تکنولوژی

نقشه و اطلاعات مکانی تهران در دسترس کسب وکارها

نام نویسنده: علیرضا کاشیان *

بتازگی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با همکاری شرکت رایانه روژینا به عنوان مجری رسمی خدمات اطلاعات مکانی، اقدام به ایجاد دسترسی به خدمات تبلیغی بر روی نقشه تهران، سرویسهای جستجوی پیشرفته، بانکهای مهم شهری و حتی تصاویر هوایی و ماهواره ای برای شهر تهران کرده است. پیش از این، شرکت روژینا به عنوان شرکت پیشگام در زمینه خدمات اطلاعاتی جغرافاییایی مبتنی بر وب، در سال 1387 نقشه تهران در آدرس اینترنتی map.tehran.ir و سرویسهای وابسته آن را به عنوان بازوی اجرایی و مجری شهرداری تهران برای دسترسی شهروندان راه اندازی کرده بود. آز آنجاییکه که خدمات ارائه شده با استقبال چشمگیری از سوی شهروندان مواجه شده بود، سرویسهای متعدد دیگری نیز هر ساله به این سایت افزوده شد. با اینجال بخش خصوصی و دیگر بخشهای دولتی، به منظور پردازش و تحلیل های داخلی و یا تولید محصولات جدید دارای ارزش افزوده، همچنان نیاز به دسترسی به بانکهای اطلاعاتی شهری و یا تصاویر ماهواره‌ای داشتند. اما مشکلاتی از قبیل بلاتکلیفی مالکیت معنوی داده‌های تولیدی، وجود احتمال سرقت اطلاعات، دسترسی‌ها و کپی‌های غیر مجاز و مکرر و حتی شیوه بروز رسانی‌های مستمر، همواره مانع برآورده شدن نیاز مشتریان بودند. حال آنکه در سال‌های اخیر حضور شرکت‌های نوپا با ایده های نوین در بازار موبایل و وب بیش از هر زمانی پررنگ شده و همین مساله نیاز به دسترسی به سرویس‌ها و بانک‌های اطلاعاتی غنی را در جهت تولید محصولات نو،آورانه دو چندان ساخته است. 

اما خبر خوب آن است که از امروز همه ارگانهای و شرکتهای خصوصی می توانند به اطلاعات دقیق شهری و سرویسهای ویژه مکان محور، مطابق نیاز خود دسترسی داشته باشند. دسترسی به اطلاعات به اشکال گوناگون برای کاربران گوناگون تعریف شده است. به عنوان نمونه کاربران دانشگاهی، موسسات تحقیقاتی و غیر انتقاعی، از مجوزهای رایگان در بعضی دسته‌های اطلاعاتی و یا حتی تخفیفهای مهم برای سرویسهای دیگر برخوردار هستند. شرکتهای استارتاپ نیز به نوبه خود هزینه های بسیار نازلتری نسبت به رقبای بزرگ تجاری پرداخت خواهند کرد. بعضی از خدمات برای عموم افراد حقیقی و حقوقی رایگان تعریف شده است، ولی بعضی دیگر با توجه به روند بروز رسانی و هزینه‌های مداوم پشتیبانی و سرویس دهی، دارای هزینه های معین هستند. جزییات بیشتر از هزینه دسترسی به این خدمات از طریق تماس تلفنی با شرکت رایانه روژینا یا ارسال ایمیل به map@rojina.com و یا مراجعه به آدرس http://data.rojina.com  و تکمیل فرم تقاضای اطلاعات قابل دسترسی است. ضمنا با عضویت در کانال تلگرام @tehranmap می توانید به اطلاعات بیشتری از سایت نقشه تهران و تغییرات مهم و سرویسهای جدید دسترسی پیدا کنید. شایان ذکر است که استفاده از API نقشه تهران، برای نصب و راه اندازی خدمات مبتنی بر نقشه در تمام سایتهای خصوصی و دولتی رایگان بوده و از سال 1387 این خدمات ارائه گردیده است. 

چه خدماتی در دسترس هستند؟

در ذیل لیست مختصر و کوتاهی از خدمات قابل دسترسی آمده است:

  • دسترسی به آرشیو کامل تصاویر ماهواره‌ای شهر تهران در طول یک دهه گذشته که شامل مناطق مرکزی و حاشیه‌ای شهر تهران است. تصاویر در طول سالهای مختلف از ماهواره‌های مختلف اخذ گردیده و کاربران می توانند با استفاده از آنها تغییرات کاربری زمینها، ساخت و سازهای جدید و غیر اصولی و سایر عناصر جغرافیایی را مطالعه و تحلیل نمایند. استخراج اطلاعات از تصاویر از طریق پردازش تصویر نیز یکی از کاربرهای مهم محسوب می‌شود. 
  • دسترسی به آرشیو تصاویر هوایی شهر تهران که دارای کیفیت و جزییات به مراتب بالاتر از تصاویر ماهواره‌ای شهر تهران است. از این تصاویر برای بررسی ادعاهای حقوقی، و حتی استخراج المانهای جغرافیایی دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تبلیغ بر روی نقشه تهران در آدرس map.tehran.ir برای کسب و کارهای محلی مانند رستورانها، کافی شاپها، قنادی ها، گل فروشی ها و حتی فروشگاههای لباس و پاساژهای خرید و غیره. نقشه تهران هزاران بازدید در روز را به خود اختصاص داده و کسب و کار شما بر روی نقشه به بازدیدکنندگان به شکل متمایز نشان داده خواهد شد. تعداد نمایش و تعداد کلیک بر روی تبلیغات به مشتریان گزارش می‌گردد.
  • دسترسی به نقشه های 1/1000 شهری که جزییات دقیقی از عوارض جغرافیایی شهر تهران را درون خود دارند. این نقشه ها با صرف هزینه زمانی و مالی زیاد در شهرداری تهران تهیه شده اند و دارای کاربردهای متعدد برای تحلیل اطلاعات جغرافیایی هستند. 
  • دسترسی به وب سرویس مهم جستجوی آدرس در تهران. با استفاده از این وب سرویس می‌توان رشته آدرس را که دارای نام محله و نام معبر و پلاک است ارسال و در پاسخ مختصات دقیق آدرس را دریافت کرد. اگر این آدرس در چند نقطه تهران موجود باشد، لیستی از همه آنها بدست خواهد آمد. 
  • دسترسی به وب سرویس جستجوی اماکن تهران. با استفاده از این سرویس در بیش از یکصد هزار مکان ثبت شده می توان جستجو کرد. جستجوهای ترکیب از مکان و معبر نیز امکان پذیر است. به عنوان نمونه کلیه رستورانهای حوالی میدان ولی عصر.
  • دسترسی به وب سرویس مسیر یابی شهری. از طریق این وب سرویس می توانید کوتاهترین و یا سریعترین مسیر بین دو نقطه را پیدا کنید. این وب سرویس بزودی امکان مسیر یابی با وسایل حمل و نقل عمومی را نیز می دهد.
  • دسترسی به وب سرویسهای دیگر همچون جستجوی کدپستی به مختصات، جستجوی کد نوسازی، جستجوی ترافیک یک معبر خاص و یا ترافیک کلیه معابر شهر تهران
  • دسترسی به بانک اطلاعاتی خط مرکزی شبکه معابر بصورت Vector، لایه های سطحی همچون پارکها، جنگلها، دریاچه ها و حدود و وضعیت طرح های ترافیک همه در قالب فایلها Vector
  • دسترسی به کل بانک نقاط مهم شهری تهران (POI Bank) که بیش از یکصدهزار نقطه را پوشش می دهد. 
  • تولید نقشه های موضوعی خاص با رنگ بندی، فونت گذاری با ابعاد و بزرگنمایی مد نظر مشتری به شکل فایلهای PDF و یا شیتهای بزرگ GeoTiff.  این نقشه ها کیفیت بالایی دارند و می توان با هزینه اندک آنها را در ابعاد بزرگ چاپ و بر روی دیوار اتاق نصب کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا