تکنولوژی

همکاری گوگل و اپل علیه تبلیغ تلفنی

اپل، آلفابت، AT&T، کام‌کست و دیگر شرکت‌های مطرح بخش تکنولوژی، با FCC هم‌قدم شده‌اند تا به تماس‌های تلفنی از پیش ضبط‌شده با اهداف تبلیغات پایان دهند. به گزارش وب‌سایت Wired، تماس‌های تلفنی خودکار که در روش‌های بازاریابی و یا حتی با هدف‌های سیاسی، پیام‌های ضبط شده را برای شما بازگو می‌کنند (Robocalls) از مرحله آزار و اذیت مشترکان تلفن همراه یا ثابت، به مرحله ایجاد خطرهای جدی برای آن‌ها رسیده‌اند. جالب است که این اتفاق هم اکنون در تهران هم روز به روز در حال افزایش است. اسکنرها، سارقان هویت افراد و انواع و اقسام مجرمان فعال ارتباطات، با استفاده از این روش قربانیان را هدف حملات قرار می‌دهند. همین باعث شده حتی Tom Wheeler ریاست کمیسیون ارتباطات فدرال هم از تماس‌های تبلیغاتی به عنوان شایع‌ترین مورد شکایت مشترکان یاد کند.

کمیسیوت تجارت فدرال آمریکا در سال 2003 میلادی برنامه‌‌ای را برای پایان دادن به تماس‌های تبلیغاتی ایجاد کرده بود. با این وجود، ظهور تکنولوژی‌های جدید برای برقراری تماس‌های اینترنتی، روش‌هایی ساده و ارزان را ایجاد کرده تا تماس‌هایی از خارج از مرزها برقرار شده و شخص وانمود کند از داخل کشور با مشترکان تماس می‌گیرد.

منتقدها، مقصر ایجاد این شرایط در کشور آمریکا را اپراتورهایی مثل AT&T و ورایزون می‌دانند اما اپراتورها تقصیر را به گردن دولت می‌اندازند. در ماه ژوئن، Randall Stephenson مدیرعامل AT&T گفته بود اگر تماس‌های روباتی را قطع کنند ممکن است تماس‌های ضروری و مهم از بیمارستان‌ها و یا سرویس‌های امدادی هم قطع شوند.

خبر خوب اینکه FCC در جدیدترین تصمیم خود به‌طور واضح گفته با مسدود کردن این تماس‌ها موافق است. علاوه بر این، مجلس سنا هم در حال آماده‌سازی یک طرح ویژه است تا اپراتورها را به ارائه سرویس‌های رایگان مسدود کردن این تماس‌ها مجبور کند. سوالی که پیش می‌آید آن است که آیا تکنولوژی به سطحی رسیده که امکان مدیریت این تماس‌ها را داشته باشد؟

Aaron Foss موسس استارت‌آپ Nomorobo به این سوال، پاسخ مثبت داده است. بدنیست بدانید سه‌سال پیش، FTC پاداشی 25 هزار دلاری را به خاطر طراحی نرم‌افزار مسدود کننده این تماس‌های تبلیغاتی به این استارت‌آپ داده بود. نرم‌افزاری که به گفته سازندگانش حالا روزانه چیزی در حدود 700 هزار تماس از این نوع را مسدود می‌کند.

نکته جالب توجه اینکه Nomorobo ابزارهای ایجاد لیست سیاه را برای مسدود کردن تماس‌های تبلیغاتی و ابزارهای ایجاد لیست سفید را برای جلوگیری از مسدود شدن تماس‌های سرویس‌های امدادی و اضطراری درنظر گرفته تا احتمال بروز خطا کم شود. Foss معتقد است کم‌تر از یک‌دهم درصد از تماس‌ها به اشتباه مسدود می‌شوند.

ایجاد تغییر در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS این اجازه را به Nomorobo می‌دهد تا نرم‌افزاری را برای مسدود کردن خودکار تماس‌های آزاردهنده در این سیستم‌عامل‌ها ادغام کند. علاوه بر این، Nomorobo می‌تواند پایگاه اطلاعاتی شماره تماس‌های تبلیغاتی را به دیگر شرکت‌ها بفروشد.

شاید در بلندمدت استفاده از نرم‌افزارهایی اینچنینی راه‌حل مناسبی نباشد اما مطرح شدن این راهکارها حداقل نشان می‌دهد که شرکت‌ها و مسئولان بالاخره این مشکل را جدی گرفته‌اند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا