اقتصاد به رنگ Pokémon Go
همانطور که میدانید بازی Pokémon Go تنها با حضور چندروزه خود در بازار پلتفرمهای ویژه دستگاههای الکترونیکی همراه، طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کرده است اما محصولاتی مانند این بازی که برپایه استفاده از تکنولوژیهای روز روانه بازار میشوند، تاثیراتی ویژه حتی در سطح جهانی روی وضعیت اقتصادی و بازارهای مختلف خواهند داشت.
نگاهی به گذشته
چیزی در حدود 50 سال پیش، تفریحات افراد به بیرون رفتن برای صرف شام، تماشای فیلم در سینما و یا در نوع جذابتر، رفتن به سالن بولینگ محدود میشد. تفریحاتی که همگی به صرف هزینه در بازارهای محلی منجر میشدند. همین امر فرصتهایی را ایجاد میکرد تا افراد در شهر شما توانایی راهاندازی کسب و کارهایی هرچند کوچک را داشته باشند. یکی از گزینههای موجود در شرایط فعلی، صرف هزینه در لذت بردن از بازی Pokémon Go است اما ساختار اقتصادی پیش روی این بازی ویدئویی، تا حدود زیادی متفاوت از آنچه توضیح دادیم خواهد بود. وقتی شما از خریدهای درون بازی Pokémon Go استفاده میکنید، این پول راهی به جیب کارآفرینان محلی نخواهد یافت و مستقیما به حساب سازندگان ژاپنی و البته آمریکایی این بازی سرازیر خواهد شد.
البته مزایای مثبتی هم در تمایل افراد به استفاده از سرگرمیهایی در این سطح از بازار وجود دارد. به عنوان مثال، هیچ شکی نیست که Pokémon Go میتواند سرگرمی بهمراتب ارزانتر از تماشای فیلم در سینما و یا رفتن به سالن بولینگ باشد. در واقع شما هیچ الزامی به استفاده از خریدهای درون بازی این عنوان نخواهید داشت. از سوی دیگر، استفاده از پلتفرمهای آنلاین گزینههای بیشتری را پیش روی طیف وسیع کاربران با سلایق متفاوت قرار خواهد داد.
تاثیر Pokémon Go در نابرابری منطقهای
عوامل درآمدزا مانند Pokémon Go معایب دیگری را نیز به همراه خواهند داشت. یکی از این معایب، نابرابری منطقهای است. براساس گزارشهای منتشر شده، نینتندو و شرکای این شرکت روزانه بیش از 1 میلیون دلار درآمد از این بازی ویدئویی دارند. نکته قابل توجه اینکه این پول از شهرهای کوچک و متوسط به سمت شرکتهای بزرگ حوزه تکنولوژی که در شهرهای بزرگ متمرکز شدهاند شارش خواهد یافت. باید در نظر داشت که Pokémon Go تنها مثال شاخصی از نمونههای فراوانی که نابرابری منطقهای و جغرافیایی را به همراه خواهند داشت. به عنوان مثال آمازون نیز چنین روندی را در بازار خردهفروشی ایجاد کرده تا مشتریان از خردهفروشهای محلی به سمت خرید از وبسایت آنلاین این شرکت متمایل شده و در نهایت نقدینگی به سمت مقر این شرکت در سیاتل سرازیر شود. شرکتهایی مانند گوگل و فیسبوک نیز درآمدهای حاصل از نمایش تبلیغات را از روزنامهها و ایستگاهها تلویزیونی محلی به سمت خود متمایل ساختهاند. شاید این فکر به ذهن خطور کند که تا پیش از این نیز دستهبندی جغرافیایی در تولید محصولات وجود داشته است. به عنوان مثال آمریکا از برتری جغرافیایی خود در حوزه سینما استفاده کرده و فیلمهای پرفروش جهان را در هالیوود تولید میکند. در این زمینه میتوان تولید خودرو در بازار دیترویت را نیز درنظر داشت اما تفاوت موجود آن است که در قالب بازارهای قرن بیستم، شرکتها از طریق فروش محصولات خود نیز فرصتهای زیادی را برای جوامع مختلف به همراه میآورند. به عنوان مثال، فیلمهای تولیدی در هالیوود، در سینماها و یا فروشگاههای مختلف در معرض نمایش قرار میگیرند و یا خودروهای تولیدشده نیز از طریق نمایندگیهای فروش و یا حتی تعمیرگاههای مختلف پشتیبانی شده و از همین راه در مناطق مختلف جغرافیایی درآمدزایی میکنند.
در مقابل، اکثر کسب و کارهای اینترنتی به ندرت در بازارهای مختلف جغرافیایی به ایجاد اشتغال دست میزنند. پلتفرمهای ویژه گوشیهای هوشمند نیز شغلهایی را در ارتباط با طراحی و تولید برنامهها و بازیهای مختلف ایجاد کردهاند و اگرچه سازندگان این نرمافزارها الزامی به فعالیت در مناطق خاص ندارند اما در عمل، تمایل آنها بر آن است تا در همان شهرهای بزرگی که تکنولوژیهای مهم دیگر زیست میکنند، متمرکز شوند. درنهایت، اقتصاد اینترنتی به این سبک و سیاق، دو اقتصاد موازی را ایجاد کرده است که در یک طرف شهرهای بزرگ و صاحب تکنولوژی به عنوان منابع دریافتکننده سرمایه و در طرف مقابل، شهرهایی قراردارند که هیچ سهمی از این بازتوانی اقتصادی نخواهند داشت.
اقتصاد Pokémon Go و کاهش سود
در قرن بیستم، بازارهای جدید تشنه سرمایهگذاریهای مختلف بودند. به عنوان مثال جذب سرمایه به ساخت استودیوهای فیلمسازی و یا حتی راهاندازی خط تولید خودرو منجر میشد. از همین رو، هزاران نفر تصمیم به سرمایهگذاری در این پروژهها میگرفتند. این به آن معنا است که افراد سرمایهگذار همواره گزینههایی مشتاق برای جذب سرمایه را در پیش خود مشاهده میکردند و همین امر کار بانک مرکزی کشورهای مختلف را ساده میکرد تا با کاهش سود سپردهها در بانکها، مرحله جدیدی از راهاندازی کسب و کارهای مختلف را راهاندازی کند و رشد اقتصادی را بهبود بخشد. در خصوص اقتصادهایی برپایه حضور راهکارهایی مانند Pokémon Go، شرایط تا حدود زیادی متفاوت خواهد بود. نینتندو و شرکای آن اگرچه نیاز به سرمایهگذاری اولیه برای استخدام برنامهنویس و طراح برای تولید این بازای داشتند اما مجموع سرمایه موجود در این چارچوب، در مقایسه با هزینه ساخت خط تولید خودروهای جدید، بسیار ناچیز است و در عمل ارتباطات سنتی میان سرمایهگذاری و رشد اقتصادی را قطع خواهد کرد.
از سال 2008 میلادی، اقتصاد ایالات متحده آمریکا در سرمایهگذاری ارزان غوطهور شده تا در موقعیتهای جغرافیایی محدود بهویژه سیلیکون ولی، شرایطی حبابگونه در قالب جذب سرمایههای میلیونی برای ایدههای نهچندان سودآور ایجاد شود. این در حالی است که سرمایهگذاریهای انجام شده در این مناطق، تنها درصد اندکی از مجموع سرمایه موجود در دست افراد بوده و چالش جدیدی را برای یافتن ایدههای سرمایهگذاری همراه با بهرهوری در جامعه ایجاد کرده است. از همین رو با یاس مردم از یافتن راهکارهایی برای دریافت سودبالا از پساندازهاف نرخ سود کاهش خواهد یافت.
استفاده بهینه از فرصت
موفقیت Pokémon Go میتواند به شرایط اقتصادی فعلی کمک شایانی کند. از جمله این سیاستها، زمینهسازی برای حضور شهروندان بیشتر در مناطقی است که محصولات با تکنولوژی بالا تولید و به بازار عرضه میشوند. شاید برخی از این افراد مهارت و تواناییهای مورد نیاز جهت فعالیت در شرکتهای حوزه تکنولوژی را نداشته باشند اما حضور آنها در محدوده جغرافیایی یادشده به خودی خود میتواند به بهبود شرایط منجر شود.
از جمله راهکارهای دیگر، مدیریت بهتر تقاضا است. در این راستا وضع مالیات برای افراد متمول به ویژه در نواحی با رشد بیشتر بهمنظور سرمایهگذاری روی سرویسهای دولتی و دستمزدها و یا حتی پرداخت نقدینگی به افراد در قسمتهایی با رشد کمتر میتواند مدنظر قرارگیرد.
منبع : آی تی ایران