تکنولوژی

گزارش اپل از فصل سوم مالی منتشر شد

شرکت اپل در جدیدترین گزارش خود از فروش 40.4 میلیون گوشی آیفون در سه‌ماهه سوم سال مالی جاری خبر داده است.  به گزارش وب‌سایت Theglobeandmail، فروش این تعداد آیفون از آنجایی اهمیت دارد که آماری بیش از پیش‌بینی‌های انجام شده توسط وال‌استریت را به ثبت رسانده است.

آمار فروش آیفون اپل در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میلادی 15 درصد کاهش داشته است اما این رقم، کمی‌ بیشتر از متوسط پیش‌بینی‌های تحلیلگران مبنی بر فروش 40.02 میلیون دستگاه آیفون در این مدت بوده است. این در حالی است که آمار فروش گوشی محبوب اپل برای دومین سال پیاپی با کاهش همراه شده تا در پی این تاثیر، مجموع درآمدهای کوپرتینویی‌ها نیز 14.6 درصد کاهش یابد.

بر اساس آمار منتشر شده، سود خالص اپل در سه‌ماهه سوم مالی نیز با کاهش 27 درصدی به 7.8 میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که درآمد 42.36 میلیارد دلاری اپل در این مدت، رقمی بیش از پیش‌بینی تحلیلگران (42.09 میلیارد دلار) را به ثبت رسانده است. از جمله دلایل کاهش میزان فروش آیفون، کاهش تقاضا در کشور چین، آن‌هم به علت نامشخص بودن چشم‌انداز اقتصادی این کشور عنوان شده است. علاوه بر این، تمایل کاربران به حفظ گوشی‌های هوشمند برای مدت زمان بیشتر، در کشورهایی که بازار به اشباع رسیده نیز در ثبت این آمار بی‌تاثیر نبوده است. Patrick Moorhead تحلیلگر Moor Insights & Strategy معتقد است حضور فعال‌ هواوی و سامسونگ در بازار چین نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش میزان فروش آیفون اپل است.  

با این وجود، افزایش درآمدهای اپل از سرویس‌های نرم‌افزاری نقطه روشنی در کارنامه مالی این شرکت به حساب می‌آید. سرویس‌های نرم‌افزای اپل از جمله اپ‌استور، اپل‌پی، آیکلاود و دیگر عناوین کاربردی درآمدی نزدیک به 6 میلیارد دلار را به ثبت رسانده‌اند که این رقم در مقایسه با سال گذشته میلادی 18.9 درصد افزایش داشته است. در سه‌ماهه دوم سال مالی، سرویس‌های نرم‌افزاری یادشده برای اولین‌بار به پردرآمدترین بخش کسب و کار اپل پس از آیفون تبدیل شدند.

در نهایت باید خاطر نشان کرد که اپل در تحلیل‌های خود درآمد 45.5 تا 47.5 میلیاردلاری را برای سه‌ماهه چهارم سال مالی پیش‌بینی کرده است اما تحلیلگران وال‌استریت، این رقم را 45.71 میلیارد دلار تخمین زده‌اند. پیش‌بینی که سه‌ماهه مالی منتهی به سپتامبر و حداقل، هفته آغازین عرضه آیفون 7 را نیز دربر خواهد گرفت. اگرچه سهام شرکت اپل با کاهش 8.2 درصدی ارزش از ابتدای سال جاری روبرو بوده اما با انتشار گزارش مالی جدید این شرکت، رشد 7.1 درصدی برای ارزش این سهام حاصل شده است.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا