تکنولوژی

بازار پررونق دستبندهای تناسب اندام

: ابزارهای پوشیدنی حالا کم کم جای خودشان را در زندگی روزمره افراد باز کرده‌اند. به این ترتیب است که روند رشد بازار این محصولات مثبت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که صادرات جهانی ابزارهای پوشیدنی در فصل دوم سال جاری میلادی به 5/ 22میلیون دستگاه رسیده است.  تحقیقات و بررسی‌های اخیر موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صرفنظر از کاهش صادرات یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی، به طور کلی بازار این محصولات رشد سالانه 1/ 26 درصدی را تجربه کرده است که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران به خاطر اضافه شدن امکانات و قابلیت‌های جدید به این محصولات است.

«جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «تناسب اندام حالا دیگر تنها یک قابلیت ساده برای ابزارهای پوشیدنی است. این محصولات به تدریج امکانات گسترده دیگری مانند ارتباطات و پرداخت‌های موبایلی را هم در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. به همین دلیل هم هست که بخش تجاری و کسب و کارها حالا تمایل زیادی به بهره‌گیری پتانسیل این ابزارها در سرویس‌ها و خدمات جدیدشان دارند.» در حالی که کل بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی در فصل دوم امسال رشد کرده است، اما روند و سرعت رشد دو بخش مهم این بازار متفاوت بوده است. ابزارهای پوشیدنی ساده یا پایه، ابزارهایی که از اپلیکیشن‌های متفرقه پشتیبانی نمی‌کنند، رشد سالانه 8/ 48 درصدی را نسبت به فصل دوم سال 2015 تجربه کرده‌اند. این در حالی است که ابزارهای پوشیدنی هوشمند، ابزارهایی که از طیف گسترده اپلیکیشن‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند، نسبت به فصل دوم سال گذشته میلادی کاهش 2/ 27 درصدی صادرات را داشته‌اند.

«

رامون لیاماث» یکی دیگر از کارشناسان موسسه IDC در این مورد معتقد است: «ابزارهای پوشیدنی ساده که اغلب شامل دستبندهای تناسب اندام هستند، از ترکیب عواملی مانند تنوع محصولات، قیمت مناسب و کاربردهای روزمره بهره می‌برند. به این ترتیب ابزارهای پوشیدنی ساده حالا 8/ 82 درصد از کل صادرات جهانی ابزارهای پوشیدنی را در فصل دوم امسال به خودشان اختصاص داده‌اند. به همین دلیل هم اغلب تولیدکنندگان همچنان به ورود به بازار رقابتی ابزارهای پوشیدنی ساده تمایل دارند. با این حال اما خطر این است که اغلب این محصولات نسخه کپی شده از بقیه هستند و همین موضوع انتخاب، خرید و در نهایت حضور پررنگ تولیدکنندگان را در این بازار مشکل می‌کند. در همین حال ابزارهای پوشیدنی هوشمند همچنان تلاش می‌کنند تا جایگاه رقبای ساده خود را در این بازار به‌دست بیاورند. کنجکاوی و علاقه افراد به استفاده از ابزارهای پوشیدنی هوشمند به خصوص ساعت‌های هوشمند، باعث شده است که هنوز امیدهایی برای رشد این بازار وجود داشته باشد. خبر خوب اینکه ابزارهای پوشیدنی هوشمند هنوز در مراحل اولیه رشد خودشان در بازار قرار دارند و به کندی در جهت بهبود و رشد پیش می‌روند.»

در بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی، حاکمیت مطلق همچنان در اختیار Fitbit است که نامش مترادف است با دستبندهای تناسب اندام. جدیدترین محصولات این شرکت یعنی Charge 2 و Flex 2 نشانه‌های خوبی از روند رو به رشد این شرکت هستند. خرید اخیر یک استارت آپ فعال در زمینه پرداخت‌های موبایل توسط این شرکت نشان می‌دهد که Fitbit برای آینده خودش چه برنامه‌هایی دارد. Xiaomi هم رقیب چینی بزرگی در این بازار است که به سرعت رشد کرده است و حالا جایگاه دوم بازار ابزارهای پوشیدنی را به خودش اختصاص داده است. بازنده بزرگ این بازار اما اپل است که روند رشد منفی را در یک سال گذشته پشت سر گذاشته است. با این حال اما تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کنند که با ورود نسخه جدید اپل واچ، اپل بار دیگر روند بهبود را در بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند از سر بگیرد.

منبع : دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا