تکنولوژی

شناسایی هویت افراد در تصاویر تار ممکن شد

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد سیستم‌های جدید تشخیص چهره، تا حد زیادی امکان شناسایی هویت افراد حتی در عکس‌هایی که شطرنجی و یا تار شده‌اند را نیز خواهند داشت. به‌گزارش وب‌سایت Motherboard، استفاده گسترده از سیستم‌های تشخیص چهره توسط مقامات و سازمان‌های دولتی کشورهای مختلف، به یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مدافعان حریم خصوصی شهروندان تبدیل شده است. امکان شناسایی سریع هویت افرادی که به عنوان مثال در تجمعات برعلیه دولت‌ها شرکت کرده‌اند به خودی خود مشکلاتی را بر سر گسترش آزادی بیان و یا حتی برپایایی تجمع‌های اعتراض‌آمیز ایجاد کرده است. این در حالی است که نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد امکان استفاده از الگوریتم‌هایی ویژه برای شناسایی چهره‌های تار شده در تصاویر نیز وجود دارد.

این الگوریتم‌ها برپایه بررسی و تطابق الگوهایی که پیش از این در اطراف سر و بدن افراد مشاهده شده‌اند، به بررسی هویت اشخاص حاضر در عکس می‌پردازند. نتایج این تحقیقات که توسط محققان انستیتو Max Planck آلمان منتشر شده نشان می‌دهد راهکار جدیدی که سیستم تشخیص بدون چهره یا Faceless Recognition System نامیده می‌شود با به‌کارگیری شبکه‌های عصبی در مجموعه‌ای از تصاویر می‌تواند هویت افراد را در تصاویر تیره شده نیز شناسایی کند.

مبنای عمل این سیستم، ابتدا بر ثبت و ضبط مشخصات افراد در تصاویری است که در آن‌ها چهره فرد به خوبی نمایان است. پس از این، تصاویری که در آن چهره اشخاص شطرنجی و یا تار شده پیش روی سیستم قرار می‌گیرد تا با انطباق و مقایسه دو مجموعه یادشده، شناسایی هویت انجام شود. دقت این سیستم تا حد زیادی به تعداد تصاویر مجموعه اول بستگی دارد.

با این وجود، محققان این مرکز معتقدند در صورتی که تنها یک عکس واضح از فرد در اختیار سیستم قرار گیرد، سیستم امکان شناسایی او در تصاویر مبهم را با دقت 69.6 درصد خواهد داشت. در صورتی که این تعداد به 10 عکس برسد، دقت سیستم به 91.5 درصد افزایش خواهد یافت. با این تفاسیر، در صورتی که تصاویر خود را در اکثر عکسهای اینستاگرامی خود تار و مبهم کنید بازهم با در اختیار داشتن یک یا دو عکس واضح از شما، امکان شناسایی هویتتان وجود خواهد داشت.

پیش از این فیس‌بوک نیز مدعی شده بود الگوریتم تشخیص چهره این شرکت امکان شناسایی هویت افراد حتی در تصاویری که چهره آن‌ها تار شده را با دقت 83 درصد دارد. سیستم شناسایی فیس‌بوک، با بررسی حالت و شکل بدن افراد نتیجه را در خروجی قرار می‌دهد. این در حالی است که محققان آلمانی معتقدند سیستم طراحی شده توسط آن‌ها اولین سیستم پیشرفته با قابلیت یادگیری است که مجموعه کاملی از مشخصه‌های بدن و محیط اطراف آن را برای پیش‌بینی هویت افراد استفاده می‌کند. 

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا