تکنولوژی

تفاهم نامه کاهش تعرفه ترافیک داخلی امضا شد

 مدیرعامل جوان  زیرساخت ظاهرا مدیریت خود بر مهمترین شرکت اینترنتی کشور را تا اندازه‌ای متفاوت آغاز کرده است. راه‌اندازی مراکز تبادل ترافیک داده تهران ( که اصطلاح انگلیسی آن IXP  است ) و حالا تفاهم نامه برای کاهش تعرفه ترافیک کاربران از آن جمله است.

این بار زیرساخت چند شرکت خصوصی و نیمه دولتی را از بخش‌های مختلف کنار یک میز نشاند. مثلا از حوزه تولید محتوا مدیر سایت‌های آپارات و فیلیمو و از طرف خدمات دهندگان اینترتنی شرکت شاتل و آسیاتک و از جانب اپراتورهای موبایل نیز مدیر اپراتور رایتل در جریان این تفاهم نامه حضور داشتند.

بر اساس این تفاهم‌نامه استفاده از سرویس فیلیمو در ماه رمضان کاملا رایگان و سرویس‌های آپارات و تلوبیون تا 50 درصد  ارزان‌تر برای کاربران شاتل، آسیاتک و رایتل محاسبه خواهد شد. بر اساس اعلام مدیرعامل زیرساخت سایر این وضعیت محدود به این شرکتها نبوده و دیگر شرکتهای ارتباطی یا تولید کننده محتوا نیز می‌توانند در آینده به این مجموعه اضافه شوند. 

اما این تفاهم نامه قرار است چه کار کند؟ بر اساس مدل اعلام  شده اگر یک مثلا شما کاربر شبکه‌های شاتل و آسیاتک و حتی اپراتور رایتل باشید میتوانید مثلا در هنگام دیدن فیلمهای شبکه فیلیمو و یا کلیپ‌های شبکه آپارات هزینه پهنای باند کمتری به نسبت سایر شبکه‌ها وسایت‌ها می‌پردازید. به معنای ساده‌تر محتوایی که داخل ایران تولید و یا میزبانی می‌شود می‌تواند از این طریق با تعرفه‌ای متفاوت از پهنای باند اینترنت ( مثلا دیدن شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های خارجی ) محاسبه شود.

مرتبط : پروژه بزرگ تبادل ترافیک در ایران

ترکیب پهنای باند داخل و خارج شاید یکی از مهمترین معضلات توسعه محتوا در داخل ایران بود اما مشخص است که این موضوع در ترکیب فعلی شبکه ارتباطی کشور به سادگی میسر نمی‌شود.

شبکه ارتباطی داخل کشور ایران هم اکنون توسط زیرساخت مدیریت و کنترل می‌شود یعنی هر شرکت اینترنتی که قصد دارد پهنای باندی را به بخشی از کشور ارسال کند باید تعرفه‌ای را به زیرساخت بپردازد. این تعرفه انتقال چیزی جدا از تعرفه خود پهنای باندی است که قبلا شرکت‌های اینترنتی باید از زیرساخت خریداری کنند. در راه‌اندازی IXP یا اسم فارسی شده آن مراکز تبادل ترافیک داده یک شبکه مستقل با تعرفه پایین ( در مقایسه با تعرفه انتقال پهنای باند ) برای اتنقال ترافیک داخلی ایجاد شده است. برخی منتقدان می‌گویند که در صورتی این دو شبکه به هم متصل نباشند نمی‌توان تاثیر قابل توجهی را از این شبکه جدید انتظار داشت. جهرمی مدیرعامل جدید زیرساخت اما در پاسخ به آی تی ایران می‌گوید که این شرکت در حال بررسی این موضوع است که خود زیرساخت بخشی از این چرخه شبکه جدید باشد.

موضوع اما از آن جهت قابل توجه است که زیرساخت تعرفه بالای 27 میلیون تومانی به ازای هر STM1 ( 155 مگابیت ) را در شبکه اصلی خود دارد و اگر بخواهد تمام پهنای باند داخل در حال انتقال داخل ایران را به این شبکه جدید منتقل کند که تعرفه آن  به ازای هر 10 گیگابیت 9 میلیون تومان است با کاهش 40 درصدی درآمد روبه رو  خواهد شد.

سوی دیگر ماجرا یعنی تولیدکنندگان محتوا سود خوبی از چنین تفاهمی می‌برند و در مقابل قادر خواهند بود کاربران را هم به استفاده از سرویس‌های خود ترغیب کنند. سرویس‌هایی که حالا احتمالا با کاهش قابل توجهی که در قیمت پهنای باند آن‌ها به وجود می آید برای استفاده توسط کاربران هم جذاب‌تر است.

 

کیفیت اینترنت 

مدیرعامل شرکت زیرساخت در پاسخ به پرسش دیگر آی تی ایران درباره کیفیت اینترنت در ایران و اینکه چرا شرکت زیرساخت همانند سایر اپراتورهای درجه اول جهان میزان قطع و وصلی ارتباط خود را روی سایت نمی‌گذارد  گفت : موضوع کیفیت اینترنت حد و مرز ندارد اما ما مشکلاتی داشتیم که تا اندازه‌ای رفع شده است. از جمله طی دو سال اخیر به دلیل فضای تحریم بخش عمده ترافیک اینترنتی ایران از طریق جنوب کشور منتقل می‌شد در حالی که طی چند ماه اخیر این میزان انتقال ترافیک به کشورهای شمالی ایران منتقل شده است. 

به گفه مدیرعامل زیرساخت تفاوت بین انتقال ترافیک از شمال تا جنوب کشور چیزی درحدود 60 میلی ثانیه است و همین میزان تاثیر قابل توجهی در کیفیت اینترنت طی چند ماه اخیر داشته است. جهرمی همچنین گفت که امکان گذاشتن اطلاعات مربوط قطع و وصل شبکه روی سایت و شفاف کردن موضوع اختلالات روی سایت را بررسی می‌کند. 

 

 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا