تکنولوژی

تئوری جدید هاوکینگ: سیاه‌چاله‌ها راه بدون‌بازگشت به جهانی دیگر

استیون هاوکینگ فیزیکدان افسانه‌ای جهان با بسط تئوری خود در خصوص سیاه‌چاله‌ها، مدعی شده این حفره‌های سیاه دروازه‌ای برای ورود به جهانی متفاوت هستند. 

اگرچه فرضیات پیشین از این امر حکایت داشتند که امکان مشاهده مجدد هر آنچه که وارد سیاه‌چاله‌ها شود وجود نخواهد داشت اما هاوکینگ 74 ساله معتقد است سیاه‌چاله‌ها به‌مراتب امن‌تر از تصورات پیشین خواهند بود. 

به ‌گزارش وب‌سایت Mirror، در جدیدترین مقاله تحقیقاتی هاوکینگ که در مجله Physical Review Letters منتشر شده، او ادعا کرده امکان سفر به داخل سیاه‌چاله‌ها و در نهایت نجات از چنین سیاحتی وجود دارد. با این وجود، او مدعی شده این سفر احتمالا شما را به جهانی دیگر منتقل خواهد کرد و هیچ بازگشتی هم در کار نخواهد بود. 

به گفته هاوکینگ و همکاران تئوریسین او اندرو استرومینگر از دانشگاه هاروارد و مالکوم پری از دانشگاه کمبریج، پاسخ معمای موجود در خصوص سیاه‌چاله‌ها، در ذرات بدون انرژی آن‌ها نهفته که از آن‌ها با عنوان “موی نرم” یاد می‌شود. موی نرم، ذخیره اطلاعات روی خط افق سیاه‌چاله که محدوده نامرئی برای ورود بی‌بازگشت به حساب می‌آید را برعهده دارد.

هاوکینگ و همکارانش بر این باورند که این موها می‌توانند پارادوکس موجود در زمینه سیاه‌چاله‌ها را برطرف کنند. برمبنای پارادوکس اطلاعات سیاه‌چاله‌ها، این امکان وجود دارد تا اطلاعات فیزیکی در یک سیاه‌چاله برای همیشه ناپدیدگردد اما این مسئله، با توجه به اینکه یکی از فرضیات اساسی علم را زیر سوال می‌برد تناقضی آشکار به حساب می‌آید. 

هاوکینگ چندین دهه است که نظریات مختلفی را در خصوص سیاه‌چاله‌ها ارائه داده است. او سال گذشته در سخنرانی خود در دانشگاه هاروارد مدعی شده بود امکان رهایی از سیاه‌چاله‌ها وجود دارد.

علاوه بر این، او مدعی شده بود در صورتی که بتوانیم انرژی یک سیاه‌چاله در ابعاد یک کوه را مهار کنیم، توان الکتریکی مورد نیاز برای تمام جهان در دسترس خواهد بود. البته او به این نکته نیز اشاره کرده که در صورت عدم موفقیت در کنترل انرژی سیاه‌چاله، امکان برخورد آن با زمین و ایجاد تهدید برای بشریت، زمین و در نهایت تمام منظومه شمسی وجود خواهد داشت. 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا