تکنولوژی

بیانیه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره بسته شدن دو استارتاپ فین‌تک

به دنبال مسدود شدن خدمات دو استارتاپ حوزه فین‌تک توسط شاپرک و مطرح شدن نداشتن نماد اعتماد به عنوان یکی از دلایل این موضوع ، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ( مرجع اعطای نماد الکترونیکی)  بیانیه‌ای را صادر کرد. متن بیانیه به این شرح است: 

از آنجا که اخیرا در خصوص اعطای نماد به فعالان تجاری حوزه اینترنت و تجارت الکترونیکی به ویژه پس از توقف ارائه خدمت درگاه پرداخت اینترنتی توسط “شرکتهای خدمات پرداخت” به برخی از این فعالان، سوالاتی در ارتباط با نقش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به‌ وجود آمده است، بدینوسیله جهت شفاف سازی موارد ذیل را به اطلاع عموم می رساند:  

الف- مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به طور اصولی با ایجاد شوک ناگهانی به فعالان تجارت الکترونیکی مخالف بوده و همواره حامی ساماندهی منطقی، سازنده و مبتنی بر رویکردهای فناوری‌های نوین این حوزه همراه با طمأنینه می‏باشد که خوشبختانه طی دو سال اخیر موفق شده بخش اعظم تجارت الکترونیکی را با کمک سایر دستگاه های مسئول، ساماندهی نماید.

ب- همانطور که قبلا طی مکاتبات متعدد با متولیان بخشهای مختلف از جمله شرکت شاپرک اعلام شده است، توقف ارائه خدمت درگاه پرداخت به کسب و کارهای اینترنتی فاقد نماد اعتماد الکترونیکی، “پیشنهاد” مرکز جهت رعایت ضوابط قانونی بوده است. با یادآوری بیش از دو سال مکاتبه در این زمینه تاکید می نماید که مشمولین نامه مرکز صرفاً کسب و کارهای اینترنتی می باشند و تسرّی آن به تامین کنندگان و عرضه کنندگان خدمات پرداخت اساسا مورد نظر مرکز نمی باشد.  

ج- نوآوران حوزه مالی و پرداخت، چنانچه کسب و کار اینترنتی نباشند که بی تردید مشمول مکاتبات اشاره شده بند ب نیستند. لیکن اگر توسط شاپرک فعالان مزبور به عنوان کسب و کار اینترنتی تشخیص داده شوند که نیاز به اخذ نماد داشته باشند، ضوابط لازم باید توسط دستگاه متولی تنظیم مقررات این حوزه اعلام شود و این مرکز برای اعطای نماد به این دسته از کسب و کارها تابع آن خواهد بود و جلوگیری از ارائه خدمت درگاه پرداخت قبل از ساماندهی آنها، منطقی نخواهد بود.

د- در خصوص فعالان نوآوری در حوزه مالی و پرداخت که اخیراً موجبات توقف ارائه خدمت درگاه پرداخت اینترنتی آنها به طور ناگهانی فراهم شده است، نیاز است شفاف‏ سازی گردد تا اگر این تصمیم ناشی از جایگاه رگولاتوری و مستقل از مکاتبات مرکز می‏باشد، به اطلاع عموم رسانیده شود. در غیر این صورت ضروری است با توجه به توضیحات فوق، سریعاً شرایط قبل برای ایشان برقرار شود تا صدمه بی دلیل بیشتری به این عزیزان و نوآوران وارد نیاید.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا