تکنولوژی

هویت واقعی بنکسی شناسایی شد؟

برخی محققان اعلام کرده‌اند با با استافده از مدلی ریاضی که برای پیدا کردن جنایتکاران به کار می‌رود توانسته‌اند هویت واقعی مشهورترین نقاش گرافیتی جهان – بنکسی – را شناسایی کنند. 

تکنیک مورد استفاده در این تحقیق Geographic Profiling نام دارد که توسط پلیس برای پیدا کردن جنایتکاران در محدوده‌های جرم‌خیز به کار می‌رود. همچنین از این مدل برای کنترل بیماری‌های واگیردار نیز استفاده می‌شود. 

محققانی که به دنبال هویت بنکسی می‌گشته‌اند نیز با استفاده از نقشه ۱۴۰ نقطه‌ای که بنکسی گرافیتی‌هایی را روی دیوارها کشیده ( لندن، بریستول و غرب انگلستان) به نام “رابین گاگینهام” رسیده‌اند که معتقدند همان بنکسی مشهور است. پیش از این برخی رسانه‌ها گفته بودند رابین گانینگهام هنرمند بریتانیایی همان بنکسی است. نخستین بار در سال ۲۰۰۸ روزنامه Daily Mail گفته بود که بنکسی همان گانینگهام است. 

تصویری متعلق به رابین گاگینهام هنرمند گرافیتی اهل بریستول. آیا او بنکسی است؟

با این همه این محققان معتقدند که نتیجه به دست آمده قطعی نیست اما از نظر تئوری آن‌ها توانسته‌اند هویت واقعی بنکسی را شناسایی کنند. 

سخنگوی بنکسی تاکنون در این زمینه اظهار نظری نکرده است اما  مشخص شده وکلای بنکسی بعد از مطلع شدن از چنین مطالعه‌ای توسط محققان دانشگاه کویین مری لندن انتشار عمومی آن را برای مدتی به تاخیر انداخته بودند. 

 به گفته بی بی سی محل زندگی  آقای گانینگهام بین دو شهر بریستول و لندن مرتبا تغییر کرده است و در عین حال محل زندگی او به محل برخی گرافیتی‌ها در این دو شهر بسیار نزدیک بوده است. 

همچنین  استفاده از یک روش که برای به دام انداختن جنایتکاران استفاده می‌شود جهت پیدا کردن هویت واقعی یک هنرمند فوق العاده مشهور که نخواسته نام واقعی‌اش را در این سالها فاش کند، بحث‌های اخلاقی زیادی را در رسانه‌های بریتانیایی به وجود آورده است. 

درباره بنکسی 

بنکسی به خاطر گرافیتی‌های خیابانی فوق‌العاده مشهورش در کشورهای مختلف و لحن انسان‌دوستانه و طعنه‌امیزش نسبت به جنگ و خشونت بسیار مشهور است و حتی بدون مشخص شدن نام‌اش به یکی ازسلبریتی‌های دنیای هنر تبدیل شده است. 

آثار طعنه‌آمیز وهجو او بر در و دیوار مشهورترین شهرهای جهان توجه فوق‌العاده ای را ایجاد می‌کند به طوری که پس از آنکه مشخص می‌شود که یکی از آثار او در نقطه‌ای کشیده شده بسیاری از رسانه‌ها به انتشار گزارش آن می‌پردازند. پیام‌هایی که او در آثارش به آن می‌پردازد ضد جنگ، ضد سرمایه‌داری و ضد دولت هستند و در اغلب آثار او سوژه‌ها عبارتند از موش، میمون، پلیس، سرباز، کودک و افراد مسن. 

بسیاری از آثار او با قیمت گزاف در حراجی‌های مختلف جهان به فروش می‌رسد. او همچنین تاکنون در نمایشگاه‌های متعددی در سراسر جهان شرکت کرده است. در سال ۲۰۰۴ بنکسی اسکناس‌های ۱۰ پوندی چاپ کرد که در آن‌ها سر ملکه با سر پرنسس دایانا جایگزین شده بود و روی آن به جای بانک انگلستان عبارت « بنکسی انگلستان» نوشته شده بود. این اسکناس‌ها بر سر جمعیتی در کارناوال مشهور ناتینگیهل ریخته شد و بسیاری از مردم باور کردند که این پول واقعی است و در صدد خرج کردن آن برآمدند. بعدا این اسکناس‌های ۱۰ پوندی تا ۲۰۰ پوند در eBay به فروش رسید. 

با این حال مدل کار کردن بنکسی روی در و دیوارهای شهر باعث شده که بسیاری از آثار او به دلایل مختلف از دیوارها پاک شود. مخالفت شوراهای شهر با مضامین این آثار از دلایل عمده حذف آثار او از دیوارها بوده است. در عین حال بسیاری از گرافیتی‌هایی که او روی دیوارها کشیده بلافاصله توسط موزه‌ها یا خریداران منتقل شده است. 

بنکسی همچنین در سال ۲۰۱۱ به خاطر فیلم مستندی نامزد جایزه اسکار شد و هر چند به خاطر کشیده شدن گرافیتی‌هایی در لوس انجلس تصور می‌شد او در مراسم هم حضور خواهد داشت و در صورت برنده شدن روی سن خواهد آمد اما اسکار به فیلم دیگری تعلق گرفت. 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا