تکنولوژی

داستان تکنولوژی‌های ضد آب در گجت‌های هوشمند

هوشمند امروزه حکم کل زندگی ما را دارند، دریچه ای برای ورود به دنیای مجازی که چه بخواهم چه نه، زندگی ما به آن وابسته است.همانطور که اهمیت این وسیله طی سال های اخیر بالا رفته رفته، قیمت آن هم بی شک افزایش چشم گیری داشته است و همینطور تمایل مصرف کننده ها به سالم نگه داشتن و طولانی تر کردن عمر این وسیله ارزشمند هم بیشتر شده است. همین خود دلیلی برای رونق بازار حق بیمه‌های شرکت های مختلف و همچنین تولید کیس‌ها وقاب‌های متفاوت شده است.

در سال‌های اخیر، سازنده های گوشی های همراه تلاش زیادی کرده اند تا محصولاتی به بازار ارائه کنند که دوام زیادی داشته باشد و به همین منظور از مواد اولیه سخت ترو شیشه های محکم تر استفاده کرده و حتی بعضی از شرکت ها مانند سونی و سامسونگ محصولاتی تولید کردند که تقریبا ضد آب هستند. 

سونی یکی از پیشتازان در این حوزه همچنان تلاش می کند محصولات برتر خود را ضد آب به بازار ارائه کند و سامسونگ هم در این زمینه فعالیت خود را بیشتر کرده و هنگام معرفی آخرین محصول خود، ضد آب  بودن را به عنوان اولین ویژگی جدول مشخصات دستگاه اعلام کرد.

شایعاتی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه اپل هم قصد دارد آیفون 7 را با ویژگی ضد آب تولید کند و حتی اگر امسال ارائه نشود، به احتمال بسیار زیاد در آیفون 7 اس شاهد آن خواهیم بود.

اما جدای ازشرکت های سازنده گوشی های هوشمند پرزرق و برق، چند شرکت سازنده نیز وجود دارند که تلاش می کنند بدون تغییر چشم گیر در طراحی و یا وزن دستگاه، تکنولوژی ضد آب را برای تمامی ابزار های دیجیتالی به بازار ارائه کنند.

 

معنای شماره‌ها؟

اما شرکت های سازنده گوشی های هوشمند و دیگر گجت ها، میزان محافظت دستگاه را چگونه مشخص می کنند؟

در مورد گوشی های هوشمند معمولا میزان مقاوت انها در برابر آب با یک عدد دو رقمی در بروشور محصول درج شده است که اختصارا به ان IP میگویند. این درجه بندی شامل دو رقم می شود که اولی میزان مقاومت در برابر ذرات جامد و رقم دوم میزان مقاومت در برابر مایعات و آب را نشان می دهد. 

اگرچه سازنده برخی از گوشی ها ادعا می کنند که محصولشان کاملا ضد آب است اما در حقیقت این ویژگی به صورت کاملا نسبی است به این معنی که دستگاه، مدت زمان مشخصی در عمق مشخصی از آب میتواند مقاومت کند و هرگز نباید عمدا بیشتر از میزان ماکزیمم تعریف شده زیر آب قرار گیرد.

اگر شماره آی پی دستگاه با 6 شروع شود می توانید مطمئن باشید که دستگاه در برابر ذرات جامد و گرد و خاک کاملا محافظت شده است، اگر با 5 شروع شود، ذرات ممکن است به داخل نفود کنند اما  روی عملکرد ان تاثیری نخواهند داشت.شماره دوم باید یا با 8 شروع شود یا با 9. عدد 9 نشان دهنده این است که دستگاه در برابر مایعات کاملا عایق است. سازنده این دستگاه ها معمولا به مصرف کننده ها پیشنهاد می دهند که محتاطانه عمل کنند و به عمد دستگاه را به مدت طولانی در آب قرار ندهند. اگر شماره با 7 شروع شود نشان می دهد دستگاه در برابر رطوبت جزئی یا قطرات باران مقاوم است اما در صورت غرق شدگی کامل در آب دوام نخواهد اورد.تکنولوژی مجهز کردن گوشی های غیر مقاوم در برابر آب بعد از اتمام مراحل ساخت، هنوز وارد بازار نشده است.

البته راه حل موقت اسپری های ضد آب، ارزان قیمت تر هستند و لایه محافظ موقتی به روی سطح خارجی گوشی ایجاد می کنند.برخی از شرکت های سازنده نیز پیشنهاد ساختن لایه محافظ روی گوشی های همراه را داده اند اما از فرضیه فراتر نرفته‌اند.

 

راه‌حل‌های جدید 

بیشتر شرکت هایی که تا به اینجا به انها اشاره کردیم، در مرحله ساخت گوشی ها و یا دیگر ابزارهای دیجیتالی، آنهارا مقاوم سازی می کنند که ظاهرا با وجود هزینه زیاد موثرترین شیوه ممکن است. به همین دلیل پیش بینی می شود که آیفون 7 یا گوگل نکسوس بعدی به صورت پیش فرض ضد آب از کارخانه به دست مشتریان برسند. اما دیگر گجت ها، گزینه های بیشتری در اختیار دارند.

WaterFi، شرکتی آمریکایی است که برای حفاظت دستگاه های دیجیتالی از جمله برای FitBit Blaze  و Apple Watch راه حل های مختلف ارائه داده است. یکی از این راه حل ها تعبیه عایق لاستیکی درون دستگاه است که با ایجاد سد محافظ، جلوی زنگ زدگی و یا ورود مداد شیمیایی به داخل دستگاه را می گیرد. مدیر فروش WaterFi ، Gabe Hagstrom معتقد است عملیات ضد آب سازی می تواند برای افرادی که علاقه دارند گجت های زیادی داشته باشند، بسیار کارامد است. هزینه عملیات ضد آب سازی به نفع چنین مشتریانی خواهد بود زیرا که انها را از پرداخت پول هنگفت تعمیرات و یا تعویض دستگاه بی نیاز می کند. مصرف کنند بعد از انجام این عملیات میتواند بدون نگرانی از آسیب دیدن دستگاه، از آن در هرکجا که میخواهد استفاده کند. مثلا شخصی که یک شناگر حرفه‌ای است میتواند iPad خود را به همراه هندزفری با خود به استخریا ساحل ببرد و یا Kindle خود را به ساحل برده و اگر ماسه به ان چسبید خیلی راحت ان را در آب بشوید  یا FitBot  را با خود به غواصی ببرد.

WaterFi، پکیج ضد آب سازی آی پاد به همراه هدفون را با قیمت 155 دلار عرضه می کند که برای شناگران می تواند بسیار به صرفه باشد. این شرکت همچنین دامنه کاری خود را افزایش داده و محصولاتی همچون FitBit Blaze و FitBit Alta و Amazon Kindle و همچنین Apple Watch  را نیز طبق همین فرآیند در برابر آب به طور کامل مقاوم سازی می کند.

اگر در آمریکا زندگی می کنید می توانید با هزینه نسبتا کمی، فقط سطح خارجی دستگاه های Shuffle ، Kindle  و یا FitBit خود را با قیمتی معادل 99 دلار ضد آب کنید.

اما  آیا گوشی های همراه هم جزو محصولات قابل مقاوم سازی می‌توانند قرار بگیرند یا نه؟ مقامات شرکت WaterFi میگویند این شرکت  فعلا در حیطه گوشی های هوشمند فعالیت نمی کند زیرا تنوع محصولات بسیار بالاست و پیدا کردن یک راه حل جامع برای پوشش دادن این تعداد دستگاه فعلا عملی نیست. البته در مذاکرات با شرکت های سازنده گوشی های هوشمند وی به این نتیجه رسیده است که بیشتر آنها مقاوم سازی محصولات آینده خود را در برابر آب را در برنامه خود قرار داده اند و به زودی ان را اعمال خواهند کرد. البته این مقاوم سازی به صورت هزینه اضافه برای مصرف کننده قرار نخواهد گرفت و محصول به طور پیش فرض ضد آب است مانند Galaxy Samsung  S7 edge از آن جمله است. 

 

سه شرکت برتر در تکنولوژی ضد آب

اما حالا می خواهیم منبع این تکنولوژی را معرفی کنیم. به طور کل تا به امروز سه شرکت برتر در این زمینه اعلام حضور کرده اند:

P2i   

کمپانی انگلیسی P2i تولید کننده مستقیم محصولات ضد آب به بازار نیست و خدمات پس از فروشی به خریداران ارائه نمیکند و فقط در در قسمتی از فرآیند تولید محصولات ضد آب در کارخانه ها شرکت دارد. تکنولوژی ضد آب سازی P2i را می توان در Huawei P6 Plus و محصولات ضد آب Timberland و Kangol  مشاهده کرد.

اگر با آخرین محصولات موتورولا آشنایی داشته باشید  ، حتما Motto E و تکنولوژی ضد رطوبت P2i تعبیه شده در آن را نیز تجربه کرده اید. این تکنولوژی در دیگر محصولات موتورولا مانند گوشی  Moto GL و G4 Plus نیز دیده می شود. 

دکتر استفان کالنس این تکنولوژی را در Durham University در سال 2000 اختراع کرد. وی در مورد دستاورد خود اینگونه توضیح می دهد:

“این لایه محافظ به روی سطح گجت قرار گرفته و ترکیب شیمیایی آن را تغییر می دهد و زمانیکه مایعی به روی دستگاه می ریزد، به جای جذب شدن میلغزد و کنار می رود.”

اوایل امسال P2i تولید صد میلیون گوشی  ضد آب نانو را به کارنامه خود اضافه کرد.البته جزئیات این که کدام شرکت سازنده چنین رقم بالایی از محصول تولید کرده است تاکنون فاش ندشه است.

HzO

 شرکت آمریکایی HzO از نوعی بخار شیمیایی به عنوان لایه ایی برای عایق بندی دستگاه استفاده می کند که از برخورد اجزای دستگاه با آب یا سایر مواد فاسد کننده، بدون تغییری در شکل دستگاه جلوگیری می کند. مانند P2i ، HzO نیز در مرحله ساخت گجت در کارخانه به آن اضافه می شود و طبق گفته مدیر فروش شرکت، Jared Matkin ،استراتژی اعمال تکنولوژی ضد آب سازی همزمان با ساخت دستگاه در کارخانه ادامه خواهد یافت و فعلا گزینه ایی برای ضد آب سازی محصولات تولید شده و بیرون از کارخانه وجود ندارد.

به گفته Matkin ، این تکنولوژی، گجت را در برابر غرق شدگی کامل در آب حفظ خواهد کرد اما پیشنهاد نمی شود که با دستگاه مدت طولانی زیر آب قرار بگیرید اما در اکثر مواقع و در صورت وقوع موارد جزئی آبخوردگی می توانید مطمئن باشید که دستگاه آسیبی نخواهد دید.

Semblant

Semblant آخرین تکنولوژی ضد آب سازی ، عملکردی مشابه P2i و  HzO دارد با این تفاوت که به طور اختصاصی و منحصرا مربوط گوشی های همراه و دیگر وسایل دیجیتالی است. این تکنولوژی، تمامی قطعات دستگاه را از مدار الکتریکی گرفته تا خروجی ها را به طور جداگانه وبه وسیله لایه محافظ هیدروفوبیک نانو ، ضد آب می سازد و راه حلی دائمی برای ضد آب شدن دستگاه است.

تکنولوژی  که در حال حاضر بروی سامسونگ اس7 وجود دارد، بستن تمامی خروجی ها و درزهایی است که از طریق آن امکان نشت آب به داخل دستگاه وجود دارد. البته این شیوه کارامد است اما تعمیر چنین دستگاهی  به شدت مشکل خواهد بود.

اما با استفاده از تکنولوژی Samblant ، هم اجزای داخلی به خوبی حفظ می شوند و هم باز کردن و تعمیر دستگاه کار پر زحمت و هزینه ای نخواهد بود.

حالا شما چه بخواهید گوشی ضد آب پیدا کنید و چه بخواهید وسیله دیجیتالی خود را ضد آب کنید، راه حل های زیادی پیش رو دارید، به خصوص که در آینده نزدیک به لطف تکنولوژی ارزشمند P2i و HzO و Samblant ابزار ها و گجت های زیادی به صورت دیفالت، ضد آب عرضه خواهد شد. 

علاوه بر این تکنولوژی ، آینده تکنولوژی های نامرئی محافظ گجت ها، امیدوار کننده است. ما خیلی زود لایه های محافظ ضد خش، ضد اثر انگشت و حتی ضد میکروب را شاهد خواهیم بود که البته به شیوه ای به دستگاه اضافه می شوند که مصرف کننده حتی متوجه ان هم نخواهد شد.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا