تکنولوژی

پیش‌بینی آینده شرکت‌ها براساس حالات چهره مدیران آن‌ها

 رایانه‌ای که می‌توانند حالات و احساسات موجود در چهره افراد را بررسی کنند پیش از این در فعالیت‌های تحقیقاتی مختلفی از جمله واکنش بینندگان به تبلیغات ارائه شده از سوی شرکت‌های مختلف و یا حتی تشخیص درد در بیماران مورد استفاده قرارگرفته بودند اما آیا استفاده‌های کاربردی دیگری هم می‌توان از این نرم‌افزارها به عمل آورد؟

James Cicon پروفسور دانشگاه میسوری موفق به طراحی نرم‌افزاری شده که توانایی تحلیل حالات واقعی و درونیات مدیران عامل شرکت‌ها را از طریق بررسی ویدئوهای ضبط‌شده از آن‌ها داراست. این نرم‌افزار با بررسی حالاتی مانند ترس، عصبانیت، انزجار و یا حتی تعجب می‌تواند پیش‌بینی‌هایی در زمینه میزان سود، بازگشت سرمایه، آینده قیمت سهام و دیگر اندازه‌گیری‌های عملکردی مرتبط با شرکت را پیش روی کاربران قرار دهد.

این نرم‌افزار در طرح آزمایشی موفق شده بررسی ویدئویی چیزی در حدود 200 مدیرعامل از شرکت‌های مختلفی مانند Citigroup، ConAgra Foods و یا حتی FedEx را با موفقیت پشت سر بگذارد. این ویدئوها شامل مصاحبه‌های این افراد با رسانه‌ها و یا حضور آن‌ها در مراسم‌های مختلفی است که به‌منظور ارائه گزارش کاری و مالی شرکت‌ها برگزار می‌شود.

اگرچه ترس، عصبانیت و انزجار در میان احساسات منفی قراردارند اما دکتر Cicon معتقد است این احساسات، پیش‌زمینه‌ای برای مشاهده عملکرد مالی مثبت هستند. مدیران عاملی که در مصاحبه با رسانه‌ها، انزجار در چهره خود دارند (معمولا با حالتی که ابروها و چشم‌ها را پایین می‌برند و موقع صحبت کردن، دهان خود را خیلی کم باز می‌کنند) در سه‌ماهه مالی پیش رو افزایش سود به میزان متوسط 9.3 درصد در کارنامه کاریشان مشاهده خواهد شد. مدیران عاملی که ترس را به صورت ابروهای بالا رفته، چشم‌ها و دهان باز شده و نگران به دیگران نمایش می‌دهند نیز در هفته‌های پیش روی خود با 4 درصد افزایش ارزش سهام به منزل بازگشته‌اند.

دکتر Cicon استنادات خود در زمینه نمایش عکس‌العمل‌ها و حالات روحی منفی و ارائه عملکرد مثبت در ادامه راه را اینچنین بیان می‌کند:

” از ترس به عنوان یک عامل قدرتمند در ایجاد انگیزه یاد می‌شود. در نتیجه جای تعجب نیست مدیران عاملی که ترس در چهره آن‌ها مشاهده می‌شود، تلاش خود را بیشتر کنند تا ارزش شرکت خود را افزایش دهند و عملکرد مالی بهتری را ثبت کنند.”

دکتر Cicon امیدوار است در مرحله بعدی تحقیق، این نرم‌افزار بتواند میزان صداقت و راستگویی مدیران عامل شرکت‌ها را نیز بررسی کند. اگرچه افزایش دقت در تشخیص احساسات نیز یکی از موارد مهم در این زمینه است اما دکتر Ekman مدعی است سیستم یادشده از دقتی در حدود 90 درصد بهره می‌برد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا