تکنولوژی

واردات 600 هزار گوشی در 6 ماه به کشور

نام نویسنده: لیدا ایاز

موبایل از محبوب‌ترین کالای حوزه محصولات آی‌تی در تمام بازارهای جهان است. از این رو روزانه با اخبار تازه‌ای از ورود تکنولوژی‌های جدید در ساخت و تولید این محصول روبه‌رو هستیم که بر تعداد علاقه‌مندان و گرایش به دنبال کردن اخبار این بازار جهانی بیش از پیش می‌افزاید.  اهمیت این موضوع در داخل ایران وقتی مشخص می‌شود که میزان تجارت رسمی در این بازار را بررسی کنیم و بدانیم که واردات گوشی تلفن همراه به ایران همیشه در صدر اخبار محصولات آی‌تی بوده است. همین اصل هم باعث شده تا این بخش از جمله بازارهای جذاب برای فروشندگان و واردکنندگان محسوب شود و اعداد و ارقام واردات این محصول برای تاجران و مسوولان بازرگانی ایران مهم باشد. اخیرا ارقام تازه‌ای از واردات این محصول جذاب به کشور منتشر شده که به وضعیت واردات 6 ماه گذشته آن اشاره دارد.

بر پایه آخرین گزارش از واردات این محصول که از سوی گمرک ایران منتشر شده از ابتدای امسال تا شهریور ماه گذشته بیش از 600 هزار گوشی تلفن همراه وارد کشور شده است. رقم دقیق آن حاکی از آن است که از ابتدای امسال تا ۶ شهریورماه بیش از ۶۳۲هزار گوشی تلفن همراه وارد کشور شده است. بنا بر این گزارش، ارزش ریالی واردات این میزان موبایل بیش از 285 میلیارد و 395 میلیون تومان شده است و بیش از 93 میلیون و 221 هزار دلار ارز در پی واردات 632 هزار گوشی تلفن همراه از کشور خارج شده است.

 

موبایل نه سرمایه‌ای و نه مصرفی

پیش از این بارها موضوع چگونگی واردات گوشی تلفن همراه و بازار شلوغ آن در رسانه‌های کشور مطرح شده است به ویژه واردات گوشی از شرکت‌های بزرگی همچون اپل مساله ساز بوده و نگاه بازارهای منطقه‌ای و جهان را به سوی ایران معطوف کرده است. اما موضوع واردات این کالا و به ویژه گوشی‌های شرکت اپل از کشور آمریکا نیز که واردات آن از این کشور با ممنوعیت مواجه بوده نتوانسته از جذابیت آن بکاهد بلکه حتی به گفته مسوولان ممانعت از ورود این کالا به کشور بر افزایش ورود غیر قانونی این کالا افزوده است. این درحالی است که در سال‌های اخیر بر تعداد افرادی که خواستار تاسیس فروشگاه اپل در ایران بودند افزوده شده، اما هیچ‌گاه به‌طور رسمی این اتفاق نیفتاده؛ چراکه شرکت اپل تاکنون این خبر را تایید نکرده است. افتتاح یک فروشگاه رسمی در ایران را مورد تایید قرار نداده اما از آن سو راه واردات آن را هم به کشور ایران به وسیله خرید واسطه‌گران مسدود نکرده است.

 

بنابراین همیشه به واسطه واردات غیر رسمی محصولات شرکت اپل در ایران بوده است که به نیاز متقاضیان پاسخ گفته شده است. هرچند که این موضوع در سال‌های اخیر تهدیدهای زیادی را متوجه بازار محصولات گوشی تلفن همراه به خصوص برندهای بزرگ کرده است. توجه به همین تهدیدات نیز موجب آن شد تا در شهریورماه گذشته یدالله صادقی، رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت در واکنش به واردات تلفن همراه از آمریکا با وجود ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از این کشور بگوید که از نظر وزارت صنعت موبایل نه کالای مصرفی است و نه سرمایه ای.  «موبایل کالای سرمایه‌ای و مصرفی مطلق نیست و در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بر لزوم ایجاد نمایندگی برای عرضه آن تاکید شده است و متقاضیان عرضه این محصول باید خدمات پس از فروش به مصرف‌کنندگان ارائه دهند.این کالای مصرفی چون در کشور ما تولید داخل ندارد و امکان دریافت نمایندگی آن نیز وجود نداشت به‌صورت قاچاق به کشور وارد می‌شد که این اقدام ما در راستای جلوگیری از ورود غیرقانونی آن به کشور است. بنابراین موبایل کالای نیمه سرمایه‌ای است و با استفاده از آن از بین نمی‌رود.»

به گفته او این تسهیلات با ارائه خدمات به مصرف‌کننده و همچنین ایجاد طرح رجیستری تلفن همراه صورت گرفته تا گوشی‌های تلفن همراه موجود در بازار ساماندهی شوند. اما او اشاره‌ای هم به سیاست‌های وزارت صنعت در باره اجازه دادن به شرکت‌هایی که توانایی واردات محصولات شرکت‌های بزرگی که نمایندگی در ایران ندارند، کرد:«وزارت صنعت برای هیچ شرکتی امتیاز خاصی برای دادن مجوز واردات قائل نشده و واردکنندگان به تعداد نامحدود می‌توانند مجوز واردات این محصول را دریافت کنند.»  بر پایه همین سیاست نیز در ماه‌های گذشته 9 شرکت توانستند با ارائه خدمات پس از فروش اجازه قانونی واردات این محصول را دریافت کنند که به تازگی این مجوز به 5 شرکت دیگر نیز داده شده است. صادقی تاکید کرد که در ماه‌های گذشته5 شرکت و اخیرا نیز 9 شرکت با ارائه خدمات پس از فروش اجازه قانونی واردات این کالا را دریافت کرده‌اند.

 

آی‌فون 7‌های چمدانی مشکل رجیستری پیدا نمی‌کنند

اما تا چندی دیگر طرحی به نام رجیستری موبایل در کشور به اجرا در می‌آید که بر اساس آن گوشی‌هایی که پس از اجرای این طرح به‌صورت قاچاق و بدون شماره سریال ثبت شده در سامانه گمرک و وزارت صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرند غیر فعال می‌شوند. غیرفعال از این جهت که با وارد کردن سیم‌کارت در این گوشی‌ها دریافت هرگونه خدمات ارتباطی با آنها ممکن نیست. اما همه قابلیت این طرح پس از اجرای آن امکان اجرایی شدن دارد و تا پیش از آن همه گوشی‌ها چه به‌صورت قانونی و چه قاچاق وارد کشور شده باشند با مشکلی از نظر رجیسترینگ مواجه نمی‌شوند؛ ابهامی که درباره گوشی جدید اپل هم به وجود آمد. چند هفته پس از رونمایی از گوشی جدید شرکت اپل با نام آی‌فون 7 و ورود آن به کشور که بیش از همه به‌صورت مسافری و چمدانی صورت گرفته است این ابهام برای کاربران این گوشی به وجود آمد که ممکن است این گوشی‌ها نیز پس از اجرای طرح رجیستری با اشکال مواجه شوند.

اما این سوالات با توضیحاتی که رئیس اتحادیه دستگاه‌های صوتی و تصویری و موبایل اعلام کرد، برطرف شد؛ چراکه به گفته او هم‌اکنون که طرح رجیستری گوشی تلفن‌همراه اجرایی نشده، گوشی‌های جدید آی‌فون پس از خرید در شبکه مخابراتی فعال شده‌اند. همچنان که پیش از این نیز تاکید شده بود گوشی‌هایی که پیش از اجرای طرح فعال شوند محدودیتی نخواهند داشت. ابراهیم درستی تاکید کرد که تاکنون صحبتی درباره غیرفعال شدن این گوشی‌ها پس از اجرای رجیستری مطرح نبوده و تصمیمی گرفته نشده است و قطعا تصمیمی به ضرر مصرف‌کننده اتخاذ نخواهد شد.  این موضوعی بود که مورد تایید علیرضا محمدی طراح رجیستری گوشی تلفن همراه قرار گرفت. او چندی پس از انتشار شایعاتی در این زمینه گفت که تا پیش از روز و ساعت آغاز طرح رجیستری، هر گوشی که به هر طریق وارد کشور شود و فعال شده باشد، به‌صورت خودکار رجیستر می‌شود و کماکان بدون مشکل در شبکه سرویس می‌گیرد. از لحظه آغاز رجیستری، گوشی‌هایی که قاچاق وارد شده‌اند، با انداختن سیم‌کارت تشخیص داده شده و امکان سرویس‌دهی نخواهند داشت. به گفته او با توجه به مطرح شدن شایعه غیرفعال شدن گوشی‌های آی‌فون ۷ و ۷ پلاس، خریداران توجه کنند که پیش از اجرای رجیستری و پس از آن نیازی به پرداخت هزینه برای رجیستر شدن نیست.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا