تکنولوژی

بررسی کامل Sony Xperia Z5

گوشی Sony Xperia Z5  در حال حاضر جدیدترین و قوی‌ترین موبایل سونی در بازار محسوب می‌شود. با صفحه نمایش 5.2 اینچی و 23 مگاپیکسل رزولوشن دوربین پشتی و 3 گیگابایت رم بر بستر اسنپ‌دراگون 810 و باتری 2900 میلی آمپری عملا با یک محصول فوق سریع و رقیب برای بهترین‌های موبایل روبه رو هستیم.

این گوشی در اکتبر 2015 به بازار عرضه شد و به رغم شباهت‌های آشکار به مدل‌های قبلی پرچمدارن سونی و سری Z تفاوت‌هایی را هم به همراه آ‌ورده است. وزن این گوشی 154 گرم و ضخامت آن 7.3 میلی‌متر است و از یک حافظه داخلی 32 گیگابایتی بهره می‌برد که البته می‌توان با استفاده از درگاه میکرو SD که روی آن قرار گرفته این حافظه را افزایش داد.

دیزاین این گوشی نسبت به مدل قبلی Z3+  ( سونی همین مدل را به نام Z4 در ژاپن عرضه کرد به همین دلیل نام مدل فعلی Z5 است ) بهبود قابل توجهی پیدا کرده و با گردن شدن لبه‌ها بهتر در دست جا می‌گیرد هر چند ممکن است نسبت به برخی از همقطاران اندرویدی خود – به دلیل نوع طراحی –  چندان جذاب نباشد اما به هر حال سونی از معدود شرکتهای اندرویدی است که به کانسپت اصلی دیزاین گوشی‌ها و تبلت‌های خود وفادار مانده است.

صفحه نمایش Z5 زیر تابش مستقیم آفتاب هم قابل دیدن است

 

نکته قابل توجه اینکه سونی این مدل را به همراه دو مدل دیگر یعنی Xperia Z5 Compact و Xperia Z5 Premium به بازار عرضه کرده است.

قیمت این گوشی هم اکنون در بازار ایران  حدود 2 میلیون تومان است.

صفحه نمایش

این نخستین چیزی است که سونی Z5 کاربر را متوجه خود می کند و البته از یکی از غول‌های سازنده تلویزیون‌ و صفحه‌نمایش های با کیفیت کمتر از این هم انتظار نمی‌رفت به خصوص که می‌دانیم این شرکت در موبایل‌های خود نیز حالا از تکنولوژی Bravia که مختص تلویزیون‌های این شرکت است، استفاده می‌کند. امسال بسیاری از رقبای اندرویدی سونی تصمیم گرفتند که صفحه نمایش خود را 2K کنند اما سونی تصمیم گرفت یک صفحه نمایش فول اچ دی را روی این گوشی تعبیه کند تا فاصله خود را با این رقبا آشکار کند.

به همین جهت است که صفحه نمایش فوق‌العاده شفاف و تفکیک تصویری بالا توجه کاربر را به سمت خود جلب می‌کند. وضوح مناسب آیکون‌ها و تصاویر روی این صفحه نمایش آن را که با رزولوشن 1080 در 1920 و چگالی تصویری 448 پیکسل بر اینچ در اختیار کاربر قرار گرفته کاملا تحت تاثیر قرا رمی‌دهد.

صفحه نمایش این گوشی علاوه بر این جذابیت‌های بصری از مقاومت بالایی در برابر خش برخوردار است هر چند ما در آی تی ایران به دنبال تست‌های خشن نیستیم اما خود سونی می‌گوید که این گوشی هم ضد خش است و هم  پوششی از oleophobic  دارد که باعث می‌شود جای اثر انگشت روی آن باقی نماند. این موضوع به خصوص با توجه به زمینه تیره  برخی گوشی‌های سونی همواره یکی از مشکلات کاربران بود.

سیستم عامل و پردازنده

سونی در Z5   از نسخه اندروید ( لولی‌پاپ) 5.1.1 بهره گرفته و گفته که ارتقای آن به نسخه 6 ( مارشمالو) را هم در برنامه خود دارد. چیپست این گوشی اسنپ‌دراگون 810 مدل MSM8994  است و یک CPU چهارهسته‌ای 1.5 گیگاهرتزی Cortex-A53 و یا چهارهسته‌ای 2 گیگاهرتزی Cortex-A57 را روی آن تعبیه کرده است. GPU این گوشی نیز از نوع Adreno 430 است.

سنسور اثر انگشت گوشی Z5 زیر دگمه Power قرار دارد

 

چنین سیستم عاملی در کنار چنین پردازنده‌ای سرعت بالایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد به خصوص که همه می‌دانیم می‌توان از این گوشی نیز برخی بازی‌های پلی‌استیشن سونی را قرار داد. شاید خوب باشد همینجا اضافه کنیم که سونی در این گوشی سیستم ثبت اثر انگشت قرار داده که بر خلاف بسیاری از گوشی‌های مشابه روی لبه گوشی قرار گرفته است. تست اثر انگشت این گوشی به ما نشان داد که این سیستم سرعت بسیار بالایی دارد و پس از ثبت اثر انگشت با سرعت می‌توان به دستگاه دسترسی پیدا کرد.

سیستم  اثر انگشت در این گوشی در داخل دگمه power قرار گرفته که از نظر ظاهری تفاوتی با دگمه‌های معمولی ندارد. از نظر جای قرارگیری قطعا دگمه power این گوشی بهتر از جایی است که مثلا گوشی هواوی دگمه power را قرار داده است.

دوربین

طبیعتا مهمترین و جذاب‌ترین بخش این گوشی دوربین 23 مگاپیکسلی با دیافراگم 2 و لنز 24 میلی‌متری آن است. سونی روی سیستم اتوفوکوس آن و سرعت فوکوس تصویر در آن تبلیغات بسیاری را انجام داده که تست‌های ما هم نشان داد این موضوع درست است. در مورد دوربین این دستگاه بعدا به تفصیل صحبت خواهیم کرد اما نکه این است که این دوربین می‌تواند با سرعت 30 فریم بر ثانیه کیفیت 2160p  و 60 فریم برثانیه با  کیفیت 1080p   و 120 فریم بر ثانیه با کیفیت 720p فیمبرداری کند.

دوربین دوم این گوشی 5.1 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.4 و با کیفیت 1080 است و همچنین قادر به پشتیبانی از HDR هم هست.

موبایل زد 5 مجهز به اسپیکرهای استریو و یک جک 3.5 میلیمتری که قادر به پخش صدا در حالت High Res است.

این گوشی شش سنسور اثر انگشت،  accelerometer, gyro, proximity, compass, barometer دارد و باتری آن همچنانکه گفته شد از نوع 2900 میلی آمپری  Li-Ion است که به گفته سونی در حالت 3G تا 17 ساعت شاري نگه می‌دارد. رنگهای این گوشی سفید، مشکی گرافیتی، طلایی و سبز است.

نکته دیگر اینکه شکاف کارت SD در این گوشی از حافظه‌هایی تا 200 گیگابایت هم پشتیبانی می‌‌کند که در مقایسه با دیگر گوشی‌های اندرویدی قابل توجه است.

نکته قابل ذکر دیگر که البته شاید جدید نباشد این است که این گوشی‌ هم مجهز به سیستم مقاوم در برابر آب است و این چیزی است که هنوز سایر رقبا آن را ندارند طبیعتا وقتی در مورد سیستم مقاوم دربرابر آب صحبت می‌کنیم  منظور شناکردن و شیرجه زدن با آن در استخر نیست ( این چیزی است که بسیاری از خریداران و بعدا خود سونی را در مدل‌های قبلی سری  Z  به دردسر انداخت. مقاوم در برابر آب یعنی در برابر رطوبت و ریخته شدن آب روی آن مقاوم است. پس لطفا تصور نکنید تجهیز به سیستم مقاوم در برابر آب می‌توان این گوشی را با خود به حمام برد و به موسیقی گوش داد. به خصوص سونی خودش هم توصیه می‌کند که از زیر آب بردن این گوشی خودداری کنید و به خصوص از تماس با آب‌های شور ( مثل آب دریا ) به شدت پرهیز کنید چون ما در آی تی ایران با از کار افتادن گوشی در هنگام تماس با آب دریا مواجه شده‌ایم.

 مشکلات

شاید اگر بخواهیم یک مشکل این گوشی را ذکر کنیم باید به داغ شدن آن در هنگام استفاده سنگین از پردازنده ‌آن اشاره کنیم هر چند این موضوع چیز مهمی نیست و تاثیری در عملکرد این گوشی نمی گذارد  اما به هر حال یک مشکلی است که از مدل‌های قبلی به آن به ارث رسیده است.

عکاسی با Z5

قطعا هم از نظر رزولوشن و هم از نظر سرعت این گوشی را می‌توان یکی از بهترین‌ دوربین‌های تعبیه شده روی موبایل دانست. در تست های مختلفی که با این گوشی  در روز، شب و محیط‌های گوناگون انجام دا دیم به این نتیجه رسیدیم که سرعت عکسبرداری و فوکوس این گوشی بسیار بالاست و نتایج عکسها هم واقعا خوب است. نکته قابل توجه اینکه این کیفیت خوب دوربین وقتی روی صفحه نمایش عالی این موبایل قرار می‌گیرد نتیجه‌ای فوق‌العاده را می‌دهد و حتی در بعضی اوقات می‌توان گفت که نتیجه از خود واقعی اجسام و منظره‌ها ( در مقایسه با چیزی که چشم  انسان می‌بیند ) بهتر است. طبیعتا وقتی عکسها را به مانیتور دیگری منتقل می‌کنید با چنین قضاوتی موافق نیستید اما حتی مقایسه عکسها با دوربین‌های هم عرض هم نشان دهنده این است که سونی در زمینه دوربین موبایل جزو بهترین‌هاست.

این موضوع را هم البته از یاد نبریم سونی اساسا چندین دهه است روی دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای هم کار می‌کند و در موبایل‌های خود هم از تکنولوژی دوربین‌هایش بهره می‌برد. همین استفاده از تجربه صنایع دیگر ( مثل صفحه نمایش یا همین دوربین ) است که گوشی های سونی را در جمع برترین‌های بازار قرار داده است.

در ادامه نگاهی داریم به عکس‌هایی که با این گوشی گرفته شده است : 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا