تکنولوژی

اسنپ و TAP30 ارزان‌ترین وسیله برای رفتن به فرودگاه

یکی از دردسرهای مسافران هوایی که به فرودگاه (امام) می رسند گرفتن تاکسی است. هزینه تاکسی فرودگاه بسیار بالا و غیر معمول است و این البته فقط مختص فرودگاه امام نیست. در همه نقاط دنیا هزینه سفر از فرودگاه به مقصدی در داخل شهر بسیار گران است دلیل هم این است که فرودگاه‌ها یکی از نقاطی هستند که از نظر سفر مقررات‌ خود را دارند و شرکتهای تاکسیرانی باید بخشی از هزینه خود را به فرودگاه بپردازند. به همین دلیل مسافرکش‌ها و تاکسی های دیگر هم نمیتوانند در فرودگاه مسافر بگیرند. با آمدن اپلیکیشن‌های گرفتن تاکسی مانند Uber و Lyft که خودروهای شخصی را به مسافرکش‌ تبدیل می‌کرد باعث جدال تازه‌ای در این زمینه شد. بسیاری از فرودگاه‌ها هنوز هم به اوبر و لیفت اجازه سوارکردن مسافر نمی‌دهند اما هر دو شرکت گرفتن تاکسی با موبایل در حال مبارزه با این قوانین هستند ضمن اینکه در این بین طرفداری مسافران را با خود دارند. در حال حاضر ۱۰ فرودگاه از ۴۰ فرودگاه اصلی آمریکابه Uber و Lyft و دیگر شرکت‌های گرفتن تاکسی از طریق موبایل اجازه مسافرگیری از داخل فرودگاه را نمی‌دهند و البته در این میان راه‌حل‌های هم برای دور زدن این ممنوعیت‌ها وجود دارد. مثلا مسافران یاد گرفته‌اند به نزدیک‌ترین هتل یا ایستگاه در نزدیکی فرودگاه بروند و از آنجا تاکسی سفارش دهند. یا برچسب های اوبر و لیفت را از روی خودروهای خود برداشته‌اند و به مسافران هم می‌گویند که روی صندلی جلو سوار شوند که از اعتراض تاکسی‌های رسمی و ماموران فرودگاه در امان باشند. 

واقعیت این است مسافران از طریق این اپلیکیشن‌ها هزینه بسیار کمتری می‌پردازند و این موضوع در محبوبیت این ابزارها در فرودگاه‌ها بسیار موثر بوده است. 

 

TAp30 و اسنپ و فرودگاه 

هر چند هنوز زود است در مورد چالش‌های پیش روی سرویس‌های Peer to Peer در ایران مانند TAP30 و اسنپ که مردم در حال مزه کردن آن هستند صحبت کنیم اما قطعا فرودگاه یکی از آن‌ها خواهد بود. یکی از مزیت‌های اصلی گرفتن تاکسی از طریق دو سرویس اسنپ و تپ‌سی قیمت ارزان آن‌ها به نسبت سرویس‌های معمول است. 

هم اکنون هزینه تاکسی فرودگاه نرخ ثابتی است ولی بر اساس مدل ماشین تفاوت می‌کند. مثلا تاکسی سمند ۷۰ هزارتومان و تویوتا کمری ۷۵ هزارتومان، تاکسی ون ۸۰ هزارتومان و تاکسی با تویوتا RAV4 برابر با ۷۵ هزارتومان است. همه میدانند در هنگام گرفتن تپ‌سی یا اسنپ احتمال اینکه یک تویویتا RAV4 دنبال شما بیاید بسیار پایین است اما به هر حال پرداخت هزینه پایین‌تر هم برای بسیاری مهم است. 

 

محاسبه هزینه رفتن به فرودگاه از طریق اسنپ از وسط شهر ۵۱ هزارو ۵۰۰ تومان است. 

 

این مبلغ برای تپ‌سی مقداری هم پایین‌تر است ۴۸ هزارتومان 

البته این طبیعی است که هزینه رفتن به فرودگاه کمتر از برگشتن از فرودگاه است و  احتمالا با همین حدود ۵۰ هزارتومان می‌توان با آژانس یا دیگر خودروها هم به فرودگاه خودرو اختیار کرد. اما تعرفه بازگشت از فرودگاه همچنان که گفته شد بیش از ۷۵ هزارتومان است. اما در مورد تپ‌سی و اسنپ اما موضوع این است که قیمت برگشت آن‌ها با قیمت رفت‌شان تفاوتی ندارد چون هر دو شرکت بر اساس مسافت قیمت‌گذاری انجام می‌دهند. 

اما در جست و جو برای یافتن خودرو از هر دو سرویس با مبدا فرودگاه متوجه شدیم اسنپ تعداد کمی خودرو آماده اختیار کردن دارد اما تپ‌سی خودرویی را در مبدا فرودگاه ندارد یا احتمالا فعلا در این مکان خدمات نمی‌دهد. 

 

دردسرها در راهند؟

طبیعتا مبلغ کم هزینه بسیاری از مسافران را برای استفاده از سرویس هایی چون TAP30 و اسنپ ترغیب می‌کند و جسته و گریخته هم می شنویم که برخی مسافران دارند به این طریق هزینه سفر خود به فرودگاه یا از فرودگاه به داخل شهر را کاهش می‌دهند. اما موضوع این است که احتمالا با گسترش تعداد سرویسها در فرودگاه، شرکتهای تاکسیرانی فعال در آن که با کاهش درآمدشان مواجه می‌شوند ساکت نخواهند نشست و احتمالا شاهد چالش‌هایی در این زمینه خواهیم بود. اما راه حل چیست؟ 

در آمریکا هر دو سرویس Uber و Lyft مذاکراتی را با فرودگاه‌های مختلف برای اجازه استفاده از این سرویس در آنجا انجام داده‌اند. بسیاری از فرودگاه ها که تمایل مسافران به استفاده از این سرویس‌ها را دیده‌اند در جهت رضایت آن‌ها راضی شده‌اند در ازای دریافت هزینه‌ای از شرکتها اجازه مسافربری به آنها را بدهند. به نظر می رسد همین موضوع در مورد ایران هم می‌تواند صدق کند. تا پیش ازاینکه شاهد جدل و دعوا بین رانندگان و شرکتهای تاکسیرانی و فرودگاه باشیم شاید امتحان راه‌حل‌های عقلانی ضرری نداشته باشد. به هر حال تا همین جا که هنوز مترو به فرودگاه امام نرسیده  تپ‌سی و اسنپ ارزان‌ترین وسیله حمل و نقل برای رفتن به فرودگاه هستند. 

 

مرتبط : 

چه امکاناتی  TAP30 و اسنپ را جذاب‌تر می‌کند؟

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

‫64 دیدگاه ها

  1. نه اصلا هم اینجور نیست من خودم خودروی بارای ۶۰ میلیون تومان دارم و راننده اسنپ هستم ما هم نیاز به درآمد داریم ماشاالله تاکسی های فرودگاه همون کاری که ما میکنیم رو میکنن ولی با مبلغی بسیار بیشتر ولی ما فقط بین ۳۷ تا ۵۰ هزار تومان دریافت میکنیم بسته به مبدا
    پس این حرف شما اصلا درست نیست

  2. تا چند سال دیگه کل تاکسی های راه اهن تهران و فرودگاه امام و مهر اباد جمع میشه ، شک نکنید ! اسنپ خواهر شون رو به مادرشون پیوند میزند ! من در شهریور 1396 یک مسیر از راه اهن تهران تا کرج را که 30000 تومان بود ، راننده سمند زرد خود راه اهن تهران ، از من 45000 تومان گرفت ( اون زمان با اسنپ اشنا نبودم ) ، بعدش طرف اومده و اینجا و از نون زن بچه راننده تاکسی جماعت حرف میزنه !

  3. سلام. من راننده اسنپ هستم. امروز یه سرویس از فرودگاه داشتم. زمانی که هواپیما توقف کرد. شما میتوانید از همانجا درخواست تاکسی بکنید و تا زمانیکه از ترمینال ۲ بیرون بیایید. اسنپ شما هم رسیده ( احسنت ، عالیه )

  4. خدمت دوستاني كه مشغول فعاليت در اين دو شركت هستند عرض ميكنم كه ، درامدي كه شما داريد كسب ميكنيد دقيقا شما داريد اتوموبيلتون رو خورد خورد ميفروشين، شما اگر حدود ١٥٠ هزار تومن در يك روز كار كنيد، طبيعتاً بايد حدود ٣٠٠ تا ٤٠٠ كيلومتر( منهاي ساعاتي كه در ترافيك هستيد) مسافت طي كنيد
    رقم استهلاك و افت قيمت خودرو هزينه هاي سرويس و تعمير و نگهداري و بعلاوه ماليات بر مشاغل( كه هنگام نقل و انتقال) از شما ميگيرن) رو محاسبه كنيد، شما در واقع داريد حقوق يك كارگر رو دريافت ميكنيد ( همه اش کس و شعر و دروغ است راننده تاکسی بدبخت گدا )

  5. بحث ینکه مسافر ضرر کنه یا راننده نیست. امثال شما همیشه با پیشرفت مخالف هستید چراکه با سنتی بودن هست که میتونید مسافر رو سرکیسه کنید. دیگه دوره چرخوندن مسافر تو خیابون گذشته که ازش پول بیشتر بگیرید ( دقیقا ) این دوستمون عالی گفت ! یه مشت مسافر کش ، اینجا وتو این سایت برای مردم شدن سیاست مدار و میگن اسنپ خوب نیست !

  6. من به خاطر کارم زیاد به تهران سفر میکنم ، مسافرین محترم توجه کنند ، به هیچ عنوان از تاکسی های فرودگاه مهراباد یا امام شامل سمند ، تویوتا و هیوندایی استفاده نکنند ، و از اسنپ یا ماشین کرایه شخصی دربستی که مقداری دورتر ماشین خود را پارک کرده اند استفاده کنند و با اینکار تا 50% در هزینه خود صرفه جویی کنند ! 1396/12/22

  7. من به خاطر کارم زیاد به تهران سفر میکنم ، مسافرین محترم توجه کنند ، به هیچ عنوان از تاکسی های فرودگاه مهراباد یا امام شامل سمند ، تویوتا و هیوندایی استفاده نکنند ، و از اسنپ یا ماشین کرایه شخصی دربستی که مقداری دورتر ماشین خود را پارک کرده اند استفاده کنند و با اینکار تا 50% در هزینه خود صرفه جویی کنند ! 1396/12/22

  8. خاک بر سر مسافر خارجی که به خاطر 15000 تومن سوار پراید بشه، بهترین وسیله برای فرودگاه تاکسی تویوتای فرودگاه است چون اونا هم راه بلد هستند و هم راننده حرفه ای هستند، درضمن کرایه اسنپ پلاس که تویوتا کمری هم داخلش هست از کمری فرودگاه گرانتر است ( نه بابا جدی ، سوار تویوتا بشه تا تو بیای کرایه مسیر 25000 تومانی رو ازش 50000 تومان بگیری )

  9. سلام دوستان ما توي كلانشهر تهران حدود ٨٠هزار تاكسي داريم كه منبع درامدشان ازمسافر است اما رانندگان اسنپ وتپسي دو ويا چند شغله هستند حال اين شما اين وجدانتان وخانواده تاكسيرانان ( خب من الان از این شخص راننده تاکسی یک سوال دارم ؟ ببخشید قبل از اسنپ که شما پوست مسافر شهرستانی را با کرایه بالا میکندید ، ایا به فکر خانواده مسافر بودید ؟ )

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا