تکنولوژی

جذاب‌ترین محصولات IFA 2016

در نمایشگاه IFA 2016 برلین شاهد رونمایی از محصولات جدید برندهای مختلفی بودیم. با این وجود، برخی از این محصولات، جذاب‌تر و در برخی موارد عجیب‌تر از دیگر محصولات عرضه شده توسط شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه بودند.

 

لپ‌تاپ غول‌پیکر با صفحه نمایش خمیده

شرکت ایسر در کنفرانس خبری خود، لپ‌تاپ Predator 21X را با تمرکز روی بازی‌های ویدئویی معرفی کرد. نکته قابل توجه در خصوص این لپ‌تاپ 21 اینچی، وزن زیاد آن (8 کیلوگرم) است. این لپ‌تاپ چهار اسپیکر و دو ساب‌ووفر دارد و از دو منبع تغذیه برای تامین توان بهره می‌برد. پنج فن خنک‌کننده در کنار هشت لوله انتقال گرما از دیگر مشخصات این محصول ایسر است.

بُعد مثبت قضیه آن است که با رونمایی ایسر از این محصول، شاهد حضور اولین لپ‌تاپ مجهز به صفحه‌نمایش خمیده در بازار بودیم. بهره‌مندی از دو کارت گرافیکی GeForce GTX 1080 در کنار صفحه‌کلید مکانیکی از دیگر نکات مثبت این محصول است. ایسر هدف از تولید چنین محصولی را پشت‌سر گذاشتن محدودیت‌های موجود در حوزه تکنولوژی تولید لپ‌تاپ‌ عنوان کرده است. Predator 21X با قیمتی بیش از 5 هزار دلار به بازار عرضه خواهد شد.

 

عقب‌نشینی محسوس سونی

شرکت سونی در نمایشگاه سال گذشته IFA از اکسپریا زد 5 پرمیوم به عنوان اولین گوشی هوشمند با صفحه‌نمایش 4K رونمایی کرد. با این وجود، به‌نظر می‌رسد تاثیرات منفی که این قابلیت روی مصرف باتری و البته افزایش قیمت زد 5 پرمیوم داشته، ژاپنی‌ها را مجبور به اتخاذ تصمیم جدیدی کرده است. این شرکت با رونمایی از اکسپریا XZ مجددا رزولوشن صفحه‌نمایش 5.2 اینچی محصول جدید خود را به تمام اچ‌دی کاهش داد.

با این وجود، دوربین 23 مگاپیکسلی در پشت، دوربین 13 مگاپیکسلی مخصوص سلفی، بدنه فلزی و مقاومت در برابر آب تا عمق 5 متری برای مدت 30 دقیقه، بهره‌مندی از تراشه اسنپ‌دراگون 820 و اندروید مارشملو، از جمله مشخصات قابل توجه این محصول است.

 

ماژولاری که انتظارش را داشتیم

مدت‌هاست که ایده تولید گوشی‌های هوشمند ماژولار مطرح شده و البته شرکت‌هایی مانند ال‌جی هم محصولاتی را با این قابلیت به بازار عرضه‌ کرده‌اند. با این وجود، آنچه در حال حاضر در بازار موجود است آنچنان که باید و شاید نتوانسته کاربران را به خرید یک گوشی جدید ماژولار تشویق کند. به عنوان مثال، اگر دوربین گوشی شما کیفیت خوبی داشته باشد، چه نیازی به همراه داشتن یک تجهیز اضافی برای تغییر ماژول دوربین خواهد بود؟

با وجود این وقتی صحبت از هاسلبلاد ترو زوم می‌شود شاهد تجهیز گوشی جدید موتورولا یعنی Moto Z Play هستیم و باید اعتراف کرد که این ماژول‌های موتورولا راه را برای موبایل‌های ماژولار باز کرده است. ویژگی که اولین خوبی آن اضافه شدن قابلیت بزرگنمایی اپتیکال به دوربین گوشی جدید موتورولا است. بدنیست بدانید موتو زد پلی از پردازنده اسنپ‌دراگون 625، صفحه‌نمایش 5.5 اینچی با رزولوشن تمام اچ‌دی و درگاه یو‌اس‌بی نوع C هم بهره می‌برد.

 

عملکرد بهینه برای باتری ساعت‌های هوشمند

اگرچه ساعت هوشمند جدید سامسونگ یعنی Gear S3 ظاهر جذابی دارد اما بهره‌گیری از باتری 380 میلی‌آمپرساعتی باعث شده ضخامت این محصول در مقایسه با رقبایش افزایش یابد. این در حالی است که در صورت استفاده از باتری با ظرفیت کم‌تر، مطمئنا عملکرد چندان مطلوبی را از این ساعت هوشمند شاهد نخواهیم بود.

با این وجود، Withings Steel HR محصولی که احتمالا نام آن حتی به گوش شما نرسیده، ساعت هوشمند جدیدی است که راهکاری ابتکاری برای برطرف کردن مشکل باتری دارد. این ساعت در واقع ترکیبی از یک ساعت هوشمند و یک ساعت سنتی است. ساعت آنالوگ قدیمی، زمان را نشان می‌دهد تا نیازی به روشن کردن صفحه‌نمایش و در نهایت، مصرف باتری نباشد. این در حالی است که در قالب ترکیب هوشمند این ساعت، سیستم رهگیری فعالیت‌های بدنی و شمارش ضربان قلب مدیریت کار را برعهده می‌گیرد.

 

پیشرفت هدفون‌های بی‌سیم

در نمایشگاه IFA شاهد عرضه هدفون‌های بی‌سیم زیادی از شرکت‌های مختلف بودیم. با این وجود، MDR-1000X هدفون ویژه شرکت سونی در کنار کیفیت صدای خروجی بی‌نظیر، از سیستم از‌بین‌ برنده نویز کاملا متفاوتی بهره‌مند شده است. این سیستم حتی ظاهر گوش شما و یا حتی به‌چشم داشتن عینک را هم بررسی می‌کند تا بهترین عملکرد را در منتفی کردن نویزها پیش رویتان قراردهد.

 

نوآوری در مشخصه‌های لپ‌تاپ

لپ‌تاپ‌های هیبریدی یوگا 910 و یوگابوک لنوو که امکان تبدیل به تبلت‌ را هم دارند با نوآوری‌های خاصی طراحی شده‌اند. در یوگا 910 شاهد حذف حاشیه‌های صفحه‌نمایش هستیم تا تناسبی مثال‌زدنی میان اندازه صفحه‌نمایش و ابعاد کلی این محصول ایجاد شود. یوگا بوک، محصول دیگر لنوو هم صفحه‌کلیدهای سنتی را به‌طور کامل حذف کرده است. در این لپ‌تاپ از صفحه‌نمایشی لمسی با کلیدهای دیجیتالی استفاده شده است. امری که به معنای امکان شخصی‌سازی بیشتر کلیدها و یا حتی استفاده از صفحه‌کلید برای ترسیم اشکال مختلف است.

 

چشم‌انداز روشن لوازم خانگی

در نمایشگاه IFA شاهد رونمایی شرکت‌های مختلف از نوآوری‌های جدید در حوزه لوازم خانگی بودیم. به عنوان مثال، ماشین لباسشویی جدید الکترولاکس به از بین بردن سختی آب ورودی کمک می‌کند تا در فرایند شست و شو، کیفیت لباس‌ها کاملا دست‌نخورده باقی بماند. میکسر رومیزی بوش هم این قابلیت را دارد تا مواد اولیه ورودی را به‌طور خودکار وزن کند. علاوه بر این‌ها، ماشین ظرفشویی شارپ هم با پایان یافتن فرایند شست و شوی ظروف، در ماشین را باز می‌کند تا بخار درون محفظه خارج شده و خشک شدن ظروف با سرعت بیشتری انجام شود.

 

یخچال‌های لمسی

نبرد برای اضافه کردن صفحه‌نمایش‌های لمسی به یخچال‌ها شروع شده و پس از سامسونگ، حالا ال‌جی هم از یخچال‌های لمسی جدید از زیربرند Smart Instaview رونمایی کرده است. نکته قابل توجه اینکه تبلت لمسی استفاده شده در این یخچال،‌ علاوه بر نمایش محتویات داخل آن، از سیستم‌عامل ویندوز 10 به همراه دستیار صوتی کورتانا بهره‌مند شده‌ است. شارپ هم از یخچال هوشمند جدید خود یعنی 4LifeHub رونمایی کرد که از یک صفحه‌نمایش لمسی روی در بهره‌مند شده است. با این تفاسیر، به‌نظر می‌رسد هرچه حضور یخچال‌های هوشمند در CES عجیب بود، به همان اندازه در IFA عادی به‌نظر می‌رسد.

 

خانه‌های هوشمند

در نمایشگاه IFA شاهد مجموعه متنوعی از دوربین‌ها، سنسورهای حرکتی و سیستم‌های امنیتی بودیم که قرار است به هوشمندسازی هرچه بیشتر منازل کمک کنند. در این میان، دوربین 360 درجه بوش که به‌طور ویژه برای استفاده در محیط‌های سرپوشیده طراحی شده بیش از سایرین خودنمایی می‌کرد. این دوربین قابلیت آن را دارد تا برای حفظ حریم خصوصی مصرف‌کننده، با صلاحدید او مانند لاک‌پشت جمع شده و در داخل محفظه‌ای ویژه قرارگیرد. علاوه بر این، شاهد رشد همکاری‌ میان شرکت‌های فعال در حوزه هوشمندسازی خانه‌ها با تولیدکنندگان لوازم خانگی بودیم. موضوعی که نوید روزهای روشن و همزیستی مسالمت آمیز در جهت توسعه هر چه بیشتر تکنولوژی‌های ویژه هوشمندسازی منازل را می‌دهد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا