تکنولوژی

ایرانسل TD-LTE راه‌اندازی کرد

سرویس اینترنت پرسرعت خانگی و اداری (TDD-LTE) برای اولین بار در ایران توسط ایرانسل راه‌اندازی شد.

به گزارش ایسنا، نسل چهارم اینترنت پرسرعت ثابت برای مصارف خانگی و اداری (TDD-LTE)، صبح امروز چهارشنبه ۱۳ مرداد ۹۵ همزمان با میلاد حضرت معصومه (س)، طی یک نشست خبری در هتل همای مشهد مقدس با حضور خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها و مدیرعامل، معاونان و مدیران ارشد ایرانسل به صورت همزمان در ۲۵ استان به شکل رسمی و تجاری راه‌اندازی شد.

این سرویس برای اولین بار در ایران، همزمان با مشهد مقدس، در شهرهای اراک، اردبیل، ارومیه، ایلام، بجنورد، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، خرم‌آباد، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، سمنان، سنندج، شهرکرد، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه، گرگان، همدان، یاسوج و یزد به صورت رسمی و تجاری به بهره‌برداری رسید.

اینترنت نسل چهار ثابت یا TDD-LTE در حقیقت آخرین نسل اینترنت ثابت است و بهترین گزینه بی‌سیم برای تامین اینترنت سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های تجاری و همچنین منازل مسکونی به شمار می‌رود. این سرویس در مقایسه با سایر سرویس‌های موجود اینترنت ثابت از جمله Dial-up، ADSL و WiMAX تجربه سرعت بالاتری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد و محدودیت‌هایی مانند فناوری قدیمی، محدودیت مکانی و عدم امکان جابجایی مودم، نیاز به استفاده از خط تلفن و لزوم وجود ظرفیت خالی در مرکز مخابرات منطقه را برطرف کرده و از پایداری بالایی در آپلود و دانلود برخوردار است.

در روز اول شهریور ۱۳۹۴ پروانه بهره‌برداری سراسری از شبکه اینترنت پرسرعت ثابت بدون محدودیت در فناوری به ایرانسل اعطا شد و یک روز بعد در تاریخ دوم شهریور طی مراسمی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شبکه TDD-LTE ایرانسل به بهره‌برداری آزمایشی رسید.

مطلب مرتبط: فروش مودم‌های اینترنت نسل چهار ثابت ایرانسل آغاز شد

توافقنامه ارتقای پروانه شبکه تلفن همراه ایرانسل به نسل‌های سوم، چهارم و بالاتر نیز در روز ۱۳ مرداد ۹۳ امضا شد. شبکه ۳G ایرانسل به صورت آزمایشی در این تاریخ راه‌اندازی و در تاریخ سوم شهریور همان سال پس از اخذ تاییدیه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت رسمی و تجاری به بهره‌برداری رسید.

علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل، در نشست خبری راه‌اندازی رسمی سرویس اینترنت ثابت نسل چهار ایرانسل با اشاره به مطلب فوق افزود: با گذشت حدود ۲۰ ماه از راه اندازی نسلهای سه و چهار اینترنت همراه، هم اکنون بیش از ۱۰۴۰ منطقه در ایران، شامل ۵۲۷ شهر، تحت پوشش شبکه ۳G ایرانسل و ۲۴۰ منطقه، شامل ۲۰۳ شهر در تمامی استان‌های ایران تحت پوشش ۴G ایرانسل قرار دارند.

وی تعداد کاربران شبکه باندپهن ایرانسل را ۱۷ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: هم اکنون تعداد ۲۵ میلیون نفر کاربر دیتا در شبکه ایرانسل فعال هستند که این رقم طی بازه زمانی خرداد ۹۴ تا خرداد ۹۵ با رشد ۵۰ درصدی مواجه شده و رشد مصرف دیتا به ازای هر کاربر در یک سال اخیر بالغ بر سه و نیم برابر بوده است.

 

تاثیر اینترنت پهن باند در اقتصاد

دزفولی با اشاره به آمار منتشر شده توسط موسسات جهانی در زمینه تاثیر اینترنت پهن باند در اقتصاد گفت: بر اساس آمار، به ازای هر ۱۰ درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند، تولید ناخالص ملی ۳۸.۱ درصد رشد خواهد داشت. در سال ۲۰۱۷، اثر پهن باند همراه بر روی تولید ناخالص ملی آمریکا، معادل بیش از یک تریلیون دلار خواهد بود و بیش از یک میلیون شغل جدید در اثر توسعۀ پهن باند همراه در آمریکا ایجاد خواهد شد. همچنین بـه ازای هر یک درصد افـزایش ضریـب نفوذ پهن باند، نرخ بهره وری تولید ۱۳ صدم درصد رشـد خواهـد داشت.

وی افزود: صرفه اقتصادی ناشی از گسترش ضریب نفوذ اینترنت پهن باند در سال ۲۰۰۷ در آمریکا، ۳۰۰ میلیارد دلار (معادل ۲۲ درصد از کل صرفه اقتصادی) بوده است و علاوه بر این، استفاده از اینترنت پهن باند، منـجر به ۶ درصد افزایش در صـادرات شـرکت‌هـای تـولیـدی و ۱۰ درصد افـزایـش در فـروش شرکت‌های خدماتی می‌شود و ایرانسل نیز در همین راستا و با هدف تحرک‌بخشی به حوزه اقتصاد و تحقق رشد ناخالص ملی نسبت به توسعه اینترنت پهن باند اقدام کرده است.

 

روند جهانی ارتباطات؛ گذشته، حال و آینده

مدیرعامل ایرانسل به روندهای جهانی ارتباطات اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۰۰ یک میلیارد خانه با خطوط ثابت به هم متصل بودند و در ۲۰۱۵ تعداد ۷.۳ میلیارد اشتراک خطوط تلفن همراه وجود داشته‌است. پیش‌بینی شده است که در سال ۲۰۲۰ تعداد ۵۰ میلیارد دستگاه به صورت بی‌سیم به هم متصل شوند.

وی افزود: ۶۰۳ شبکه ۳G در ۲۱۶ کشور جهان ۲.۱ میلیارد مشترک را پوشش داده‌اند و ۳۲۲ شبکه ۴G در ۱۳۳ کشور به ۱.۱ میلیارد نفر خدمات‌رسانی می‌کنند.

دزفولی همچنین با اشاره به روند دیتا در منطقه غرب آسیا و شرق آفریقا گفت: پیش‌بینی شده که تا پایان سال ۲۰۱۶ منطقه غرب آسیا و شرق آفریقا ۱۴ برابر افزایش ترافیک دیتای همراه، پنج گیگابایت مصرف ماهیانۀ دیتا به ازای هر گوشی هوشمند، ۲۱۰ میلیون مشترک ۴G و ۹۷۰ میلیون مشترک تلفن همراه را شاهد باشد.

دزفولی تاکید کرد: آنچه در آمارهای جهانی و آمار رشد ترافیک در شبکه باند پهن دیده می‌شود، لزوم سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت در این حوزه را بیش از پیش نشان می‌دهد.

 

TDD-LTE؛ سرویس اینترنت پرسرعت خانگی و اداری ایرانسل

دزفولی همچنین با مرور روند توسعه فناوری نوظهور TDD-LTE در جهان گفت: در سال۲۰۱۰، نخستین آزمایش‌های میدانی در زمینه این فناوری توسط شرکت اریکسون، همراه با شرکت Reliance Industries در هند انجام شد که طی آن به سرعت ۸۰ مگابیت بر ثانیه دست یافته شد. پس از آن در سال ۲۰۱۱ شرکت China Mobile با همکاری شرکت Huawei، سرویس TDD-LTE را در ۶ شهر چین به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرد و در ۲۰۱۲، سرویس TDD-LTE به‌عنوان سرویس نسل چهار توسط Soft Bank در ژاپن به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: سال ۲۰۱۳ سالی بود که نخستین سرویس TDD-LTE در آمریکا راه‌اندازی شد و در ۲۰۱۴، نخستین سرویس تجاری TDD-LTE در منطقه غرب آسیا و شرق آفریقا توسط STC به راه افتاد. بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ نیز، تعداد ۷۶ شبکه TDD-LTE در ۴۳ کشور راه‌اندازی شده و ۹۳ شبکه TDD-LTE در ۶۰ کشور نیز در حال راه‌اندازی است که این امر، توجه به توسعه زیرساخت‌های آی‌تی در کشور را دوچندان نمایان کرده است.

مدیرعامل ایرانسل تصریح کرد: با فاصله بسیار کوتاهی از این روند جهانی، ایرانسل در سال ۲۰۱۵ پروانه راه‌اندازی شبکه سراسری TDD-LTE  را دریافت کرد و یک روز بعد این سرویس به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. هم اکنون و در سال ۲۰۱۶ نیز نخستین شبکه TDD-LTE در ایران توسط ایرانسل به صورت رسمی و تجاری راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: ایرانسل با رصد بازار و تشخیص صحیح نیازهای واقعی مشترکان، خود را مصمم به سرمایه‌گذاری بیشتر در شبکه پهن‌باند ایران می‌داند و همزمان با گسترش نسل سوم و چهارم تلفن همراه، توسعه اینترنت پرسرعت خانگی را هم در دستور کار خود قرار داده است.

 

فناوری‌های FDDLTE و TDDLTE؛ اینترنت نسل چهار ثابت چیست و چه تفاوتی با اینترنت نسل چهار همراه دارد؟

مدیرعامل ایرانسل در ادامه سخنان خود به بیان تفاوت‌های فناوری‌های اینترنت نسل چهارم ثابت و همراه پرداخت و گفت: فناوری‌های FDD-LTE و TDD-LTE دو استاندارد مختلف فناوری نسل چهارم هستند که از جمله استانداردهای ۳GPP به شمار می‌رود.

وی افزود: فناوری نسل سه با معرفی HSDPA+ یا H+ خاتمه یافت و اپراتورهای موبایل شروع به پیاده‌سازی و تحقق نسل چهارم تلفن همراه کردند تا بتوانند سرعت به مراتب بالاتری را برای مشترکان خود فراهم کنند. فناوری نسل چهارم از لحاظ سرعت یک شبکه محلی مجازی را برای مشترکان تلفن همراه تحقق بخشیده که تجربه اتصال به اینترنت بسیار پرسرعت برای دسترسی به خدمات سه‌گانه دیتا، صوت و ویدئو را فراهم می‌کند. بر این اساس، شبکه LTE به گونه‌ای طراحی شده که بتواند از هر دو نوع طیف فرکانسی متقارن جهت فناوری دوپلکس تقسیم فرکانسی و طیف فرکانسی نامتقارن جهت تکنولوژی دوپلکس تقسیم زمانی استفاده کند.

دزفولی گفت: استاندارد FDD-LTE از باند فرکانسی متقارن استفاده می‌کند که از توسعه شبکه نسل سه به وجود آمده و این در حالی است که استاندارد TDD-LTE از باند فرکانسی نامتقارن بهره می‌برد که از تکامل TD-SCDMA به وجود آمده است.

وی افزود: شبکه TDD-LTE به باند فرکانسی متقارن احتیاجی ندارد چون ارسال و دریافت اطلاعات در همان کانال و در بازه‌های زمانی مختلف اتفاق می‌افتد. در حالی که شبکه FDD-LTE به باندهای فرکانسی متفاوتی جهت ارسال و دریافت اطلاعات به اضافه باند محافظ میانی احتیاج دارد. در TDDLTE این امکان وجود دارد که ظرفیت Uplink و Downlink با تغییر آرایش فریم‌ها تغییر کند ولی در FDD-LTE براساس پهنای باند اختصاص یافته به اپراتورها، این ظرفیت ثابت است.

مدیرعامل ایرانسل به مزیت‌های نسل چهارم اینترنت خانگی در مقایسه با فناوری‌های قدیمی اشاره کرد و گفت: علاوه بر TDD-LTE، فناوری‌های اینترنت ثابت موجود شامل Dial-Up، DSL و WiMAX هستند. هر یک از این فناوری‌ها به دلیل مشکلاتی از جمله سرعت بسیار کم، نیاز به استفاده از خط تلفن ثابت، هزینه بالا به دلیل نیاز به پرداخت اشتراک اینترنت و هزینه خط تلفن مورد استفاده (در سرویس Dial-Up)، نیاز به ظرفیت خالی در مرکز مخابرات منطقه، نیاز به استفاده از خط تلفن ثابت و بدون امکان جابجایی و محدود به مکان خاص (در سرویس DSL) و محدودیت سرعت و فناوری قدیمی (در سرویس WiMAX) به طور کامل پاسخگوی نیاز کاربران و مشترکان امروزی نیستند. این در حالی است که سرویس TDD-LTE، با دارا بودن ویژگی‌هایی همچون قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف، بدون نیاز به خط تلفن ثابت، راه‌اندازی سریع و پایداری بالا در آپلود و دانلود، تجربه سرعت بسیار بالاتری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به انواع مودم‌های TDD-LTE ایرانسل گفت: مشترکان می‌توانند از مودم‌های ویژه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته شده است استفاده کنند.

 

وی افزود: این مودم‌ها دارای سیم‌کارت هستند و در دو نوع داخلی و بیرونی ارائه شده‌اند. مودم‌های داخلی (Indoor) برای استفاده در منازل و شرکت‌ها ارائه می‌شوند و مودم های فضای بیرونی (Outdoor) برای سازمان‌های بزرگ، فضاهای عمومی و مجتمع‌های مسکونی قابل استفاده هستند.

دزفولی گفت: پیش‌شماره ۰۹۴۱۱ برای استفاده در شبکه TDD-LTE به کار می‌رود و سیم‌کارت‌های ویژه این سرویس، صرفا جهت ثبت‌نام و شناسایی در شبکه به کار می‌روند و امکان استفاده جهت مکالمه و ارسال پیامک توسط آنها وجود ندارد. مشترکان ایرانسل می‌توانند با استفاده از بسته‌های تشویقی ویژه یک ماهه، سه ماهه و ۶ ماهه و سالانه که برای این سرویس در نظر گرفته شده است از خدمات آن استفاده کنند.

مدیرعامل ایرانسل گفت: برای خرید سرویس TDD-LTE، مشترکان ایرانسل می‌توانند به مراکز اختصاصی فروش و خدمات و یا نمایندگی‌های فروش و خدمات ایرانسل مراجعه کنند و یا به صورت غیرحضوری از طریق تماس با شماره ۶۰۰ از خطوط ایرانسل یا ۰۹۳۶۶۰۰۰۰۰۰ از سایر خطوط و نیز از طریق خرید اینترنتی اقدام کنند.

وی افزود: برای تهیه بسته‌های ویژه این سرویس نیز مشترکان ایرانسل می‌توانند علاوه بر مراجعه حضوری به مراکز اختصاصی فروش و خدمات و نیز نمایندگان فروش و خدمات ایرانسل در شهرهای تحت پوشش، به صورت غیرحضوری و از طریق وب‌سایت رسمی ایرانسل به نشانی www.irancell.ir، برنامه کاربردی ایرانسل من (My Irancell) و کدهای دستوری USSD نیز اقدام کنند.

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به پیش‌بینی‌ها و تمهیدات صورت گرفته برای آخرین نسل اینترنت ثابت کشور TDD-LTE   در کشور گفت: ایرانسل در تلاش است تا این تکنولوژی را نهایتاً همزمان با هفته دولت مراکز استان باقی مانده دیگر نیز به بهره برداری تجاری برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا