تکنولوژی

موتور رایگان آمازون برای ساخت بازی ویدیویی

شرکت آمازون در قالب سرویس‌های تحت وب خود، موتور رایگان جدیدی را ویژه بازی‌های ویدئویی طراحی کرده که به شرکت‌های تولیدکننده امکان ایجاد بازی‌های پیشرفته و برقراری ارتباط آن‌ها با سرویس‌های ابری را خواهد داد. این اقدام، جدیدترین گام آمازون در بازار سرویس‌های ابری است که برقراری ارتباط میان بازی‌های ویدئویی و این مولفه‌های آنلاین محاسباتی، ذخیره‌سازی مجازی را ساده‌تر کرده است. 

با این تفاسیر، استودیوهای کوچک طراحی و توسعه بازی می‌توانند به امکاناتی دسترسی داشته باشند که تا پیش از این تنها در انحصار شرکت‌هایی مانند الکترونیک آرتس، سونی و مایکروسافت بود. 

آن‌طور که توسط آمازون عنوان شده، موتور ویژه یادشده که البته در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرار دارد توانایی تولید بازی‌هایی در سطح AAA برای رایانه‌های شخصی، کنسول‌ها، دستگاه‌های همراه و حتی پلتفرم‌های واقعیت مجازی را داراست. اگرچه این سرویس به طور رایگان در اختیار کاربران قرارگرفته و قابل دانلود و استفاده است اما آمازون با فروش سرویس‌های اضافی تحت وب به توسعه‌دهندگان، درآمدزایی خواهد کرد. همان‌طور که عنوان شد ادغام کاملی میان این موتور گرافیکی و سرویس‌های تحت وب و محاسبات ابری این شرکت وجود دارد. این ادغام از این سطح نیز فراتر رفته و پشتیبانی از Twitch سرویس پخش ویدئویی که آمازون در سال 2014 با قیمت 970 میلیون دلار خریداری کرده نیز درنظر گرفته شده است. 

در واقع توسعه‌دهندگان در مرحله اول می‌توانند به‌طور رایگان با استفاده از موتور Lumbryard بازی دلخواه خود را طراحی کنند اما هنگامی که گزینه‌هایی مانند پشتیبانی از بازی چندنفره یا سرویس‌های درارتباط با هم درنظر گرفته می‌شود، مجبور به خرید قابلیت‌های اضافی از آمازون خواهند بود. علاوه بر این، توافق‌نامه استفاده از این موتور گرافیکی نیز به‌نحوی برنامه‌ریزی شده که کاربران امکان استفاده از سرویس‌های رقیب نظیر سرویس‌های ابری گوگل یا مایکروسافت را نداشته باشند. 

در حال حاضر Lumberyard توانایی تولید بازی برای پلتفرم‌هایی مانند ویندوز، ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 را داشته و پشتیبانی از مک، لینوکس، iOS، اندروید و Oculus Rift نیز به زودی اضافه خواهد شد. قابلیت‌های بصری این موتور پردازشی برپایه CryEngine که در واقع مجموعه‌ای از ابزارهای توسعه‌ای قدرتمند است طرح‌ریزی شده است.

پذیرش محتویات مرتبط با بازی‌های ویدئویی در قالب سرویس‌های ابری، رفته رفته برای آمازون و دیگر رقبا به یک بازار بالقوه که می‌تواند درآمدهای زیادی را نصیبشان کند تبدیل می‌شود. از همین رو استفاده از ابزارهای جانبی مانند آنچه یادشد می‌تواند در این کارزار عامل برتری یک شرکت بر دیگری باشد. با این راهکار و در قالب استفاده از موتورهای ویژه بازی‌های ویدئویی، آمازون در رقابت با شرکت‌های پیشتازی مانند Epic Games (توسعه دهنده موتور Unreal) و یا شرکتی مانند Unity Technology قرار خواهد گرفت.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا