تکنولوژی

کاربران موبایل چقدر به اپلیکیشن‌ها وفادارند؟

در حال حاضر اپ‌استور شرکت اپل چیزی در حدود 1.5 میلیون عنوان نرم‌افزاری و پلی‌استور گوگل نیز چیزی در حدود دو میلیون نرم‌افزار مختلف را در خود جای داده‌اند اما در طرف مقابل، آمار مربوط به تعداد برنامه‌های نصب شده و میزان استفاده کاربران از این برنامه‌ها به این اندازه چشمگیر نیست. 

استفاده کاربران از این نرم‌افزارها تا به اندازه‌ای محدود است که بر اساس گزارش تحلیلگران شرکت Localytics، از هر چهار کاربر، یک‌نفر پس از یک بار استفاده از نرم‌افزاری خاص، آن‌ را رها می‌کند و استفاده مجددی در کار نخواهد بود.

این در حالی است که به نقل از وب‌سایت Techcrunch، آمار وفاداری کاربران به نرم‌افزارهای همراه و تداوم استفاده آن‌ها از این عناوین نرم‌افزاری، با افزایش نسبی از 34 درصد در سال 2015 به 38 درصد در سال جاری میلادی رسیده است. با این وجود، این افزایش جزئی نیز به معنای بهبود شرایط نخواهد بود. 

بر اساس گزارش Localytics، 62 درصد از کاربران از نرم‌افزارهای همراه نصب‌شده روی دستگاه خود کم‌تر از 11 مرتبه استفاده کرده‌اند که این امر، مدل تجاری پایداری را رقم نخواهد زد. 

همان‌طور که عنوان شد در حال حاضر 23 درصد از کاربران، تنها یک‌بار از هر عنوان نرم‌افزاری نصب شده روی دستگاه خود استفاده می‌کنند که این رقم در سال 2014 میلادی، 20 درصد بوده است. در اکوسیستم iOS، شرایط کمی مساعد‌تر از اکوسیستم اندروید به‌نظر می‌رسد و درصد کاربرانی که تنها یک‌بار از هر نرم‌افزار استفاده می‌کنند از 26 درصد در سال گذشته به 24 درصد در سال جاری میلادی کاهش یافته و درصد افرادی که از هر عنوان نرم‌افزاری 11 مرتبه و یا بیشتر استفاده می‌کنند نیز از 32 درصد در سال 2015 میلادی به 36 درصد در سال 2016 میلادی افزایش یافته است. 

در دیدگاهی متفاوت، نرم‌افزارهایی که در مراحل میانی رشد خود قراردارند (با تعداد کاربران فعال ماهیانه‌‌‌ای از 15 هزار تا 50 هزار نفر) بیشترین میزان افزایش در زمینه آمار وفاداری کاربران به برنامه‌ها و البته بیشترین آمار افزایش طرد شدن توسط کاربران را تجربه‌ کرده‌اند. بر مبنای این گزارش، هزینه جذب یک کاربر وفادار به نرم‌افزارهای همراه از 1.5 تا 2.5 دلار در سال 2014 میلادی به 2.5 دلار و حتی در برخی موارد 4 دلار در سال گذشته میلادی افزایش یافته است. 

این موضوع در خصوص برنامه‌هایی که قابلیت‌هایی مانند ارسال هشدارهای لحظه‌ای، پیغام‌های درون برنامه‌ای، ارسال ایمیل و بازاریابی را در خود ادغام کرده‌اند بیشتر به چشم می‌خورد. بنابر اعلام تحلیلگران Localytics، هشدارها و پیغام‌های درون برنامه‌ای می‌توانند تا 46 درصد پتانسیل استفاده مجدد کاربر از نرم‌افزار همراه را افزایش دهند. 

در این گزارش، توضیح کاملی نیز در خصوص مشکلات مالی توسعه‌دهندگان برتر حوزه نرم‌افزارهای همراه به چشم می‌خورد و در پایان به مشکلات موجود در حوزه نرم‌افزارهای همراه از قبیل فرایندهای پیچیده نصب نیز اشاره شده است. این در حالی است که بر مبنای گزارش تحلیلگران این شرکت، سرمایه‌گذاران نیز رفته رفته فاصله خود را با این سطح از بازار افزایش داده‌اند و تمایل کم‌تری به صرف هزینه در این حوزه دارند.

خبر خوب این گزارش آن است که با توجه به مشکلات ایجاد شده در این حوزه، شرکت‌های مختلف دست به کار شده‌اند و ایده‌های جدیدی را برای تغییر وضعیت و شرایط بازار ارائه داده‌اند. از جمله این ایده‌ها می‌توان به راهکار Instat Apps معرفی شده در رویداد I/O شرکت گوگل در ماه جاری اشاره کرد که امکان اجرای نرم‌افزارها را بدون فوت وقت و تنها با یک کلیک روی آدرس اینترنتی مشخص شده به کاربر خواهد داد. در قالب استفاده از این راهکار، هیچ نیازی به دانلود و نصب برنامه‌ها نخواهد بود. 

اپل نیز راهکارهای متفاوتی را به کار بسته که از جمله آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی مراکز توسعه نرم‌افزاری در اروپا و یا حتی کشورهایی مانند هند اشاره کرد. مراکزی که هدف از راه‌اندازی آن‌ها بالا بردن سطح مهارت و تعامل موجود با توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری عنوان شده است. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا