تکنولوژی

مزایای فروش اوبر چین برای اپل

اپل در ماه می سال جاری سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری روی شرکت Didi Chuxing انجام داد و حالا با اعلام خبر خرید اوبر در چین توسط دی‌دی می‌توان بیش از پیش به این اقدام هوشمندانه اپل پی‌برد.

اگرچه ثبت نهایی توافق انجام شده برای فروش اوبر در چین همچنان نیازمند تایید مراجع قانونی است اما به‌نظر می‌رسد چینی‌ها علاقه زیادی به خروج هرچه سریع‌تر اوبر از بازار این کشور دارند. یکی از نکات قابل توجه این قرارداد، افزایش ارزش شرکت دی‌دی از 28 میلیارد دلار در ماه می(همزمان با سرمایه‌گذاری اپل)، به 35 میلیارد دلار رسیده است.

اگرچه هنوز نمی‌توان به‌طور قطع از میزان سودی که در پرتو این قرارداد نصیب اپل شده صحبت کرد اما با درنظر گرفتن رابطه میان افزایش ارزش شرکت دی‌دی و افزایش ارزش سهام اپل می‌توان مدعی شد که کوپرتینویی‌ها تا اینجای کار بازگشت 25 درصدی سرمایه خود را تضمین‌ کرده‌اند.

این در حالی است که تا پیش از این اکثر سرمایه‌گذاری‌های اپل با هدف استفاده از تکنولوژی و استعدادهای شرکت خریداری شده انجام می‌شد. به عنوان یک نمونه روشن می‌توان به خرید بیتس توسط اپل اشاره کرد که به نوعی حالا پایه اصلی اپل‌موزیک را تشکیل می‌دهد.

مطلب مرتبط: عقب نشینی تلخ اوبر از چین

 با این اوصاف می‌توان از خرید سهام دی‌دی، به عنوان اولین سرمایه‌گذاری که سوددهی مالی قابل توجهی را برای اپل به همراه داشته یاد کرد. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند سیاست اپل علاوه بر سود مالی و بازکردن مسیر برای حضور بیشتر در کشور چین، استفاده احتمالی از تجربه Didi در ارائه سرویس‌های تاکسی یاب بوده تا از این قابلیت در محصول نهایی که در قالب پروژه اپل‌کار تولید خواهد شد استفاده کند.

سرمایه‌گذاری روی دی‌دی مزایای جانبی دیگری را نیز برای اپل به همراه داشته است. از جمله این موارد می‌توان به افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران این شرکت به تصمیم‌گیری مدیران اپل در خصوص سرمایه‌گذاری و یا حتی خرید شرکت‌های مختلف اشاره کرد. 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا