تکنولوژی

سرویس رایگان محاسبات کوانتومی IBM برای کاربران عادی

شرکت IBM از روز جاری دسترسی افراد عادی به پردازنده محاسباتی کوانتومی 5 کیوبیتی که در مرکز تحقیقاتی واتسون در نیویورک قراردارد را امکان‌پذیر ساخت. کیوبیت‌ها یا همان کوانتوم بیت‌ها، واحد‌های پایه برای محاسبات کوانتومی هستند که در مقابل بیت‌های مورد استفاده در محاسبات کلاسیک قرار می‌گیرند. کیو بیت‌ها می‌توانند مقدار صفر، یک و یا هر دو را به خود اختصاص دهند و امکان قرارگرفتن یک صفر و یک یک نیز در آن‌ها وجود خواهد داشت. این به آن معنا است که رایانه‌های کوانتومی می‌توانند عملیات مورد نظر کاربر را با سرعتی به مراتب بالاتر در مقایسه با رایانه‌های کلاسیک انجام دهند. 

تلاش IBM در ارائه چنین سرویسی از آن لحاظ قابل تحسین است که دسترسی افراد عادی به زیرساخت‌هایی که تا پیش از این تنها به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی حفاظت شده محدود بودند را امکان‌پذیر می‌سازد. این راهکار، یکی از اهداف IBM به عنوان شرکتی که زیرساخت‌های خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهد، مشخص شده است. اگرچه پیش از این واحدهای پردازش گرافیکی نیز به همین منوال در اختیار کاربران قرار گرفته بودند اما رایانه‌های کوانتومی، به‌مراتب گران‌تر بوده و استفاده از آن‌ها آنچنان متداول نیست. این در حالی است که این رایانه‌ها، همچنان زیرساخت‌های تحقیقاتی به حساب می‌آیند. در حالی که محققان سرگرم توسعه رایانه‌های کوانتومی قدرتمند‌تر هستند، IBM در تلاش است تا مشخص کند چه برنامه‌ها، کاربردها و الگوریتم‌هایی در شرایط کنونی، بیشتر مفید فایده واقع خواهند شد. 

Jerry Chow مدیر گروه آزمایش‌های محاسباتی شرکت IBM در این خصوص می‌گوید: ” هدف ما آن است تا در گام اول، تفکر جامعه را درک کنیم.”

Chow معتقد است رشته علوم داده‌های کوانتوم در مرکز تحقیقاتی IBM و توسط چارلز بنت از کارکنان این شرکت ایجاد شده است. 

در این شاخه، شرکت‌های دیگر نیز گام‌های بلندی برداشته‌اند. به عنوان مثال، شرکت گوگل در حال حاضر آزمایشگاه هوش مصنوعی کوانتومی را در اختیار دارد و قصد دارد با همراهی مرکز تحقیقاتی Ames ناسا ماشین کوانتومی جدیدی را از D-Wave خریداری و راه‌اندازی کند. مایکروسافت نیز گروه تحقیقاتی کوانتومی مستقلی را مدیریت می‌کند اما در این زمینه IBM در ارائه راهکارهای قابل استفاده برای افراد عادی، از دو شرکت یادشده پیشی گرفته است. 

IBM رابط کاربری ساده‌ای را برای کاربران مختلف از سطح پایه تا پیشرفته، آماده بهره‌برداری کرده است تا ورودی‌های کاربر در نهایت به زبان اسمبلی کوانتومی قابل اجرا روی تراشه‌ها تبدیل شود. با این وجود، منابع عرضه شده توسط IBM محدود بوده و این شرکت را مجبور به برنامه‌ریزی برای استفاده کاربران از منابع سیستمی کرده است. پس از انجام فرایندهای مورد نظر، نتایج آزمایش‌ها از طریق ایمیل به کاربر ارسال می‌گردد. در حال حاضر می توانید با مراجعه به آدرس  www.ibm.com/quantumcomputing سرویس‌های کوانتومی IBM را تجربه کنید.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا