تکنولوژی

ایالت یوتا، سیلیکون ولی جدید

نام نویسنده: آرش نوروزی

 استخدام حدود دو میلیون نیروی متخصص برای حمایت از 17 تا 19هزار استارت‌آپ در سیلیکون ولی نشان می‌دهد این امپراتوری دیجیتالی می‌خواهد همچنان خاستگاه فناوری تکنولوژیک جهان باشد تا هر سال استارت‌آپ‌های مطرح مانند گوگل، اپل، مایکروسافت، یاهو، فیس‌بوک و صدها شرکت مشهور تکنولوژی در آنجا شکل بگیرد و سیلیکون‌ولی به قطب اصلی دیجیتال جهان تبدیل شود.  با گسترش سیطره سیلیکون‌ولی بر دنیای دیجیتال باعث شده دیگر کمتر شرکت یا فردی به این فکر کند که جای دیگری بتواند خاستگاه کارآفرینان جدید باشد. با این حال، رویدادهای استارت‌آپی اخیر حاکی از شکل‌گیری یک سیلیکون ولی جدید در جنوب غربی آمریکا در ایالت یوتا است به‌طوری که اخیرا دو شهر مهم این ایالت یعنی سالت لیک‌سیتی و پرووو محل امنی برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های زیاد شده تا با نقل مکان این شرکت‌ها، ایالت یوتا ماهیت دیجیتالی به خود بگیرد. در این میان می‌توان به نام شرکت‌های Vivint،Anctstry، Lan Desk، IM Flash Technologies، نتفلیکس و ادوبی اشاره کرد که دفاتر خود را در یوتا افتتاح کرده‌اند.

 

نگاهی به یوتای دیجیتالی

ایالت یوتا سابقه طولانی در کسب و کارهای محلی دارد. در واقع آغاز فعالیت‌های آن کمتر از نیم قرن پیش و به سال 1969 برمی‌گردد، یوتا یکی از ارکان مهم در پروژه آرپانت (که بعدها با توسعه آن اینترنت جهانی پدید آمد) بود. در همان سال، اجرای پروژه‌های دولتی و وزارت دفاع در یوتا باعث شد این ایالت در کانون توجه شرکت‌هایی قرار بگیرد که به دنبال پایگاه جدیدی برای آغاز کسب و کارهای استارت‌آپی خود بودند.  استقبال این شرکت‌ها برای حضور در ایالت یوتا منجر به شکل‌گیری پدیده‌ای به نام Silicon Slopes شد که به شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فعال در یوتا اطلاق می‌شود. اصطلاح Silicon Slopes (دامنه‌های سیلیکون) زاییده افکار جاش جیمز، کارآفرین و موسس Domo و یکی از بنیان‌گذاران دامنه‌های سیلیکون است.

توسعه فعالیت Silicon Slopes با آمدن کارآفرینان جدید شکل جدی‌تری به خود گرفت تا اینکه در سال 1979، نوول(Novell) که شرکت چندملیتی تولیدکننده نرم‌افزار و خدمات سازمانی است، با حضور در پرووو(Provo) جهش بزرگی در پیشرفت دامنه‌های سیلیکون یا همان Silicon Slopes رقم زد. فعالیت اصلی نوول تولید نرم‌افزارهای سازمانی با هدف بالا بردن بازدهی افراد، امن‌کردن محیط کار و آسان‌ساختن مدیریت آن است. این شرکت به پیدایش شبکه‌های محلی که موجب کنار رفتن مدل رایج رایانه‌های بزرگ شد ،کمک کرد و موجب تغییر رایانش در سطح جهان شد.  امروزه تمرکز اصلی این شرکت روی گسترش نرم‌افزارهای کسب و کار برای مشتریان است و در سال 2014 به مبلغ 2/ 1میلیارد دلار از سوی شرکت اتچمیت خریداری شد.

 

فرهنگ یوتا

صرف‌نظر از تفاوت ابعاد فعالیت سیلیکون ولی و استارت‌آپ‌های Silicon Slopes، به نظر می‌رسد، بارزترین وجه تمایز این دو رقیب دیجیتالی در فرهنگ منحصر به فرد یوتا است به‌طوری که اهالی یوتا کارها و وظایفشان را به گونه‌ای متفاوت‌تر نسبت به سیلیکون‌ولی انجام می‌دهند و بین این دو منطقه در آمریکا شکاف‌های فرهنگی عمیقی وجود دارد. در حالی که فرهنگ سیلیکون ولی به شدت بر کار کردن زیاد تکیه دارد و در آن سبک زندگی‌ جدید به چشم می‌خورد، در یوتا می‌توان شاهد جوانانی بود که اصلا اهل شب‌ نشینی نبوده و اوقات فراغت خود را با خانواده سپری می‌کنند و طبعا چنین افرادی 80 یا 90 ساعت در هفته کار نمی‌کنند. آمار نشان می‌دهد 99 درصد دانشجویان این ایالت از اعضای کلیسای مورمون هستند و در اصل و اساس اعتقاد مورمون‌ها بر ارزش‌های خانوادگی تاکید بسیار بالایی شده است. در واقع، ردپای همین رویکرد را می‌توان در ابعاد دیگر زندگی اهالی یوتا دید به‌طوری که یوتا دارای کارآفرینان بومی بسیاری است و حدود 90 درصد اهالی این ایالت، حداقل یک مدرک دبیرستانی دارند.

نرخ رشد جمعیت سالت لیک‌سیتی در سال 2015 حدود 5/ 1 درصد بود که جزو بالاترین نرخ رشدها در آمریکا است که به گفته وال هیل، مدیر اجرایی یوتا، این رشد جمعیتی برای یوتا رشد اقتصادی بالایی را به همراه داشت. نکته مهم و جالب توجه در بین مردم یوتا، تعریف درست از فرهنگ کارآفرینی است که این امر باعث شده مردم درک درستی نسبت به آن داشته باشند. به این ترتیب، انگیزه بسیاری برای کارآفرینی در یوتا وجود دارد، البته سیاست‌های حمایتی مانند معافیت‌های مالیاتی نیز توانسته سبب انگیزه بیشتر برای کسانی باشد که به دنبال راه‌اندازی کسب و کار در این منطقه هستند. آمار جالبی در سال 2015 وجود داشت که نشان می‌داد بیش از 46هزار شغل در یوتا ایجاد شده و تنها حدود سه درصد بیکار در این ایالت وجود دارد. راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی، تاسیس شرکت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، ساخت دستگاه‌های پزشکی و ورود به بخش هوا و فضا از جمله اقدامات کارآفرینی در این ایالت است.

 

پیشرفت یوتا

موقعیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایالت یوتا باعث شده این ایالت به یکی از نقاط مهم کسب و کار تبدیل شود. به گفته کارشناسان، شواهد و مدارک حاکی از روند رو به رشد سرمایه‌گذاری برای این منطقه در سال‌های آینده است. برای مثال، در سه ماه نخست سال 2014 از لحاظ ارزش بازاری، بالاترین و بیشترین معاملات آمریکا مربوط به این منطقه بوده است و در میان شرکت‌های سرمایه‌گذار می‌توان به نام شرکت‌های شناخته شده Plus550 و Lendio اشاره کرد. شهرت و سرمایه Silicon Slopes تا جایی پیش رفته که اتاق بازرگانی آمریکا، در رده‌بنده‌های ایالت‌های این کشور از لحاظ نوآوری و کارآفرینی، یوتا را در رتبه دوم و از لحاظ عملکرد اقتصادی در رتبه سوم قرار داده است. وب‌سایت معتبر فوربس نیز یوتا را بهترین مکان برای استارت‌آپ‌ها معرفی کرده است. همچنین یوتا برای پنجمین سال متوالی در آمریکا در شاخص‌های اقتصادی بنیاد کافمن، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

قیمت املاک در سیلیکون‌ولی بسیار گران‌ است، اما در شهرهای ایالت یوتا کلی فضای خالی وجود دارد و واحدهای تجاری به مراتب با قیمت پایین‌تری از سیلیکون‌ولی به فروش می‌رسد. هزینه زندگی در یوتا 66هزار دلار و مقرون به صرفه بوده در حالی که این رقم در سیلیکون‌ولی معادل 140هزار دلار است. همچنین یوتا نسبت به سیلیکون‌ولی منطقه‌ای امن‌تر و دارای آب و هوایی بهتر و در معرض بلایای طبیعی کمتری قرار دارد و دارای حمل و نقل راحت‌تر و مناسب‌تری است. میانگین رفت و آمدها 21 دقیقه بوده طوری که از ایالت یوتا تا سن فرانسیسکو 32 دقیقه، شیکاگو 31 دقیقه و نیویورک 48 دقیقه زمان می‌برد. در کنار این عوامل وجود پنج پارک ملی، 14 پیست اسکی و 672 کافی‌شاپ باعث افزایش محبوبیت یوتا در بین جوانان شده است.

هزینه‎های پایین زندگی و قرار گرفتن در منطقه جغرافیایی مناسب باعث شده که در سال‌های اخیر تقریبا 20 نفر از مدیران سیلیکون‌ولی به این ایالت کوچ کنند و آثار این تصمیم جدید را می‌توان در رشد و توسعه کسب و کار آنها شاهد بود. همه این پتانسیل‌ها در کنار وجود دو دانشگاه‌ معتبر(دانشگاه یوتا و بریگهام یانگ)، نیروی کار جوان، افزایش فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر، دسترسی به اینترنت تا 100 برابر سریع‌تر از سیلیکون‌ولی و از همه مهم‌تر روحیه کارآفرینی، یوتا را به بهشتی برای کارآفرینان تبدیل کرده است. بدون شک امروزه، سیلیکون‌ولی پایتخت فناوری در دنیا است که هزاران نفر از کارآفرینان آرزوی حضور در آن منطقه را دارند، اما با روند رو به رشد یوتا احتمال تغییر پایتخت فناوری تا چند سال دیگر وجود خواهد داشت.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا