تکنولوژی

آنچه درباره Google Home می‌دانیم

گوگل در رویداد امشب خود جزییات بیشتری از محصول تازه خود Google Home ارایه داد. اگر سخنرانی ساندرا پیچای در کنفرانس Google I/O را ندیده‌اید و از آن خبر ندارید باید بگوییم که Google Home یک دستگاه کوچک است که با فرمان‌های صوتی کار می‌کند و دستیار صوتی گوگل روی آن قرار دارد و از طریق وای‌فای  به اینترنت وصل می‌شود و با داشتن اسپیکرهای خوب قادر به پخش موسیقی با کیفیت بسیار خوب است. گوگل این دستگاه را چند ماه قبل معرفی کرد اما قرار بود امشب هم قیمت و هم زمان عرضه آن مشخص شود که چنین هم شد . در رویداد امشب که ساخت گوگل madebygoogl# نام گرفته بود گوگل گفت که این دستگاه ۱۲۹ دلار قیمت دارد و از چهارم نوامبر ۲۰۱۶ به بازار عرضه می‌شود. 

در مقام مقایسه باید گفت این دستگاه ارزان‌تر از Echo آمازون است که ۱۷۹ دلار قیمت خورده است و احتمالا همین آن را بسیار برای خریداران جذاب خواهد کرد. 

گوگل Home چیست؟

گوگل در مراسم امشب تلاش کرد که تصویری رویایی از آنچه این دستگاه می‌تواند باشد ارایه دهد اما واقعیت این است که آمازون قبلا به ما نشان داده که چنین دستگاهی چه کار می تواند بکند. گوگل Home دستگاهی میتواند باشد که چندین میلیون نفر از ما به راحتی آن را خریداری کنند و به خانه ببرند. این دستگاه مشابه دستیار صوتی اپل یعنی Siri یا مشابه آن روی اندروید است. 

آنچه گوگل home را از دستیار صوتی روی موبایل متمایز می‌کند این است که این دستگاه می‌تواند به سیستم‌های هوشمند خانگی متصل شود مثلا به سیستم خانگی مشهور Nest ( که تجهیزات آن در آمریکا بسیار به فروش می‌رود) که از قضا گوگل آن را اخیرا خریداری کرده است. همچنین گوگل home میتواند با ارتباط با هر دستگاهی که قادر به پخش گوگل ( Google Cast) باشد هر نوع محتوایی را روی آن پخش کند. مثلا با ارتباط با گوگل کست اولترا که این دستگاه هم در همین رویداد معرفی شد (‌نسخه ارتقایافته کروم‌کست) هر نوع ویدیو یا موسیقی با دستور کلامی روی تلویزیون پخش شود. مثلا بگویید « گوگل سریال فلان را پخش کن» یا « کلیپ فلان خواننده را روی تلویزیون نشان بده» . 

سرویس‌های ویدیویی و موسیقی که گوگل Home با آنها ارتباط می‌تواند برقرار کند بسیار زیاد است ضمن اینکه سرویس‌های شاخصی هم هستند. مثلا اسپاتیفای، پاندورا، TuneIn ، نت‌فلیکس و یوتیوب. 

آنچه گوگل در اینجا به دنبال آن بوده این استکه شما با محوریت این دستگاه بتوانید به راحتی با یک جمله چراغ ها را خاموش یا روشن کنید. وضعیت پرواز خود را چک کنید و یا فیلمی را روی تلویزیون ببینید همه اینها را در حالی انجام دهید که حتی از جای خودتان بلند نشوید.( زنده‌باد تنبل‌ها) 

گوگل حالا یک قدم از رقیب خود Amazon Echo فراتر رفته و این محصول را در رنگ‌های مختلف عرضه کرده تا بتوان آن را با دیزاین‌ها و دکورهای خانگی مختلف ست کرد. 

این دستگاهی است که در مرکزیت خانه شما قرار میگیرد میتوانید از آن بپرسید که مثلا « روز پدر چه روزی است؟» یا « هوا در ونیز چطوره؟» البته باید بدانید تمام دستورات را باید با Ok Google شروع کنید چون دستگاه بعد از شنیدن این دو کلمه شروع به شنیدن دستور شما می‌کند. 

 

این سیستم البته هوشمندتر از آنی هست که تصورش را میکنید مثلا اگر بگویید یک موسیقی پخش کن بر اساس رفتار شما و تمایل شما به گوش دادن با یک اپلیکیشن خاص، موسیقی را از روی آن پخش میکند. 

سیستم صوتی آمازون یعنی اکو هم اکنون اجازه میدهد اپلیکیشنهای دیگر هم روی این سیستم نصب شوند مثلا اوبر یا دومینو پیتزا به این ترتیب از طریق آن دستگاه هم اکنون میتوان تاکسی گرفت یا پیتزا هم سفارش داد و این احتمالا همان راهی است که گوگل هم خواهد پیمود. 

اما هر دو دستگاه به غیر از اینکه دارای هوش قابل توجه در ارایه اطلاعات یا انجام کاری هستند یک اسپیکر خوب هم به شمار میروند. هر دو دستگاه گوگل و آمازون از کیفیت بالایی در پخش موسیقی برخوردارند به همین دلیل به راحتی میتوانید از طریق موبایل خود و از طریق گوگل کست هر نوع موسیقی و یا برنامه رادیویی و پادکستی را از این طریق پخش کرده و گوش بدهید. 

 

گوگل کست 

اجازه بدهید روی این دو کلمه « گوگل کست» کمی دقیق شویم. اگر گوگل هوم یک فیچر و امکان فوق‌العاده داشته باشد قطعا گوگل کست است. گوگل کست یک پروتکل ارتباط بی سیم مانند بلوتوث است که اجازه می‌دهد دو دستگاه مانند تلفن و اسپیکر با هم ارتباط برقرار کنند و به هم وصل شوند. 

بر اساس آنچه گوگل می‌گوید با داشتن سیستم های صوتی واسپیکرهایی که مجهز به گوگل کست باشند شما میتوانید از گوگل  بخواهید کدام موسیقی را در کدام اتاق منزلتان پخش کند و این را با دستور صوتی انجام دهید. نه از روی اپلیکیشن روی موبایل. 

همچنین می‌توانید بگویید چه چیزی را دوست دارید از روی نت‌فلیکس یا یوتیوب روی تلویزیون ببینید و این به کمک ارتباط  گوگل Home و این دو سرویس به وجود آمده است. 

 

مرتبط : 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا