تکنولوژی

راهکار فرهاد محیط در خصوص رعایت حق کپی رایت

فلیپاگرام، نرم‌افزار همراه محبوب برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS که از اواخر سال 2013 میلادی پیش روی کاربران قرارگرفته، برنامه‌ای با امکان استفاده ساده برای ایجاد نمایش‌های اسلایدی است که در حال حاضر مورد استفاده میلیون‌ها کاربر سیستم‌عامل‌های محبوب گوشی‌های هوشمند قرار گرفته است. این برنامه، در حال حاضر به نرم‌افزار برتر رایگان در چیزی بیش از 85 کشور جهان تبدیل شده است و در سال 2014 نیز به عنوان برترین نرم‌افزار رایگان در اپ‌استور اپل و پلی‌استور گوگل معرفی شد.

تنها مشکل موجود در استفاده از این نرم‌افزار همراه آن است که میلیون‌ها کاربر آن از محتویات صوتی استفاده می‌کنند که بدون کسب اجازه و البته همراه با نقض گسترده حق کپی در خروجی برنامه قرار می‌گیرد. موضوعی که البته مورد تایید مسئولان فلیپاگرام هم قرارگرفته و از نظرها پنهان نمانده است.

فرهاد محیط، مدیرعامل ایرانی فلیپاگرام در این خصوص می‌گوید:

” ما در این زمینه از راهکاری ویژه در بازار کارآفرینی استفاده کردیم. در واقع ما ابتدا از این محتویات استفاده می‌کنیم و پس از مدتی اجازه‌های لازم را کسب خواهیم کرد. این در حالی است که شرایط کسب حق کپی در دنیای موسیقی بسیار پیچیده است.”

 

مرتبط : فلیپاگرام فرهاد محیط  و  افزایش سرمایه به 70 میلیون دلار

 

محیط تایید کرده که موسیقی، جزئی جداناپذیر و حیاتی برای مدل مورد استفاده در طراحی نرم‌افزار همراه این شرکت است. او در این خصوص می‌گوید:

” فلیپاگرام یک روایت ویدئویی است که باید آن‌را به عنوان یک فیلم خیلی کوتاه در نظر گرفت. حالا کافی است یک فیلم ترسناک را بدون حضور ترک‌های صوتی ترسناک درنظر آورید تا اهمیت استفاده از موسیقی را دریابید.”

نکته جالب توجه اینجاست که سالیان سال، مدیران اجرایی سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات مرتبط با موسیقی در تعجب بودند که فلیپاگرام چگونه موفق شده مجوزهای لازم برای استفاده از چنین حجم گسترده‌ای از آهنگ‌ها و موسیقی‌های مورد استفاده را بدست آورد اما نکته اصلی اینجاست که فلیپاگرام در ابتدای امر هیچ تلاشی برای گرفتن مجوزهای لازم نکرده است.

در واقع این شرکت در مراحل اولیه رشد، تنها به جذب سرمایه اقدام کرده و در نهایت از این سرمایه در جهت ایجاد زمینه‌های لازم به‌منظور خرید مجوزهای لازم استفاده کرده است. جالب‌تر اینکه فلیپاگرام برخلاف اسپاتیفای هیچ‌گاه دادگاهی نشد و مورد انتقاد جامعه هنری قرارنگرفت.

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید آیا راهکار مورد استفاده فلیپاگرام در خصوص اخذ مجوزهای لازم برای جلوگیری از تضییع قانون کپی‌رایت می‌تواند به راه‌حلی کاربردی برای دیگر استارت‌آپ‌ها تبدیل شود یا خیر؟!

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا