تکنولوژی

وضعیت MTN و ترک‌سل در دوران پسابرجام ایران

در حالی که Sasol، شرکت آفریقایی فعال در حوزه انرژی با کاهش 3.78 درصدی ارزش سهام، پس از افزایش تولید نفت ایران روبرو شده است، MTN دیگر شرکت آفریقای جنوبی که در حوزه صنایع ارتباطی و مخابراتی فعال است شاهد افزایش ارزش سهام به میزان 2.3 درصد بود. روندی که کارشناسان معتقدند در نتیجه لغو تحریم‌ها علیه ایران و آزادسازی بیش از یک میلیارد دلار سود سهام انباشته بروز پیدا کرده است. MTN که در حال حاضر 49 درصد از سهام ایرانسل، دومین اپراتور بزرگ تلفن‌همراه ایران را در اختیار دارد پیش از این باتوجه به تحریم‌های موجود، با محدودیت‌هایی در بازگشت سود مواجه شده بود.

این شرکت در ماه آگوست سال گذشته میلادی اعلام کرده بود امیدوار است بتواند 1.1 میلیارد دلار سود سهام انباشته مسدود شده به‌واسطه تحریم‌های بین‌المللی را پس از به نتیجه رسیدن گفتگوهای اتمی ایران با قدرت‌های جهانی، به آفریقای جنوبی بازگرداند.

لغو تحریم‌ها اگرچه در نگاه اول، خبری خوب برای MTN خواهد بود اما می‌تواند پای دیگر رقبای قدرتمند را به ایران بازکند. به‌عنوان مثال ترک‌سل که به دنبال شانسی برای افزایش نفوذ خود در منطقه است به ایران به عنوان بازاری مناسب برای فعالیت‌های آتی نگاه دارد.

Kaan Terzioglu مدیرعامل ترک‌سل، یکی از بزرگ‌ترین اپراتور‌های همراه کشور ترکیه در مصاحبه اخیر خود اینچنین عنوان کرده است:

” ایران بازاری بزرگ در نظر ما خواهد بود. ما بازار این کشور را دقیقا زیرنظر گرفته‌ایم و با دیگر اپراتورهای همراه و خطوط ثابت این کشور نیز در تعامل هستیم.”

این در حالی است که ترک‌سل مدت‌هاست در صف حضور در ایران قرار دارد. در سال 2004 این شرکت رهبری کنسرسیومی را برعهده داشت که “گواهی همراه” به‌منظور حضور در ایران را کسب کرد اما پس از مدتی این گواهی به شرکت رقیب یعنی گروه MTN اعطا شد. این شرکت پس از این جابجایی تصمیم گرفت برعلیه MTN در دادگاه‌های آمریکا اقامه دعوی کند اما در ادامه راه، از طرح این شکایت منصرف شد.

همانند دیگر اپراتورهای همراه، ترک‌سل نیز به دنبال افزایش درآمد از طریق ارائه سرویس‌های داده، تلویزیونی و پخش موسیقی است. این شرکت امیدوار است درآمدهای خود از بازار دیگر کشورها را از 9 درصد در زمان جاری به 40 درصد افزایش دهد.

این شرکت در حال حاضر 34 میلیون مشترک در ترکیه دارد تا با این تعداد کاربر، پس از ترک تله‌کام، 36 درصد بازار را در دست داشته باشد و دومین اپراتور بزرگ همراه این کشور لقب گیرد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا