تکنولوژی

اگر استیو جابز زنده بود از اپل ناامید می‌شد

هفته گذشته، اپل 82 دقیقه صرف رونمایی از یک اپلیکیشن جدید، صفحه نمایشی ساخته شده توسط کمپانی دیگر و سه مک‌بوک با همان نام های قدیمی کرد. البته این رونمایی تغییرات اساسی مورد انتظار مردم نبودند. این مراسم چندی پس از رونمایی از آیفون جدید (که چندان تفاوتی نسبت به دو مدل قبلی نداشت) برگزار شد و از نوآوری‌های جدید این شرکت می‌توان به تولید محصولات در سایز‌های مختلف و سیل عظیمی از لوازم جانبی مخصوص لپتاپ‌ها، اشاره کرد.

در مصاحبه‌ای قدیمی “استیو جابز” توضیحاتی در مورد چگونگی ورشکستگی شرکت زیراکس(Xerox) که صاحب یکی از بزرگترین آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دنیا بود، ارئه می‌کند. او چرخه محصولات و ساختار سازمانی برندهای بزرگ و محبوبی همچون شرکست “PespsiCo” را مقایسه می‌نماید.

استیو جابز می‌گوید: “اگر شما در بخش تولید کار می‌کنید، قدرت چندانی در تغییر شرایط شرکت نخواهید داشت. پس چه کسی در موفقیت شرکت “PespsiCo” نقش داشته؟ مدیران فروش و بازاریاب‌ها، اینها افرادی هستند که ارتقاء گرفتند و شرکت را اداره کردند.

او در ادامه گفت: “این شرایط برای شرکت هایی که انحصار را در اختیار می‌گیرند نیز وجود دارد. اگر شما در بخش تولید شرکت “IBM” یا “XEROX”  کار می‌کنید، ممکن است دستگاه کپی با کیفیتی بسازید اما وقتی سهم انحصار در بازار داشته باشید، شرکت شما دیگر موفق نخواهد بود.”

اپل عملا انحصاری بر روی گوشیهای هوشمند و مکبوک‌های خود ندارد. اما قیمت بالای لوازم جانبی آیفون و حافظه داخلی مکبوک‌ها، گواه از قدرت بازار این شرکت در مقابل مصرف کنندگانش است و صحبتهای شور برانگیز این شرکت درمورد بهبود محصولات که فقط آنها را با رقبا در یک سطح نگه می‌دارد، برای منتقدان بی‌ارزش و کم‌اهمیت تلقی می‌شود.

سپس شاهد انتقاد جابز از شرکت‌های عرصه تکنولوژی هستیم که امروزه اپل نیز جزئی از آنها به شمار می‌آید. جابز گفت: “افراد بخش تولید که محصولات را به این موقعیت انحصاری می‌رسانند، از رده خارج می‌شوند. چرا که شرکت‌ها کم‌کم معنی “تولید محصول با کیفیت” را فراموش می‌کنند”. در ادامه این مصاحبه را ببینید.

وقتی جابز در حال صحبت در مورد سقوط غول‌های تکنولوژی بود، احتمالا به شرکت اپل فکر نمی‌کرد. زمان دقیق این مصاحبه مشخص نیست اما لوگوی شرکت “neXt“(کمپانی کامپیوتری که بعد از اخراجش از اپل راه اندازی کرد) به طور واضح در پشت سر جابز به چشم میخورد و مطمئنا این مصاحبه قبل از ورود مجدد او به کمپانی اپل در سال 1996 بوده است.

همچنین کسی نمی‌داند که آیا جابز در آن زمان در حال کار بر روی گوشی هوشمند یا دستگاهی جیبی با قابلیت ضبط 1000 موسیقی بوده یا نه، و یا هر دستگاهی دیگری که امروزه اپل را به یکی از با ارزش‌ترین کمپانی های دنیا تبدیل کرده، شرکتی که امروز عادت به تکرار موفقیت‌های کوچک گذشته خود کرده است.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا