تکنولوژی

آیا Touch Bar اپل خلاقیت بود؟

نام نویسنده: مهیار مهرجو

اپل روز گذشته طی مراسمی بعد از مدت‌ها از مک‌بوک جدید خود رونمایی کرد. این مک‌بوک جدید ویژگی‌هایی دارد که می‌توانید اطلاعات کامل آن را از لینک پایین بخوانید.

مطلب مرتبط: مک‌بوک جدید اپل معرفی شد

اپل یک نوار باریک لمسی به بالای کیبورد این دستگاه اضافه کرده است که همه‌جا از آن به عنوان خلاقیت، نوآوری و محصول انقلابی یاد می‌کنند، اما آیا واقعا این ویژگی یک خلاقیت از اپل بوده است؟ این موضوع را در ادامه بیشتر بررسی می‌کنیم.

داشتن کلید‌هایی که با توجه به نیاز تغییر کنند همیشه برای کاربران جذاب است، زیرا صفحه کلیدها همیشه فضای اضافی اشغال می‌کنند. اما اگر بر اساس نیاز ما تغییر حالت بدهند کاربرد آنها بسیار بیشتر می‌شود و دیگر اضافی نیستند. اما آیا کیبوردهایی که بر اساس نیاز تغییر می‌کنند ایده اپل است؟ جواب این سوال منفی است. این موضوع شاید برای اولین بار به صورت جدی در نمایشگاه CES 2008 توسط موتورولا مطرح شد. موتورولا 8 سال پیش از موبایلی رونمایی کرد که صفحه‌کلید آن بر اساس نیاز شما تغییر حالت می‌دهد، مثلا اگر در صفحه تماس کرفتن باشید، اعداد معمولی را مثل همیشه می‌بینید و اگر به صفحه موسیقی بروید، کیبورد کلا تغییر می‌کند و دکمه‌های آهنگ بعد، آهنگ قبلی، توقف و پخش جایگزین اعداد می‌شوند. اگر هم وارد قسمت دوربین بشوید، صفحه کلید به علامت‌‌های زوم، فیلمبرداری، فیلم‌های گرفته شده و جزئیاتی که به آن نیاز دارید تبدیل می‌شود. در ادامه می‌توانید یک ویدئو از این گوشی را ببینید.

این تکنولوژی جذاب و کاربردی به شکل بسیار کامل‌تر سال 2010 توسط مایکروسافت به کامپیوتر اضافه شد. کیبورد مایکروسافت این قابلیت را دارد که با توجه به هر برنامه‌ای که باز می‌کنید کل کیبورد تغییر شکل می‌دهد. برای مثال اگر شما به کیبورد چینی یا روسی نیاز دارید، همه دکمه‌ها را به همان زبان می‌بینید و در قسمت بالای کیبورد هم یک نوار دارید که با توجه به برنامه‌ای که در ویندوز باز است تغییر شکل می‌دهد. مثلا اگر در حال کار با پاور پوینت هستید می‌توانید در نوار بالای صفحه همه اسلایدها را ببینید و یا اگر می‌خواهید مطلبی را برای کسی ایمیل کنید، به محض اینکه وارد قسمت ایمیل می‌شوید نوار بالا تبدیل به لیست دوستان شما می‌شود که به سادگی آنها را انتخاب می‌کنید. این ویژگی برای اکثر برنامه‌های ویندوز طراحی شده است. یعنی اگر در برنامه word مایکروسافت باشید، نوار بالا تبدیل به ابزارهای مورد نیاز شما در word می‌شود. در ویدئوی پایین می‌توانید این کیبورد مایکروسافت را ببینید.

این ایده جذابیت خود را از دست نداد و به گسترش خود در انواع مختلف ادامه پیدا کرد. سال 2014 لنوو با ایده جدیدی وارد شد که محصول جدید اپل هم شباهت زیادی به این ایده لنوو دارد. لنوو این بار صفحه کلیدها را حذف نکرد و تغییر نداد بلکه یک نوار باریک به اندازه یک ردیف دکمه را به تکنولوژی لمسی مجهز کرد.

لنوو در سری پرطرفدار ThinkPad x1 خود چهار سال پیش این ایده را پیاده سازی کرد. اگر شما مرورگر اینترنت را باز کنید نوار بالا همه ابزارهایی که نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر در صفحه باشید که قرار است متنی تایپ کنید ابزارهای کپی، پیست و غیره را خواهید داشت. همچنین دکمه‌ای در سمت چپ این نوار قرار دارد که می‌توانید با کمک آن گزینه‌های پیش روی خود را تغییر دهید.

اگر به ویدئوی بالا دقت کرده باشید می‌بینید که چقدر شبیه به نواری است که در لپ‌تاپ جدید اپل می‌بینیم. حتی خیلی از آپشن‌های آنها عینا مشترک است و کوچکترین تفاوتی ندارد. نکته جالب این است که این ایده را لنوو 2 سال پیش داشت و لپ‌تاپ آن را تولید و عرضه کرد آن هم با قیمت 950 دلار. شاید بد نباشد بدانید این لپ‌تاپ ضد آب هم هست و کلی امکانات دیگر هم دارد.

این ویژگی برای کاربران همیشه جذاب است اما آیا به نظر شما اپل این ایده را از لنوو و سایرین کپی کرده یا اینکه واقعا یک خلاقیت و نوآوری است؟

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا