیست. (وب تاریک  به شبکه‌ای گفته می‌شود که در دسترس عموم قرار ندارد و بیشتر برای مقاصد غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شبکه اطلاعات جامعی نهفته شده که افراد ناشناس آن‌ها را مدیریت می‌کنند. هکرها، تروریست‌ها و افراد سودجو غالباً این دسته از افراد را تشکیل می‌دهند.)

دانشگاه لندن طی چند سال گذشته مطالعه گسترده‌ای را روی این بخش از اینترنت انجام داد و  چند روز پیش نتایج حاصل از بررسی‌ها در این زمینه منتشر شد. این مرکز اعلام کرد طی چند ماه گذشته بیش از هر زمان دیگر اجناس و کالاهای عجیب روی این بخش از اینترنت عرضه شده‌اند و بلیت برگشت به شهرهای مختلف که البته بیشتر آنها هم تقلبی هستند، از جدیدترین کالاها در فهرست مذکور محسوب می‌شوند و این مسأله نگرانی‌ها را در مورد «وب تاریک» بیش از هر زمان دیگر افزایش می‌دهد.

سفر به وب تاریک

محققان دانشگاه مرکزی لندن برای آنکه تحقیقات خود را به صورت عملی در این زمینه پیش ببرند، برخی کالاها از جمله بلیت سفر به شهرهای مختلف را از این فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کردند. خرید از بخش پنهان اینترنت نشان داد بعضی از این بلیت‌ها تقلبی هستند و بعضی دیگر مربوط به افرادی می‌شوند که نام آنها روی بلیت درج شده و البته بلیت از آنها سرقت شده است. در بین این کالاها حتی بلیت برگشت هواپیما با نام اشخاص مختلف هم به چشم می‌خورد که احتمال می‌رفت در جریان سفر رفت، سارقان کیف حاوی بلیت را از مسافر سرقت کرده‌اند و آن را به فروش گذاشته‌اند.

دکتر «سین وی لی» یکی از محققان علوم رایانه و مدیر دانشگاه مرکزی لندن سال‌های طولانی از عمر خود را به تحقیق در وب تاریک اختصاص داد و طی گزارشی اعلام کرد که هرگز فروش چنین کالاهایی را مشاهده نکرده بود.

او گفت: «زمانی که سال گذشته دور جدید تحقیقات خود را آغاز کردیم، متوجه شدیم بزرگترین فروشگاه اینترنتی که این کالاهای عجیب و ممنوعه را عرضه می‌کند Agora نام دارد و در آن بیش از 30 هزار کالا عرضه شده است که البته 80 درصد آنها را داروهای ممنوعه یا تاریخ گذشته تشکیل می‌دادند. در حال حاضر بزرگترین فروشگاهی که در این زمینه فعالیت می‌کند Alpha Pay نام دارد که بیش از 200 هزار کالا در آن مشاهده می‌شود و هیچ یک از این محصولات با آنچه که در آمازون یا دیگر فروشگاه‌های اینترنتی می‌بینید مشابهت ندارد.»

این فروشگاه‌ غیرقانونی همان اتفاقاتی هستند که در کنار یکدیگر بخش اصلی فضایی به نام «وب تاریک» را شکل می‌دهند و به صورت موازی در کنار فروشگاه‌های سنتی اینترنتی فعالیت می‌کنند تا براحتی کاربران را فریب دهند و آنها را به سمت خود بکشانند.

دکتر لی اعلام کرد بر اساس مطالعه حاضر، بیش از 30 هزار سایت اینترنتی تاریک در سراسر جهان فعالیت می‌کنند و همه آنها اقلام و کالاهایی را بساط می‌کنند که خرید و فروش آنها ممنوع است. او توضیح داد: «از بین تمام مراکزی که این کالاها را به فروش گذاشته بودند تنها 50 مورد شکل ظاهری شبیه به فروشگاه اینترنتی داشتند و مابقی فقط لینک فروش کالا را در سایت‌هایی که خدمات به اشتراک‌گذاری اطلاعات را ارائه می‌دهند، عرضه کرده بودند، یا اینکه در قالب فروم یا وبلاگ سرویس‌دهی می‌کردند.» بخش دیگری که به توسعه هرچه بیشتر وب تاریک دامن زده است Tor نام دارد که با شکل ظاهری جذاب خود، شهروندان در کشورهای مختلف را ترغیب می‌کند سراغ این قبیل کالاها بروند.

فروش کالاهای ممنوعه

دکتر لی و دستیارش به نام «اندرس باراوال» به این نتیجه رسیدند که بجز بلیت‌های سرقتی یا تقلبی، کالاهای دیگری در این بخش از اینترنت خرید و فروش می‌شوند که هر کدام از آنها می‌توانند یک تهدید کاملاً جدی باشند. آنها در بررسی‌های خود تعداد زیادی اسلحه نظامی

 AK-47 را مشاهده کردند که روی این قبیل سایت‌ها برای فروش عرضه شده بود. باراوال همچنین توضیح داد برخی خدمات عجیب نیز در این سایت‌ها ارائه شده است. به‌عنوان مثال، کاربران با مراجعه به این قبیل مراکز اینترنتی می‌توانند یاد بگیرند که چگونه در هنگام ارتکاب جرم می‌توانند از دست مأموران پلیس بگریزند که البته برای دریافت این قبیل خدمات هم باید پول بپردازند.

البته کالاها و اجناس تقلبی عرضه شده در وب تاریک فقط به بلیت هواپیما و قطار محدود نمی‌شود. انواع مختلف داروها از جمله اقلامی هستند که در این سایت‌ها طرفداران زیادی دارند و حتی در یکی از این سایت‌ها یک پاسپورت امریکایی به قیمت 800 پوند برای فروش عرضه شده بود. از دیگر کالاهای عجیب موجود در این مراکز اینترنتی می‌توان به مدرک فارغ‌التحصیلی، گزارش عملکرد بانکی یا مدارک لازم جهت دریافت وام بانکی اشاره کرد.

باراوال در این خصوص گفت: «هرآنچه که نیاز دارید تا برای خود یک هویت شخصی ایجاد کنید در این بخش از دنیای وب پیدا می‌شود». با این روند، دانشگاه مرکزی لندن مذاکرات جدی را با مراکز قضایی بریتانیا آغاز کرده است تا به کمک آنها بتواند جلوی فعالیت این سایت‌ها را بگیرد.

دانشگاه لندن از دیگر مراکز آموزشی و تحقیقاتی هم کمک گرفته است تا از این طریق مطالعه روی وب تاریک گسترده‌تر شود. کارشناسان می‌گویند در بسیاری از موارد این سایت‌های اینترنتی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که شکل ظاهری آنها دقیقاً شبیه به آمازون یا eBay باشد و به همین خاطر نمی‌توانید تفاوت میان آنها را تشخیص دهید. همین مسأله باعث می‌شود فریب بخورید و کالای مورد نظر خود را از یک سایت تقلبی خریداری کنید.

دکتر لی می‌گوید که مشکل اصلی، دسترسی آسان به این قبیل سایت‌ها است. به گفته او، حتی یک کودک که در دوره تحصیلی ابتدایی بسر می‌برد و فقط کار کردن با گوگل را بلد است هم براحتی می‌تواند از این سایت‌ها خرید کند و همین مسأله کار را دشوارتر کرده است. سایت‌هایی که بلیت قطار تقلبی را می‌فروشند، ادعا می‌کنند که به دلیل سفرهای متوالی با شرکت مربوطه یک عدد بلیت رایگان دریافت کرده‌اند و به همین خاطر قصد فروش آن را دارند. این قبیل آگهی‌های فروش کالا می‌تواند هر فردی را ترغیب کند تا برای خرید یک بلیت که 100 دلار قیمت دارد، 30 دلار بدهد و آن را در اختیار بگیرد. ولی مشکل اینجاست که هیچ یک از این کالاها واقعی نیستند و البته، هنوز هیچ فرآیند قضایی و قانونی برای جلوگیری از این فعالیت‌ها پیش‌بینی نشده است.

منبع : روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا