تکنولوژی

چشم « مرد شش میلیون دلاری » به واقعیت پیوست

برای کسانی که سن و سال آن‌ها یاری می‌کند، استیو آوستین و نقش او در فیلم مرد شش میلیون دلاری که در دهه 1970 میلادی روی پرده سینماها رفته بود نمادی از پیشرفت تکنولوژی‌های تولید اعضای مصنوعی بدن به حساب می‌آید. این در حالی است که با رونمایی از لنز تماسی منحصر به‌فرد با دید تلسکوپی که توسط اریک ترمبلی طراحی شده به‌نظر می‌رسد دانشمندان یک گام دیگر در تحقق رویاهای به نمایش درآمده در فیلم‌های علمی-تخیلی برداشته‌اند.

این لنز برای اولین‌بار در سال 2015 و در مجمع سالیانه انجمن پیشرفت‌های علوم آمریکا در سن خوزه کالیفرنیا پیش روی حاضرین قرارگرفته بود اما حالا با جزئیات بیشتر، به‌طور رسمی معرفی شده است.

این لنزهای تماسی جدید در واقع مدل‌ پیشرفته‌تر از نمونه اولیه‌ای هستند که در سال 2013 معرفی شده بود و با ضخامت 1.55 میلی‌متر از تلسکوپی باریک و البته کاربردی بهره می‌برد تا فرایند بزرگ‌نمایی و بازگشت به حال اولیه را با چشمک زدن کاربر انجام دهد. این تلسکوپ‌ با بهره‌گیری از لنزهای اسکلرال طراحی و تولید شده است و امکان استفاده برای کاربرانی که از ناهمگونی قرنیه چشم رنج می‌برند را نیز فراهم خواهم کرد.

سریال تخیلی مرد شش میلیون دلاری

این در حالی است که لنزهای اسکرال، کاملا بی‌خطر بوده و قابلیت استفاده در زیرشاخه‌های مختلفی مانند اپتیک، طراحی سنسور و دستگاه‌های الکترونیکی را نیز دارا هستند.

این لنز تماسی، عملکردی شبیه به ذره‌بین داشته و در قالب بهره‌گیری از مجاری هوایی با عرض 0.1 میلی‌متر امکان جریان یافتن هوا در قسمت زیر لنز را نیز فراهم می‌کند. بهره‌گیری از شیشه‌های هوشمند نیز باعث شده لنز به چشمک کاربر که در واقع درخواستی برای تغییر وضعیت دید است سریعا پاسخ دهد تا امکان بزرگ‌نمایی و بازگشت به حالت اولیه فراهم شود. علاوه بر استفاده‌های نظامی، این تکنولوژی می‌تواند راهکاری جدید برای چیزی در حدود 285 نفر در سراسر جهان که به علت کهولت سن از مشکل AMD رنج می‌برند ایجاد کند. AMD یکی از دلایل اصلی ایجاد نا بینایی در میان افراد مسن است و اگرچه در حال حاضر عینک‌های مخصوص این افراد در بازار وجود دارد اما این نمونه‌های تولیدی، دست و پاگیر بوده و مانعی برای تعامل افراد با محیط اطراف خواهند بود.

ترمبلی معتقد است همچنان به بررسی‌های بیشتر به‌منظور عرضه عمده این محصول به بازار نیاز است اما امید دارد با عرضه لنزهای تلسکوپی، میلیون‌ها سالمند در سراسر جهان بتوانند خانواده، دوستان و یا حتی نوه‌های خود را ببینند. موضوعی که به نظر می‌رسد ارزش آن به مراتب بیشتر از شش میلیون دلار باشد. 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا