تکنولوژی

ویکی‌پدیا صادق‌ترین موتورجستجوی جهان می‌شود

در قالب برنامه‌ای با بودجه 3.5 میلیون دلاری، مسئولان ویکی‌پدیا، مطرح‌ترین دانشنامه آنلاین جهان قصد دارند این غول اطلاعاتی را به موتور جستجویی تبدیل کنند که توانایی رقابت با نام‌های آشنای این حوزه مانند گوگل را داشته باشد. 

این درحالی است که ویکی‌مدیا، شرکت مادر ویکی‌پدیا در سپتامبر سال گذشته میلادی، پاداش 250 هزار دلاری را از سازمان John S و James L دریافت کرده بود اما اخبار آن در هفته گذشته رسما به اطلاع عموم رسید. از این پاداش و بودجه‌های جانبی با هدف بهبود و توسعه مدل‌های جدید برای یافتن اطلاعات در قالب فاز اول راه‌اندازی موتور اطلاعاتی ویکی‌پدیا استفاده خواهد شد. 

مسئولان ویکی‌مدیا معتقدند موتورهای جستجوی فعلی استفاده از اینترنت را تحت تاثیر قرارداده‌اند و از تکنولوژی‌های انحصاری به‌منظور مشخص کردن دسترسی به کانال‌های خاص اطلاعاتی استفاده می‌کنند. گزارش‌های منتشر شده از شرکت تحلیل داده comScore حکایت از آن دارد که گوگل با در اختیار داشتن 67 درصد، مایکروسافت با 20 درصد و یاهو با 10 درصد، اصلی‌ترین بازیگران بازار موتورهای جستجوی اینترنتی هستند. 

ویکی‌مدیا معتقد است موتور اطلاعاتی آن‌ها اولین موتور جستجوی شفاف دنیا است. این موتور اطلاعاتی قرار است مکانیسم‌های با کیفیت بالا برای جستجو، شفافیت‌ و صداقت در آگاه‌سازی کاربران از نحوه بدست آوردن اطلاعات، دسترسی آزاد به متادیتاها و منابع اصلی داده‌ها، حفظ حریم حصوصی کاربران و عدم نمایش تبلیغات را به کاربران هدیه دهد. 

ویکی‌پدیا و دیگر پروژه‌های زیرشاخه ویکی‌مدیا نیز قرار است به عنوان فضای آزمایشی، شش ماه جستجوی کامل و بررسی رفتارهای جستجوی کاربران را زیرنظر داشته باشند. بودجه درنظر گرفته شده توسط ویکی‌مدیا به مجموع 2445873 دلار قرار است تامین مالی 14 کارمند، خرید سخت‌افزار و دیگر هزینه‌های جانبی مانند مسافرت‌ها را زمینه‌سازی کند. در این پروژه، 8 مهندس شامل برنامه‌نویس و تحلیل‌گر داده حضور خواهند داشت. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا