تکنولوژی

تکنولوژی‌های لازم برای سفر سه روزه به مریخ

نام نویسنده: عاقله ترابی

مریخ سیاره‌ای است که از دید فضانوردان بعد از زمین بهترین شرایط را برای ادامه زندگی دارد و همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فضانوردان و منجمان بوده است. ناسا سال‌هاست که در حال توسعه فناوری‌های لازم برای محقق‌شدن این سفر است؛ از طراحی موشک‌هایی که بتواند انسان را روی این سیاره فرود بیاورد تا استفاده از تجهیزات پیشرفته برای حیات در مریخ. این سازمان پروژه سفر به مریخ را از سال 2011 آغاز کرد و قرار است آموزش افراد منتخب برای این سفر تا سال 2024 ادامه پیدا کند. سال ۲۰۲۶ اولین تیم مریخ که از قبل آموزش دیده‌اند، به این مدار زمین پرتاب می‌شوند و سال ۲۰۲۷ فرود اولین انسان‌ها در مریخ به وقوع می‌پیوندد. سپس در سال ۲۰۲۸ گروه دوم از زمین راهی می‌شود و گروه اول که اکنون واحدهای مسکونی آنها را آماده کرده‌اند، به استقبال گروه دوم می‌روند. در این بین و موازی با آموزش‌های لازم برای فضانوردان آینده، ناسا در حال توسعه تکنولوژی‌هایی است که شرایط لازم برای این سفر را هرچه بهتر مهیا کند تا جایی که اخیرا دانشمندان این سازمان به تحقیقات جالبی دست یافته‌اند که بر اساس آن امکان سفر سه‌روزه به سیاره مریخ وجود دارد. در سیستم‌های رایج موتورهای فضایی برای تامین پیوسته نیروی تراست، باید سوخت مصرفی به همراه اکسید‌کننده‌ها یا اکسیژن درون سفینه فضایی حمل شود که این روش هم از نظر اقتصادی و هم از نظر ایمنی مشکلات بسیاری دارد. 
دانشمندان ناسا معتقدند در موتور فوتونی برای تولید انرژی تراست، لیزرهای فوق قدرت را جایگزین موتورهای سوختی و مخازن عظیم سوخت خواهند کرد. در واقع هدف از تکنولوژی جدید موتورهای فوتونی استفاده از انرژی نور برای کاهش مدت زمان سفر به سیاره مریخ از محدوده زمانی سال به روز است. در حال حاضر و با استفاده از فناوری‌های موجود، سفر به مریخ بین چهار تا هشت ماه زمان لازم دارد در حالی‌که این فناوری می‌تواند یک سفینه با ابعاد کوچک را در 30 دقیقه به مریخ ارسال کند. به این ترتیب یک فضاپيماي روباتيك 100 كيلوگرمي در عرض سه روز به مريخ می‌رسد و فضاپيماي بزرگ‌تري كه بتواند انسان را به همراه خود به مريخ ببرد،‌ با كمك اين سيستم يك‌ماهه به مريخ خواهد‌ رسيد، يعني يك‌پنجم زماني كه قدرتمند‌ترين سيستم راكتي موجود مي‌تواند انسان را به مريخ برساند. به گفته دانشمندان ناسا اين فناوري كاملا در دسترس است و مي‌توان به راحتي آن را ساخت. در ادامه به برخی دیگر از فناوری‌هایی که برای مهیا ‌شدن این سفر لازم است اشاره می‌کنیم.
یکی از مواردی که ناسا به آن توجه بسیاری دارد و به پیشبردهای جالب توجهی هم دست پیدا کرده لباس فضانوردان است. این دانشمندان اخیرا با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی لباسی را تهیه کرده‌اند که برای بهبود عملکرد در پیاده‌روی‌های فضایی در فضای اطراف زمین یا بیرون آن است. هدف از توسعه‌ این لباس کم‌کردن لوازم مورد نیاز برای انجام پیاده‌روی‌های فضایی است. لباس دیگری که Z2 نام دارد برای پیاده‌روی‌ روی سطوح سیارات تولید شده است. این لباس از مواد کامپوزیتی سبک‌وزن ساخته شده تا جدا از داشتن وزن کم، مقاومت آن هم در برابر سطح خشن مریخ بیشتر شود.
یکی دیگر از مشکلاتی که ساکنان مریخ با آن دست‌به‌گریبان خواهند بود ذخیره آب است. در این سیاره سرخ هیچ دریاچه، رودخانه و اقیانوسی وجود ندارد. ارسال آب از زمین به مریخ نیز بیش از نه ماه طول می‌کشد. به همین سبب ناسا درحال کشف راهی برای هیدراته‌کردن آب و تضمین بقای فضانوردان روی سیاره مریخ است. از طریق سیستم بازیافت آب با عنوان (WRS) آب اصلاح شده و فیلتر شده برای مصرف دوباره از اشک و عرق و حتی ادرار آماده می‌شود. در سیستم WRS گاهی از روش‌های تقطیر ویژه برای جداسازی مایعات از گازها استفاده شود. ارتباط اینترنت در مریخ یکی دیگر از مشکلات مطرح در این پروژه است و نیاز به بهبودهای بسیاری دارد. در نزدیک‌ترین فاصله‌، مریخ از زمین بیش از ۵۳ میلیون کیلومتر فاصله دارد. گزارش جدید ناسا نشان می‌دهد که فضاپیماهای این آژانس می‌توانند با سرعتی بالغ بر ۲ میلیون بیت در هر ثانیه تبادل داده داشته باشند. برای مقایسه، ایستگاه فضایی بین‌المللی نرخ تبادل داده‌ ۳۰۰ میلیون بیت در هر ثانیه دارد. ناسا برای حرکت و زندگی در مریخ به سرعت ارتباطی بسیار بالایی دارد. ناسا باید این سرعت را به یک گیگابیت در هر ثانیه برساند که راه‌حل آن استفاده از لیزر است.
توسعه‌ این فناوری‌ها آسان نبوده و ممکن است حتی دهه‌ها به طول بینجامد و بسیاری نیز معتقدند که ممکن است ناسا نتواند به این پیشرفت‌ها دست پیدا کند. چالش‌های زیادی در مسیر سفر به مریخ پیش‌ پای ناسا خواهد بود، اما این آژانس با وجود تمامی مشکلات، به آینده و دستیابی به هدف خود امیدوار است.البته اگر شما هم جزو کسانی هستید که آرزوی سفر به مریخ را در سر دارید ولی به هر علتی شرایط موجود برای این سفر را ندارید ناسا برای شما هم راهی گذاشته است. این سازمان یک راه سهل‌الوصول برای سفر به مریخ و گشت‌وگذار در این سیاره را با استفاده از فناوری واقعیت مجازی پیش روی شما گذاشته است. ناسا قرار است با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی موجود که صدا و تصویری با کیفیت عالی و همه جانبه برای آنها در نظر گرفته شده، تجربه قدم نهادن به سیاره مریخ را برای ما رقم بزند. این فناوری از داده‌های توپوگرافی واقعی و رنگ‌های دقیق واقعی استفاده خواهد کرد، تا تجربه‌ای مشابه به حضور واقعی در این سیاره سرخ را برای کاربران شبیه‌سازی کند. این محققان برای بازآفرینی اتمسفر مریخ از فناوری Unreal Engine 4 شرکت Epic Games استفاده می‌کنند، فناوری جدیدی که در بازی‌های ویدئویی استفاده می‌شود. به گفته ناسا، این پروژه در تابستان سال ۲۰۱۶ به پایان خواهد رسید

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا